/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Oversættelse
Fra : Kirak
Vist : 12494 gange
200 point
Dato : 14-12-06 19:20

Glædelig jul :)

Jeg har købt en tidlig julegave til mig selv: En amerikansk kogebog. Men der er en del udtryk, som jeg har svært ved at oversætte til noget alment dansk:

- rolled oats
- old-fashioned rolled oats
- oats
- active dry yeast = frisk gær?
- A scant (hvis et mål)
- bell peper = peberfrugt?
- whole wheat pastry flour
- whole wheat flour = fuldkornshvedemel, dvs. med alle skaldele?
- white spelt flour = sigtet speltmel?
- shortening (vist noget fedtstof)
- nutritional yeast flakes
- kosher salt (hvad er forskellen på salt og kosher salt?)
- light brown sugar: farin?
- all-purpose flour
- butternut squash
- canola oil (bruges simpelthen i utallige opskrifter og vil enormt gerne vide, hvad det er)
- Hvad er forskellen på white og wheat bread?
- roma tomatoes
- yams
- apple sauce (er det æblemos?)

Jeg har prøvet at slå alle ordene op i en ordbog, men uden held. Hvis bare jeg vidste, hvad ingredienserne var, kunne jeg komme i gang med at bruge opskrifterne.

I må også gerne skrive, hvis I ved, at nogle af varerne ikke er mulige at opdrive i Danmark.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-12-06 19:50

http://search.freefind.com/find.html?pageid=r&id=6585631&mode=ALL&query=wheat&ics=1&fr=0

Prøv denne link her finder du det meste ang oversættelse af madord

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 14-12-06 19:52

Prøv at slå ordene op her:
http://www.foodsubs.com/
Billederne kan måske være til hjælp
mvh
Janus

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 14-12-06 20:51

rolled oats
- old-fashioned rolled oats

- oats = Havre

- active dry yeast = frisk gær? Tørgær

- A scant (hvis et mål) = En lille smule

- bell peper = peberfrugt?
- whole wheat pastry flour
- whole wheat flour = fuldkornshvedemel, dvs. med alle skaldele?

- white spelt flour = sigtet speltmel? = Hvidt speltmel

- shortening (vist noget fedtstof) =specielt fedtstof der bruges til at gøre bagværk sprødt

- nutritional yeast flakes = Ernæringsgærflager

- kosher salt (hvad er forskellen på salt og kosher salt?)

- light brown sugar: farin? =lys farin

- all-purpose flour

- butternut squash = navn på en bestemt squashplante http://www.ourhutch.com/samples/vegetables/butternut.jpg

- canola oil (bruges simpelthen i utallige opskrifter og vil enormt gerne vide, hvad det er) = Rapsolie

- Hvad er forskellen på white og wheat bread? = white er bare lysr brød og wheat er hvedebrød

- roma tomatoes
- yams = En plante hvor man bruger roden i revet tilstand

- apple sauce (er det æblemos?) =æblemos

Her er nogen af dem

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-06 21:01

rolled oats = valset havre
- old-fashioned rolled oats = gammeldags valset havre

bell peper = peberfrugt? =Ja

all-purpose flour = almindeligt husholdningsmel

roma tomatoes = en speciel slags tomater med aflange frugter, dem som bruges i dåser med flåede tomater

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-12-06 21:01

Canola oil. = raffineret rapsolie

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 14-12-06 21:28

Mange tak for alle svarene og links'ne!

Hvis der er nogle, som kender resten, må I meget gerne komme med dem :)

Har du boet i Amerika, Dova? Imponerende, så mange du kunne.

Valset havre - er det muligt at få herhjemme?
Nogen stor forskel på valset havre og gammeldags valset havre?

almindeligt husholdsningsmel = blot hvidt hvedemel?

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 14-12-06 21:30

Hmm... Jeg har aldrig set butternut squash herhjemme. Eller for den sags skyld Roma tomater (kun på dåse åbentbart). Og ej heller ernæringsgærsflager.

Vildt, så mange produkter, som de tydeligvis ofte bruger derovre, men som man aldrig har hørt om herhjemme.

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 14-12-06 21:31

Sverola: Dit link var rigtig godt. Fandt ud af, at valset havre blot er et fint navn for havregryn. Har dog aldrig set gammeldags valset havregryn.

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 14-12-06 21:32

JanusN: Dit link er også rigtig godt. Der står nogle fine beskrivelser af tingene!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-06 21:59

oldfashioned rolled oats kaldes også thick rolled oats
http://web.mawebcenters.com/lambetc/images/DSCF0031.JPG

almindeligt husholdsningsmel = blot hvidt hvedemel.........ja.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 14-12-06 22:27

Hej Kirak

Dette er et link til en madudtryksoversætter,når du har fundet ud af at bruge den har du et uvurderligt stykke værktøj til dine oversættelser eller sætninger.
Den oversætter til6 forskellige sprog herimellen Dansk DA.
God fornøjelse og god Jul

mvh mcloud

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 14-12-06 22:28

Hej igen

UPS........Glemte linket

http://www.xs4all.nl/~margjos/index.html

mvh mcloud

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-12-06 10:41

kosher betyder at det overholder jødisk religiøse forskrifster. Det er ligegyldigt, hvis du ikke er religiøs . brug bare almindelig salt.

rolled betyder valset. almindelige havreryn i Danmark er valsede.

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 15-12-06 13:47

Dova & transor: mon oldfashioned rolled oats er det, vi kender som grovvalset havregryn? Og så er rolled oats finvalsede?

Mccloud: En klassiker at glemme linket ;) Mange tak for det!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-06 17:39

Ja, jeg tror det er grovvalset havregryn der menes med oldfashioned.

mvh dova

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 17-12-06 10:18

Mange tak for jeres svar! :)

Godkendelse af svar
Fra : Kirak

Dato : 17-12-06 10:27

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 17-12-06 10:59

Og selvfølgelig også tak til alle jer andre :)

Jeg sidder med en opskrift på amerikanske pandekager, men der skal både bruges baking soda og baking powder. Ifølge de fine links er der ingen forskel... hmmm?

Kommentar
Fra : laurafrigg

Dato : 17-01-13 14:22

Baking soda = Natron
Baking powder = bagepulver