/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Rod/Roed fra Vigerslev
Fra : thoustrup
Vist : 895 gange
200 point
Dato : 17-12-06 09:56

Hans Roed er min tipoldefar, der var den første i familien der hed Roed, han var født udenfor ægteskab og fik så ikke faderens navn, præsten gav ham navnet Rod, opkaldt efter Taagerud. Senere i Hans’ liv fik han sat et E i efternavnet: Roed. Det viser sig nu at hans mor fik to drenge mere, også med forskellige mænd, også i ugift tilstand, de fik også Rod som efternavn.
Rasmus Hansen Rod og Jens Fritzen Rod.
Rasmus blev væver/skrædder i Ubberud og fik mindst 3 piger, hvoraf to blev voksne: Ane Margrethe Rasmussen og Marie Dorthea Rasmussen, de står i 1921 som ugifte på trods af deres alder, født i 1857 0g 1865, er der nogen der kender noget til dem?
Jens Fritzen Rod er søn af Fritz Zimmermand, og er født i 1834, og den eneste Fritz Zimmermann jeg kan finde er hun ca. 16 år på det tidspunkt og skulle komme fra Maribo, kan det være ham der er kommet langt hjemmefra.
Det sidste jeg finder til Jens er i 1880, da er han gift med Anne Marie Jensen 47 år fra Paarup sogn og bor i Morud, men har ingen børn.

Hans Rod fik også et barn inden ham blev gift med min oldemor, det blev døbt Jens Peter Hansen, født 1/9 1864 i Vigerslev, i min morfar mindebog står der om ham at han arbejdede ved løveapoteket i Odense og tog sit ege liv senere, før 1920, hvor det står i morfars bog, er der nogen der kender til ham?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-06 10:55

Hans her er vel lidt for gammel til at være din tipoldefar?
"
frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Frederikssund Købstad, Frederikssund Købstad, Vimmelskaftet, 26, 29, F1, FT-1834

Konsoul Hans Lange 37 Gift Kiøbmand
Anna Butler 23 Gift Hans Kone
Jørgen Jonathan Lange 1 - Deres Søn
Elisabeth Robsom 42 Gift Konens Moder
Lovise Lange 38 Ugift Huusjomfrue
Theodor Føns 23 Ugift Handelsbetjent
Hans Roed 16 Ugift Lærling
"
Af Hans Roed/Rod finder jeg disse fra de sidste 200 år, der er flere ældre...
Er din Hans en af dem??
"
HANSEN ROED, Hans   Bir   1812   Denm   Mari   Burso
Fa:   Hans Christian ROED
Mo:   Dorthe MICHELSDR
ROED, Hans Simonsen   Bir   1836   Denm   Sond   Asserb
Fa:   Ori HANSEN ROED
Mo:   Marie Kirstine
JENSEN ROD, Hans Henrich   Bir   1842   Denm   Mari   Nysted
Fa:   Jens Peder ROD
Mo:   Karen Marie RASMUSDR
ROHDE, Hans Christian   Bir   1851   Denm   Hade   Bevtof
Fa:   Peter Christian ROHDE
Mo:   Anne Krestine Sorensen HANSEN
ROED, Hans Christian   Bir   1860   Denm   Sven   Svendb
Fa:   Hans JACOBSEN ROED
Mo:   Adolsine Krabbine LENTZ
"
bare for at komme i gang, Svend

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 17-12-06 11:00

Hej svendgiversen
Hans Rod er født 1838, og ham ved jeg alt om, det er kun hans halvbrødre og deres famlier og Hans Rod's første søn, jeg leder efter.

mvh
thoustrup

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 17-12-06 11:01

Vær opmærksom på at mænd med navnet Friedrich ofte blev kaldeet Fritz. Navnet Friedrich, Frederik osv ses skrevet med ret mange forskellige stavninger, og det skal man også være opmærksom på. Dernæst kan Fritz/Frederik godt være et mellemnavn, og som du selv skriver måske "omkringrejsende".

Hvis det ikke er en der har været ansat på en gård eller i en lokal virksomhed, så er afstanden mellem parterne oftest mindre end ca. 20 kilometer.

Indtil for få år siden var der oftest (ca. 85%) mindre end ca. 20 kilometer mellem "byerne" som et ægtepar stammede fra. På grund af forældres flytninger med børn kan der dog være længere.

Jeg kender ikke, og har heller ikke kunnet finde dine Zimmermann, selv om der er ganske mange i Sønderjylland. Jeg antager det er et resultat af den tyske indflydelse, tyske håndværkere osv, og mener at vide at betegnelsen "Zimmermann" vistnok var en snedker eller måske tømrer.

Jeg håber dette kan være dig til hjælp i eftersøgningen.

Med venlig hilsen
Ejvind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-06 15:49

Blev Jens Peter Hansen født i ægteskab: Hans Rod/Roed' s første? og hed han også Andersen??
"
ANDERSEN ROED, Hans       Marriage   Wife:   Methe HENNINGSDR
   Marriage Date:   5 May 1661   Recorded in:   Melby, Odense,
"
Så er Methe her måske moderen?

Kender du iøvrigt sognetræf??
Helle og Jytte her kan måske hjælpe:
http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&SognId=635

Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-06 16:01

Her hedder Hans: Rasmussen, ikke Rod?
men det gør hans storebror Rasmus??
Det må jo være bedsteforældrene de bor hos, Svend
"
odense, Skovby, Vigerslev, Taagerod, et Huus, 33, FT-1840,
Jens Pedersen 67 Gift Huusmand og Dagleier
Anne Katrine Andersdatter 53 Gift hans Kone
Lars Chr: Jensen 14 Ugift Deres Børn
Niels Jensen 11 Ugift Deres Børn
Rasmus Rod 10 Ugift Dattersønner
Hans Rasmussen 2 Ugift Dattersønner
"

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 17-12-06 18:17

Hej Svendgiversen
ja det er rigtigt, Hans Rod hed et par gange Hans Rasmussen i nogle folketællingerne, Rasmussen efter sin far Rasmus Hansen, der ikke kunne blive gift med Hans Rods mor, da Rasmus var fraskildt, og derfor ville præsten ikke vie ham igen.

mvh
thoustrup

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-06 19:40

Det slap du let hen over toustrup, jeg havde jo to svar, nærmere spørgsmål, ovenfor...

>>Blev Jens Peter Hansen født i ægteskab?
>da Rasmus var fraskildt...
vil det sige at: Wife: Methe HENNINGSDR er hans mor??

Det er vel en væsentlig oplysning, når du beder om informationer om Hans Rod's første søn...

Iøvrigt, kan musiklæreren her ikke være en mulig indgangsnøgle
til de to gammeljomfruer du også efterspørger:
"
odense, Odense, Ubberud, Vejrup, 9f, 25, FT-1921,
Margrethe Rasmussen 22/4 1857 Ugift Husmoder Dameskrædderinde, Husejerske Ubberud Sogn, Marie Dorthea Rasmussen 8/6 1865 Ugift Slægtning Dameskrædderinde, Ubberud Sogn, Odense Jens Kristian Nielsen 30/7 1901 Ugift Slægtning Musiklærer Ubberud Sogn, Odense Amt
"
En slægtning, hvordan mon??? Svend

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 17-12-06 20:42

til Svendgiversen
ja ja , undskyld jeg havde overset det en spørgsmål, men Hans Rods søn han fik med en ung pige der arbejdede på Langsø Gods, er faktisk født 1/9 1864 i Vigerslev, hans mor hed Anne Marie Nielsen, født den 13/5 1844,
Hun bliver senere gift den 6/6 1874, i Langesø med Hans Poulsen, fra Trøstrup Sogn, Korup Sogn, søn af Pouls Simonsen og Karen Pedersdatter, og får mindst en søn mere, Niels Poulsen i 1877.

jeg ved ikke hvem den Jens Kristrian Nielsen er, men jeg forsker lidt videre, måske direkte i sognet, lokal arkiv eller på lands arkivet i Odense.

thoustrup

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-06 18:37

Godt thoustrup...
du har jo helt styr på det midt fynske,
og vi jyder kan næppe hjælpe dig meget videre...
(vi har dog lige har købt en hundehvalp i Korup, vist tæt på din Roed(e) familie?)

Hvis du senere får søgnings problemer, eksempelvis i Himmerland eller på Als,
vil jeg bedre kunne hjælpe dig; så bare sig til... Svend

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 18-12-06 21:01

Kender du iøvrigt dette link?
bl.a. med ryttere, ikke musikere, fra Ubberud...

http://www.fynhistorie.dk/toc.htm

Nielsen her kan måske hjælpe dig videre, Svend

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 18-12-06 21:12

Tak for svaret svendgiversen.

ja jeg har kigget lidt på det, men jeg ved jo ikke hvem jeg skal kigge efter, og ang. de to drenge Rasmus og Jens, så har ingen i vores familie nogen siden hørt om dem, så min moster der ellers ved meget om familien, ville næsten ikke tro på det, men hun har jo heller ikke de samme mulligheder med internet søgning som jegn hun har så vidt jeg ved aldrig nogen siden sidet ved en pc.
jeg takker for din indsats, jeg som ny kunde på Kandu, så syntes jeg at siden virkelig kan bruges, selv om jeg har lidt svært med at forstår regler og pointgivning, men ellers er det fint.
med venlig hilsen
Steen Thoustrup

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-06 21:37

Tak, men det var lidt hurtigt du lukkede, thousted;
her på faldrebet den mellemste søn...
han er jo god nok som du beskriver:
"
JENS ROD Birth: 05 MAY 1834
Christening: 19 MAY 1834 Vigerslev, Odense, Denmark

Father: FRITZ ZIMMERMANN Family
Mother: ANNA MARGRETHE JENSDR
"

Men hans far ikke født i Danmark.

Her er et bud på en mulig ung tysk far:
"
Fritz Zimmermann
Birth: About 1815 Of, Darmstadt, Starkenburg, Hessen
"
Der dog gifter sig med en anden, men med hans unge alder kan det jo være langt senere
"
Fritz Zimmermann
Birth: About 1815 Of, Darmstadt, Starkenburg, Hessen
Marriages: Spouse: Emilie Pistor
"
God fangst Svend