/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Fleksjob og fagforening...
Fra : bassenborg
Vist : 1420 gange
100 point
Dato : 14-12-06 13:33

Jeg er i jobtræning/afprøvning, og håber på indenfor et par måneder, at det munder ud i et fleksjob.
Jeg er i øjeblikket kun medlem af A-kassen. Hvis jeg bliver godkendt til et fleksjob, melder jeg mig ud af A-kassen da jeg så ikke kan få noget fra den mere.
Men jeg er lidt i tvivl om fagforeningen. Hvis jeg kan undgå det, vil jeg ikke være medlem af en fagforening. Den virksomhed jeg evt. kan starte mit fleksjob i, består kun af min chef og mig, og vi kan sagtens finde ud af tingene uden en fagforenings indblanden.
Den anden ting jeg er i tvivl om er, om min chef skal have noget tilknytning til en fagforening, eller om det også kan undgås.
Er der nogen der har noget viden, eller erfaring omkring disse ting, så vil jeg gerne vide noget om det?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-12-06 14:04

Hvis du selv mener du har styr på dine arbejdsforhold, løn m.m. så skal du ikke bruge fagforeningen til noget.
Men at melde sig ud af A-kassen er dog noget af det dummeste du kan gøre, da det er dem som vil "fodre" dig med penge hvis du skulle gå hen og blive arbejdsløs.

Du skal abre huske på at A-kasse og fagforening principielt intet har med hianden at gøre.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 14-12-06 14:27

A-kassen er en forsikring. Et af vilkårene for at få penge fra dem er at du har været medlem et stykke tid med arbejde. Hvis du er STENSIKKER på ikke at blive arbejdsløs i de næste år, så er der ingen grund til at være medlem.

Fagforening er noget man er medlem af enten fordi man synes man selv får et udbytte af det, af noget de kalder 'solidaritet' (hvilket vel må basere sig på en opfattelse af at der er andre af de nærmeste der får et udbytte af det), eller osse fordi man er presset ind i det. Endelig er der osse dem der er medlem fordi de fejlagtigt tror at man skal eller i al fald skal for at være medlem af en a-kasse. Fagforeningerne medvirker ofte til at støtte denne misforståelse, hvilket efter min (personlige/politiske) mening er nok til at melde sig ud.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 14-12-06 15:52

Du skal ikke stå i a-kasse som fleksjobber, da du ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet på samme vilkår som vi andre.

Bliver du arbejdsløs, får du af kommunen udbetalt 91 % af dagpengesatsen i stedet.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 14-12-06 15:59

Jeg glemte at nævne, at grunden til de 91 % er, at du netop ikke betaler til a-kassen.

Jeg ved godt, at du skriver, at du mener I selv kan finde ud af tingene, men jeg har det netop helt tæt på kroppen og mener, at HVIS man nu kom i problemer og skal til at føre en faglig sag, så er man som fleksjobber måske ikke den, der har det nødvendige overskud. Derfor kan det være rart at kunne lægge det hele over til en fagforening.

I min nærmeste familie, har en fleksjobber fået udbetalt en mindre formue med hjælp fra fagforeningen - og hvis han selv skulle have taget kampen op, så havde han opgivet på forhånd.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 14-12-06 16:36

Grunden til at jeg melder mig ud af A-kassen er som Karen D siger, og det ved jeg selvfølgelig alt om, ellers kunne jeg aldrig finde på det.
Jeg ved også hvorfor man er medlem af en fagforening, jeg har været det i over 20 år.

Det jeg vil vide er, om jeg kan blive fri for fagforeningen i min nye situation, og om min chef kan blive fri for fagforeningen i hans nye situation?

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 14-12-06 17:30

Du skalikke stå i fagforening. Alt foregår fra nu af gennem kommunen. Derfor mener jeg heller ikke, at din arbejdsgiver behøver en fagforening.

Held og lykke

Mvh Karen

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 14-12-06 17:34

Tak for det KarenD, jeg lader den lige køre en dag eller to mere

Kommentar
Fra : smik

Dato : 14-12-06 20:02

Som fleksjobber er nu rart have en fagforeningen, når der skal forhandels løn m/m.
Jeg vil ikke undvære min fagforeningen, men det rigtig at du ikke skal betale til a-kassen mere.

Her lige et par god link....

http://www.fleksjob2.dk/ForsideFleksjob.htm
http://www.k10.dk/news.php
http://www.lafs.dk/

Mhv.Smik