/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Installation af komfur
Fra : LNM
Vist : 10327 gange
500 point
Dato : 14-12-06 17:02

Hjælp

Jeg skal montere nyt komfur Hvorpå der står L1 L2 N PE

I stikket på muren står der: T(Brun) S(Blå) O(Sort) Jordtegn(Gul/Grøn)
Er dette rigtigt:

Jord skal til PE
O til N
T til L1
S til L2

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 14-12-06 17:17

Det er ikke sikkert at det er rigtig, mål dig frem til den rigtige tilslutning - ellr få en til at gøre det.
Hvis det er en gammel instalation kan 0 være sort.

Mvh 15063637

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 14-12-06 18:56

Det er en gammel inst.....
Den sorte er nul og de andre to er fase...
Hvis der er en der er mærket R, så er det også en fase...

Held og lykke med det...
Ps: Mål altid inden du begynder at "fuske" selv !

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-12-06 19:18

Selvom stikket i væggen har de gamle farver så skal den ledning du sætter til holde de rigtige farver.
Og nu er det ved at være svært. (som de andre også siger)

Hvis ellers det er som du siger.

gul/grøn = Jord skal til PE > gul/grøn > komfur
...................................................(men denne tro jeg ikke rigtig på i en gammel indstallation)
sort = O til N > blå > komfur
brun = T til L1 > brun > komfur
blå = S til L2 > sort > komfur

Men få det målt. (polsøger er ikke nok)

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-12-06 20:02

Er der mulighed for at se i dit målerskab hvilke farver som går til hvad???
Normalvis er blå 0 gulgrøn jord og resten er faser (ledere)
De flade gamle stik i væggen er normalt fase -fase -jord fase 0 (nul)
Men det kan være farligt at rode med det selv (men det ved du jo allerede)
Skal du til at igang så sørg for at have et par extra sikringer i huset

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 500 point
Dato : 14-12-06 23:05

Du skal ikke tage dig af farverne på ledningerne. Det er usikkert at basere sig på dem fordi praksis har skiftet med tiderne, og fordi både elektrikkere og amatører til tider forsynder sig mod de regler der trods alt er.
Gul grøn må kun være "jordledning" , men skol ikke for meget på at det altid passer i praksis.

Din oprindelige angivelse af hvad der skal forbindes sammen er helt korrekt.

Det der i dansk el-slang normalt betegnes nul hedder korrekt neutral og betegnes i dag med N.

Tilsvarende med jord ( som ikke nødvendigvis har med jord at gøre) hedder i normen "protective earth" og betegnes på moderne udstyr med PE.
Faselederne betegnes traditionelt i Danmark R, S, T men det er i andre lande normalt at kalde dem L1,L2, L3 og det er den mærkning vi idisse fællesmarkedstider ser på apparaterne.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 14-12-06 23:10

Hej LNM
Du kan roligt gøre som e.c. skriver dvs. at den gul/grønne ledning fra komfuret skal til den gul/grønne ledning i væggen og at den blå ledning fra komfuret skal til den sorte ledning i væggen, og så er de to andre ledninger faser (det er lige meget hvordan du vender dem), forskellen i farverne skyldes at man internationalt besluttede at ensrette farverne med Lyseblå som nul (O) mens vi i Danmark havde sort som nul før i tiden.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 15-12-06 01:11

Mål for guds skyld.
Mvh

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-12-06 09:38

Pas på og lad være med det med måling.
Du kan ikke måle dig frem til forskellen mellem N og PE lederne.
I nogle installationer er de også forbundet sammen på forsyningssiden, eller begge forbundet til jord et sted i nettet. Forskellen ligger i den sikkerhed man har for om spændingen forbliver på jordpotentiale ved fejl andre steder., og i hvordan de virker på et fejlstrømsrelæ.

Den eneste måling du relelt kan bruge til noget, er at to ledere med 380 V imellem begge er faseledere.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-12-06 09:50

Selvfølgelig skal der måles..............................hvad ellers.

Godkendelse af svar
Fra : LNM

Dato : 15-12-06 12:38

Tak for svaret transor.

For en der ikke har den store tekniske viden er dette svar til at forstå..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-12-06 12:42

Tja - det må vi da håbe.