/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
obligations kurs ved hushandel
Fra : risvej07
Vist : 960 gange
100 point
Dato : 15-12-06 22:51

jeg er ved at sælge mit hus, da mægler sendt salgopstilling var min indløsnings kurs ca. 94 og nu er den ca. 92,4 hvilket betyder at jeg taber ca. 30,000 så langt så godt, men jeg skal nu købe et andet hus.her fik jeg et tilbud samme tid, som jeg satte mit hus til salg.spørgsmålet er nu: det jeg taber på mit nuværende lån, vil jeg tjene det ind på de nye husobligationer, hvis jeg kurssikre. obligationernes størelse er ca. den samme

mvh poul

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 15-12-06 23:50

Hvis / når kursen er faldet på det lån du skal indfri i det hus du sælger, bliver det billigere for dig at indfri det, så der er til din fordel...

Kursen falder, og renten stiger . den effektive..

dvs. så sige at kursen, alt andet lige, er lavere når du finansierer dit nye hus, og renten vil så her være højere, eller du får et kurtab...

det er den absolutte korte version, for det afhænger også meget af lånetypen om det kan forklares så simpelt, men dette er teorien
/ henrik

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 100 point
Dato : 16-12-06 13:00

Hvis kursen på dit obligationslån er faldet, vil du ikke tabe 30.000. Du vil få en gevinst da du kun skal betale 92,4% af restgælden (ved kurs 92,4) i modsætning til 94% af restgælden (ved kurs 94).

Når du så skal købe et nyt hus, skal du betale tilsvarende mere i % for at låne til huset.
Hvis kursen er 92,4 og din hovedstol er 1.000.000 vil du kun få 924.000 kr til rådighed. Så hvis du skal have flere penge skal du altså låne mere end den reele værdi, hvis du forstår.
Som oftest vil det være som banklån, da realkreditlånet jo kun i hovedstol kan dække 80% af huset værdi.

Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-12-06 01:03

Det er faktisk IKKE korrekt MacMadsen. Det er jo IKKE sælger, der skal ud at indfri det eksisterende lån - det er køberen (han kan jo vælge at indfri eller overtage / oprette nyt).

Når du får en salgsopstilling, Risvej, er kursen i de fleste tilfælde ligegyldigt for dig - huse afregnes i dag til kontantprisen, så du får det oprindelige beløb, uanset hvad - forskellen er kun, hvor meget køber skal låne for at betale dig kontantprisen. Det betyder altså, at alt andet lige bliver dit netto provenue det samme. (Når det er "alt andet lige", betinger det jo, at du faktisk kan få prisen for huset. Og her kan det jo faktisk godt ske, at en køber vil presse dig på prisen, fordi kursen gør, at han skal låne mere).

Du kan ikke kurssikre med tilbagevirkende kraft. Lånetilbudet er lavet ud fra dagskurs, så det er først den dag, du ringer i banken og "slår til", at du får den endelige kurs. På det hus, du skal købe, må du derfor se i øjnene, at den faldende kurs har gjort det marginalt dyrere for dig at købe det - med mindre end du evt. selv kan presse sælger i pris

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 19-12-06 15:47

Erling:
Hvis han har et eksisterende lån, og som du siger huset sælges som kontant, altså at køber IKKE overtager lånet, så har det betydning hvilken kurs lånet er i.
Så jo det jeg siger passer.
Han får pengene kontant af køber, og skal derefter indfri sit eget lån i realkreditinstitut. Der har kursen betydning.
Når der skal lånes penge igen til nyt hus, så har kursen igen betydning jf. mit sidste indlæg.
Hvis du mener det er anderledes vil jeg da meget gerne handle obligationer med dig, da det lyder til at være en god forretning for mig.

Mvh
MacMadsen

Godkendelse af svar
Fra : risvej07

Dato : 08-03-07 20:17

Tak for svaret MacMadsen.