/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Billeder i acces
Fra : ruffi
Vist : 568 gange
200 point
Dato : 16-12-06 11:43

Har opbygget en database i acces, og vil i den forbindelse gerne have billeder med ind i databasen.
feltet er angivet som OLE objekt men det er kun ikonet der vises. I hjælp siger man at billedet skal være oprettet i et program det har bruger træk og slip, men lige meget hvad jeg prøver virker det ikke, nogen forslag???

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 100 point
Dato : 16-12-06 12:53

Hej ruffi,

hvilken udgave af Access benytter du?
Jeg har forsøgt at indsætte billeder i demobasen Northwind (Access 2000) og der var umiddelbart ingen problemer med et fast billede på en side. Men når jeg derimod ville ændre i medarbejder databasen's billeder, fik jeg store problemer. Det ser ud til, at den kun kan acceptere *.BMP filer og max. i 256 farver evt. også *.GIF filer.
Derudover prøvede jeg også at søge i Access hjælp - men teksten er desværre meget kryptisk.
Lige dit problem med, at det kun er Ikon der vises - har måske noget at gøre med, at du har markeret i Ikon-feltet.

Om ovennævnte løser dit problem skal være usagt - men prøv evt. at beskrive problemet lidt nærmere.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-12-06 14:06

Du kan krydse af i kæde til fil, så det billede ligger et andet sted end selve databasen.
Hvis du så retter i billedet følger rettelserne med i databasen (kæden)
Det bør ligge sådan.

Hovedmappe:
Database
Mappe med billeder

Ind i mellem bør du jo "rense din database" og det er tæls hvis billederne ligger direkte i basen.
Funktioner > databasefunktioner > komprimer og reparer
Og du vil opdage at den database ikke fylder så meget.

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 16-12-06 16:06

Jeg bruger Access 2003, der bliver krydset af i feltet kæd til fil, men det er JEPG filer jeg bruger, fra mit kamera, så jeg vil prøve med BMP og GIF.

ruffi

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-12-06 16:24

Fra dit camera..........du har vel lagt billedet ind i en mappe på comp. først.

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 16-12-06 17:13

Jeg har forsøgt forskelligt, lagt dem i en mappe, i samme dir som XX.mdb filen.
Jeg har også forsøgt med billeder via scanneren.

Har netop prøvet at konvertere billederne til BMP, DET VIRKER, men det er et fa'en til arbejde først at tage billederne for så at konvertere dem bagefter, kameraet kan ikke gemme i BMP, og jeg ved ikke om det er til at styre nummerrækkefølgen med billeder der bliver taget på et senere tidspunkt.

Ind til videre er det bedste løsning??

ruffi

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-12-06 17:26

Ja det er da en lang vej.
Det gratis program Xnview kan convertere til BMP og lave nummerrækkefølge som du vil.
eks.
img_0032 >mit 1
img_0035 >mit 2
img_0036 >mit 3
hvis du vælger at der skal stå mit foan alle billder
Næste omgang billeder kan starte sådan:
img_022 > mit 4
man vælger fortekst og startnummer
Den kan også springe i numrene 1-3-5-7-9 osv hvis der skal lægges billder ind i mellem.

www.xnview.com

Godkendelse af svar
Fra : ruffi

Dato : 16-12-06 17:41

Tak for svaret IBM760.

BPM det virkede.

også tak til e.c.

ruffi

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-12-06 17:46

Gratis programmet IrfanView kan også benyttes til konvertering til *.BMP.
Benyt batch konvertering - så kan mange billeder konverteres i en omgang.

http://www.irfanview.com/

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 16-12-06 22:32

Konverteringen kan også ske med Win commander, det program kender jeg.

ruffi.