/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Afstivning af flettestjerner
Fra : eeyore73dk
Vist : 1597 gange
200 point
Dato : 17-12-06 12:43

Jeg har en traditionel julestjerne flettet i noget rullegardin-stof (lidt stift). Jeg kunne godt tænke mig at anvende stjernen som topstjerne til juletræet, og i den forbindelse har jeg brug for at vide om man på nogen måde kan 'stive' stjernen af så den bliver hård, stabil og kan males på? Har selv tænkt på glasfiber, men har ingen erfaring med det.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-12-06 12:53

Hvad med at modelere gips på den?

Moster

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-06 12:53

Tja jeg har nu heller ikke forstand på glasfiber. Men stof kan stives med kartoffelmel. Min datter har gået til folkedans, hvor de stivede meget af hovedtøjet (kyser mm) og det holdt temmelig godt med kartoffelmel.

Hvis du stiver med kartoffelmel, kan du måske bruge en slags limlak (købes i hobbyforretninger) til at slutte af med, så du kan male ovenpå

http://www.rokken.dk/phpBB2/printview.php?t=6711&start=19

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-06 12:54

Camillasmoster.... det lyder som en god ide, evt. gipsgaze fra apoteket??

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-12-06 13:08

Din idé er nu heller ikke så tosset endda

Jeg tror, at pulvergips, der skal røres op med vand er bedst til alle kroge i stjernen.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 17-12-06 13:39

når stoffet er rimelig stift i forvejen kan du med held puste en ballon op inden i og derpå give den en hård lak (helst spray og helst flere lag) - det er jo ikke noget der bliver rørt ret meget ved

jeg gjorde det i sin tid med nogle sjaskede stof julekræmmerhus og de holdt i mange år

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-12-06 13:40

ps.. tynde kondomer er langt bedre til det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-12-06 13:42

ps og ps (det går rigtig godt her idag hehe) - husk at punktere ballonen når du er færdig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-12-06 13:47

Det vil blive alt for tungt at beklæde den med gips eller glasfiber, det kan en tynd juletræstop slet ikke bære, og hvordan vil du bære dig ad med at montere ståltråd el.lign. til at gøre den fast på træet med.

Hvis du finder ud af, at sætte noget ståltråd gennem stjernen til at gøre den fast med, er mit forslag, at du spraymaler med flere tynde lag (så malingen ikke gør stoffet vådt) direkte på stoffet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-06 13:53

Jeg tror nu ikke en tynd gang gipsgaze bliver tungere end de der Georg Jensen julestjerner, så det knækker toppen af træet nu ikke af.

Men en stivning med kartoffelmel vejer nu ikke ret meget

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 17-12-06 14:14

hvad med at fylde den med skum , af den slags man montere vinduer og døre med , bare pas på ikke at fylde for meget i af gangen , det udvider sig ret meget

ved ikke om det er til at styre , bare en ide , og det vejer ikke ret meget

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-12-06 21:27

Du behøver jo ikke at smøre stjernen helt ind i gips, bare så den er tilpas stiv.

Og evt slibe den lidt bagefter.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-12-06 22:27

Engang kunne man få stivelse til stof på dåse (det brugte man til underskørter mv.) - gad vide, om det findes endnu?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-06 08:50

ja camillasmosterhanneglad - der findes stadig stivelse i handelen - på flaske de bedste Dem jeg tænker på er dem der bruges til præstekraver - de kan virkelig holde faconen
Men.. skal stjernen pakkes væk kan de til gengæld få tryk der ikke kan rettes ud sådan lige - derfor synes jeg stadig spraylakken måske nok er den mest velegnede

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-12-06 09:52

Stjernen kan lægges i en æske for sig selv

Godkendelse af svar
Fra : eeyore73dk

Dato : 22-12-06 16:37

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-12-06 17:18

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-12-06 17:19

arghh - der skulle jo stå god jul - så her kommer der en ommer

god