/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ændring af BIOS?
Fra : casperS
Vist : 786 gange
100 point
Dato : 14-12-06 19:54

Hej jeg sidder med min lillebrors computer, og den er total "fucked up" han har downloadet en driver til et tv-kort, og nu er der ingenting der virker... (frk. så er der INGEN filer i WINDOWS mappen?) men har lovet at formatere hans com, men menu (F2) under opstart kan jeg ikke vælge formater, eller der sker ikke noget. Heller ikke (F12) virker. Så vil jeg gerne ændre BIOS så den starter op med cd-drevet så jeg kan formatere. "men når jeg trykker Delete så snart jeg starter op sker der ingenting, ved ikke om jeg skal trykke noget andet? Der vises heller ingen tekst i start op, kun Windows loader siden, så Acer logoet, og så er den på skrivbordet. ??? Fatter hat
Nogle der har en idé til hvad jeg kan gøre, eller om der skal trykkes noget andet i start for at få BIOS menu frem. På forhånd tak, Mvh. cs

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-12-06 20:09

Prøv med F1

Kommentar
Fra : Ingeniøren

Dato : 14-12-06 20:53

Et gammelt trick som ofte virker, er at holde en tast nede under opstart, så vil den automatisk gå i Bios mode med en keyboard fejl.

Hold derfor feks. tasten "A" nede mens du tænder for computeren.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-12-06 20:59

Hvordan kommer du til skrivebord - UDEN FILER I WINDOWSMAPPEN

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-12-06 10:07

F1 / F2 / F10/ ctrl+esc / ins / del / .............hvis ikke det med at holde en tast nede virker.

Lad høre så vi ved hvor langt du er nået.

Kommentar
Fra : ashkan

Dato : 15-12-06 10:13

under opstart prøv tryk på PAUSE,så kan du læse hvilke tast skal du trykke til komme ind i BIOSen.
elles tryk på tasten (ESC)

Kommentar
Fra : Merrild89

Dato : 15-12-06 11:13

eller du kan jo bare sætte hans cd drev til at være master boot med de ide kabler der sidder på bundkortet?? og så hans harddisk som second boot??

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 15-12-06 11:17

Hvis du stadigvæk ikke har fået hul på din BIOS adgang, kan du prøve at fjerne batteriet på motherboardet, det sidder i en lille holder, som man nemt kan vippe bat. ud af (eller find den lille jumper på motherboardet som "nulstiller" din BIOS - se evt. teksten på motherboardet).
Det kræver selvfølgelig at du åbner kabinettet, og FJERNER 220v ledningen fra PC'en inden du går i gang, men så vil den helt sikkert komme med en fejlmedelse, som gør at du kan komme ind i BIOS bagefter.

Kommentar
Fra : casperS

Dato : 15-12-06 15:36

Tak for alle svarene, jeg tager ud til lillebror og prøver igen Søndag, så må der jo være noget af det der virker... Den første løsning der hjælper, får mine point ;) God weekend allesammen...

Kommentar
Fra : casperS

Dato : 19-12-06 21:37

Okay, jeg kan nu få "BootMenu" frem - den her: (http://www.techpowerup.com/reviews/ECS/PF88/images/b_bootmenu.jpg) men når jeg så vælger CD-Rom drev, eller Harddisken, foresætter den bare almindeligt og loader windows og så er jeg på skrivebordet igen...? Forstår det ikke. Er kommet ind i "PhoenixfxBIOS setup" (http://johnbokma.com/mexit/2005/10/26/vmware-player-windows-xp/vmware-player-bios-boot-menu.png) og valgt CD-Rom drev som det første i startup (altså den står øverst nu, og Harddisk nederst)? Men hjælper ingenting? Jeg skal bare have formateret den skide computer, kan det virkelig være så svært??? Mvh. Casper S

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 21:45

Du skal lige klikke enter: accept ellers husker den ikke hvad du har valgt.
Og på vej ud af bios skal du måske accepter en gang til.

Kommentar
Fra : casperS

Dato : 19-12-06 22:03

Den læser fra cd når jeg tænder. Men der kommer til at stå: PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-MOF: Exiting Broadcom PXE ROM

og så starter den om normalt igen???

Det har jeg aldrig set før?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 22:06

Når den har læst windows ind - kan den så læse CD rommen

Kommentar
Fra : casperS

Dato : 19-12-06 22:13

ja altså, når jeg probber CDén i åbner den 'den. Så kan godt læse

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 22:21

Det er måske en opdaterings CD................for så kan den iokke boote eller vil ikke boote på grund af forkert windows som er indstalleret på comp.
Jeg har heller ikke set den tekst før.

Kommentar
Fra : casperS

Dato : 19-12-06 22:27

Nej det er underligt, men det er den originale Recovery CD "CD 1 of 2"

Så forstår det ikke, kan den fomateres på andre måder? Lydkortet virker nemlig ikke mere, og den er spækket med virus, så den er ingenting værd lige nu.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 22:53

Jeg lukker nu men prøv lige at starte på CD 2

Hvis du formaterer den - forsvinder alle drivere.