/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
brætspillet: venner for livet
Fra : janik
Vist : 18769 gange
300 point
Dato : 16-12-06 20:34

Jeg mangler spillevejledningen til spillet. Kan den måske findes på nettet et eller andet sted?

Hjæææælp!

Accepteret svar
Fra : Cirkelinedk

Modtaget 300 point
Dato : 16-12-06 23:30

Hej janik.
VENNER FOR LIVET VEJLEDNING

Indhold:
1 spilleplade
4 spillebrikker i hver sin farve (rød, grøn, gul, blå)
24 stemmekort (6 af hver farve som spillebrikkerne)
8 “JA/NEJ” kort (4 JA og 4 NEJ)
60 “Bonus/Straf” kort
60 “Knowing me” kort
60 “Almen viden” kort
1 spillevejledning
“Venner for livet” er et sjovt og underholdende brætspil med masser af spændende
spørgsmål, der sætter fokus på spillernes indbyrdes venskab. Venskab på godt og
ondt, stærke og svage sider - det handler om at kende sine venner så godt som
muligt og samtidig være ærlig. Hvor godt kender du egentlig dine venner?
Lad “Venner for livet” give jer svaret.
Hvem er den bedste kok? Hvem er den dårligste bilist? Hvem skal have sukker i
kaffen?...og meget mere.
HUSK: At kende sine venner og være ærlig...er vigtigere end alverdens paratviden.
Forberedelser
Spillerne får udleveret et stemmekort i hver af de deltagende spillebrikkers farver samt
2 “JA/NEJ” kort (1 af hver). Kortene “Bonus/Straf”, “Knowing me” og “Almen viden”
lægges i 3 bunker ved siden af spillepladen.
Knowing me
Yngste spiller starter med at trække et “Knowing me” kort og læse det højt for alle.
Spillerne afgiver nu, hver især, hemmeligt sin stemme. Stemmekortet i farve som den
spiller, man vil stemme på, lægges på bordet med farvensiden nedad. Herefter vendes
kortene samtidig.
Den spiller, der har fået flest stemmer, rykker det tilsvarende antal felter frem.
Samtidig får de deltagere, der har stemt som flertallet, alle lov til at rykke ét felt frem.
Bonus/Straf
Lander man på et Bonus/Straf felt trækkes et “Bonus/Straf” kort. Spørgsmålet gælder
kun den pågældende spiller.
Eksempel.
Blå spiller lander på et Bonus/Straf felt og trækker et kort. Spørgsmålet lyder:
Hvor mange søskende har grøn?
Før blå svarer, satser de andre deltagere med deres “JA/NEJ” kort på, om de tror, at
blå spiller kan svare rigtigt på spørgsmålet. Spillere, som satser rigtig, får sammen
med blå lov til at rykke ét felt frem.
Almen viden
Når en spiller har været hele spillepladen rundt og lander ved målfeltet, stopper alt
spil med “Knowing me” kortene. Spilleren, som er landet i målfeltet skal kunne svare
på 5 på hinanden følgende almen viden spørgsmål, før spillet er vundet. Det foregår
på følgende måde:
1. En modspiller trækker et “Almen viden” kort og læser spørgsmålet højt.
2. Før spørgsmålet besvares, satser de andre deltagere med deres “JA/NEJ” kort.
Eksempel:
Blå spiller står i målfeltet og får stillet et spørgsmål. Før blå svarer, satser de andre
deltagere med deres “JA/NEJ” kort på, om de tror, at blå spiller kan svare rigtigt på
spørgsmålet.
Blå svarer rigtigt:
Spillere, der satser rigtigt, får, sammen med blå, lov til at rykke et felt frem.
Blå svarer forkert. Spillere, der satser rigtigt, får lov at rykke et felt frem.
Blå skal derimod rykke ud af målfeltet og tilbage til det orange stjernefelt
Spillet fortsætter nu igen med med “Knowing me” kortene, som beskrevet
ovenfor, indtil næste spiller når målfeltet.
Hvem vinder
Vinder er den spiller, der efter at have nået målfeltet, først svarer rigtigt på 5
på hinanden følgende spørgsmål om almen viden.

Godkendelse af svar
Fra : janik

Dato : 17-12-06 11:08

Tak for svaret Cirkelinedk.

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 17-12-06 12:40

Tak for de point. Glæder mig at kunne hjælpe.

Og God jul

Mvh Cirkelinedk