/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP proff.
Fra : ipbirk
Vist : 406 gange
50 point
Dato : 15-12-06 18:49

Hej
Er der nogen der kan give en forklaring og måske afhjælpe problemet.Jeg har en bærbar som var installeret med Windows XP Home Edition, og det har faktisk kørt fint. Men min maskine trænkte til en formattering så jeg købte windows XP Proff.(fordi den har jeg på de andre 2 maskiner).Men efter installationen er maskinen blevet utrolig langsom, og jeg har kun Windows installeret.
Min Maskine har følgende: 1200 MHZ, 368 MB ram og ledig harddisk på 25 GB

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 15-12-06 18:53

formaterede du først og lavede en clean install ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-12-06 19:20

Hvorda kan en maskine trænge til formattering ????. Det er da kun diske man formatterer , og din var vel formatteret i forvejen.

Hvis du bruger nyformattering til at komme af med uønskede programmer mv. er det en rigtig dum fremgangsmåde, som kun giver problemer.
Når den ikke kører godt er det formentlig fordi du mangler nogle drivere, som din maskine kom preinstalleret med.

Gå hellere tilbage til det gamle styresystem og installer en backup fra dengang den var ny.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 15-12-06 20:36

transor -> ????????? forstår overhovedet ikke hvad du mener.

ved install af nyt eller gammelt styresystem er det langt det bedste at formatere og så installere.
updates kommer så til derefter hvis der er behov for det (if it works, don't mingle with it)

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-12-06 07:26

Citat
Min Maskine har følgende: 1200 MHZ, 368 MB ram og ledig harddisk på 25 GB

Det vil sige at din harddisk er på under 30 GB eller også har du to styreprogrammer liggende på din harddisk oven i hinanden + alt det andet du havde før XP pro blev lagt ind.

dr.dem

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 16-12-06 10:24

Min harddisk er under 30 GB

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 16-12-06 10:27

las os lige høre: lavede du en ren installering ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-06 11:20

hcma forstår ikke hvad jeg mener.

I princippet har du måske ret, og det gælder for dem, som har rigtig godt styr på det hele og ved lige præcis, hvad der er i maskinen og hvor de har de rigtige drivere , codex, installationsprogrammer på cd, og hvad der ellers er brug for.

Men prøv at læse indlæg her på kandu og andre steder. Folk løber ind i uløselige problemer fordi de l formatterer harddisken (e), i stedet for at fjerne dårlige programmer på anden måde.De tager ikke engang backup inden.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 16-12-06 11:48

Uanset hvor godt man synes man har renset harddisken, er man på et eller andet tidspunkt pisket til at starte helt forfra, da der ellers altid vil ligge gamle rester tilbage, hvorfor:
1. en ren install på en tom hd er det bedste. (gælder også opgraderinger)
2. lad så WinXP finde/installere de standarddrivere som er tilgængelige.
3. WinXP-updates køres selvfølgelig så ind INDEN man tilslutter internettet
4. hvis systemet kører tilfredsstillende, røres der ikke mere ved det.
5. hvis systemet er ustabilt - hop ind i enhedshåndteringen og se om der er "faresignaler"
6. nye drivere installeres - men kun hvis de gamle ikke fungerer tilfredsstillende.
7. hvis det ikke hjælper, checkes forbindelser, ledninger o.s.v.
8. ramcheck, diskcheck, sidefil o.s.v.
9. og en nok helt masse andet - men så spørger man en kammersjuk, hjælpeforum o.s.v.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 16-12-06 11:51

1200 MHZ og 368 MB ram er heller ikke meget (hvis dit grafikkort er onboard, tager det også noget fra ram'ene)
XP-Pro har jo også extra features (bedre egnet til netværk, fjernstyring o.s.v.) og kræver flere ressourcer