/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Stukket træ
Fra : thewizards
Vist : 1025 gange
50 point
Dato : 16-12-06 09:48

Hej derude.

Er der nogen der har lidt erfaring med stukket træ? Måske er der nogen derude som har en smule til salg? Eller nogen derude som har nogle gode kontakter til, hvor jeg kan købe i små mængder?

Jeg ved at på hjemmesiden Compwood maskiner A/S kan jeg købe stukket træ. Men det er så pokkers dyrt. Jeg søger brugt stukket træ. Måske er du den der kan lede mig på sporet af brugt stukket træ.

Mvh.

Bjarne

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 18-12-06 17:10

Davs. det lyder som om du ikke helt har styr på hvad stukket træ er. Stukket træ, er træ der under voldsomt damptryk bliver presset i længderetningen, hvorved cellekollaps/forskydning opstår. Det gør træet meget fleksibelt, så meget endda at man kan binde knuder på det. og når det er tørt, bibeholder det faconen, som det er blevet lagt i (f.eks en knude) Det er struktuelt set meget svagt, og har ikke en ret høj belastningsevne efter stukning. Det er ydermere ikke alle træsorter der egner sig til stukning. De mest egnede er Ask, Kirsebær, og andre langfibrede sorter. Så at finde noget "brugt" giver jo ikke rigtigt nogen mening, da det jo er formet til et specifikt formål. Hvis du kan forklare hvad det er du vil lave, kan jeg måske hjælpe dig med en alternativ løsning.