/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Sikkert meget naturligt! Men!!
Fra : mcpedro
Vist : 431 gange
100 point
Dato : 13-12-06 11:53

Hej jeg har den dejligste mellem puddel problemet er sikkert kun mit da det er ret naturligt for min hund men den slikker folk ret meget når vi evt. kommer ud til nogen hjemme gør han ikke for han ved vi ikke vil have det, det er bare blevet en ret så træls ting for min mand og jeg, vi siger han ik må og andre siger at det gør ikke noget fedt så kommer man jo ingen vejne... Ellers er han en dejlig hund der ikke øddeligger noget og er meget legesyg hilsner fra Congo´s Mor...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-12-06 12:00

Ja det kan være et problem når andre er så "rare", og de tænker ikke over at i gerne vil opdrage jeres hund lidt.
I kunne forklare, at i er nødt til at den ikke må slikke fordi der er andre som ikke bryder sig om det,
og i så derfor må være kosekvent overfor hunden.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-12-06 12:22

Slikkeri er jo en del af hundenes goddagceremoni/underkastelse (om I vil). Hundene slikker f.eks. hinanden omkring munden.
Hvis det sker hjemme hos jer, så luk hunden ude fra entreen, mens I siger goddag til gæsterne og bed disse om IKKE at være for overstrømmende, når I senere lukker hunden ind i fællesskabet,
Når I er ude, så dæk hunden af inden for døren, mens I siger goddag og vent et godt stykke tid, før I giver hunden fri. Dem, I besøger, skal igen have besked på ikke at være overstrømmende.

Slikkeriet burde være minimalt, når velkomsten er godt overstået - med mindre, der er een, der lige har haft fat i noget, der smager godt.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 13-12-06 12:27

Der er også mange der siger til mig, når jeg skælder Sigurd ud for og springe op ad folk, det gør ikke noget.

Så fortæller jeg dem pænt og roligt, at det er min hund og mine regler der gælder. Og for at Sigurd skal have et godt liv, har han det bedst med mine regler som han skal leve sammen med hver dag.

Håber du kan skære igennem og sætte dine regler, til gavn for din hund og glem så andres tilladelser.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 14-12-06 06:44

Grunden til at den slikker andre når i er ude, er at den kan se, at du er venligtsindet overfor dem, de er pludselig en del af dens flok, så for ikke at være udenfor flokken og for først og fremmest ikke at miste din venlighed, som du giver til dem, hen over hovedet på den, underkaster den sig dem du er venlige overfor, for ikke at miste dig. Den underkaster sig hvad du gør overfor andre for at du stadig skal synes om den, den er jo afhængig og loyal overfor dig. Det er mest for din skyld.
Så en løsning kunne jo være at du roser den når den gør det, så vec den det er iorden og stopper, ellers ved den ikke om det er godt nok og bliver ved mere end du og de andre synes er behagelige.
Du kan også gøre det omvendte ligesom med hunde der gør. Lære den at gø på kommando ved hjælp af positiv forstærkning, med det resultat at den kun gør når den får besked på det. Eller hilser og slikker på dine bekendte.

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 15-12-06 08:34

Det vedr. at nogen sige den gerne må, så må i gøre det klat for vedkommende at det er jer der bestemmer og at i IKKE vil have det.

Kommentar
Fra : helle734

Dato : 29-12-06 00:45

Tænkte bare på, at (overdrevent?) slikkeri også kan være udtryk for, at hunden er stresset.
Kan det tænkes, at jeres hund bliver lidt stresset, når den kommer udenfor de trygge rammer?
Nu ved jeg jo ikke, om det er relativt/helt fremmede mennesker i besøger?

Mvh Helle