/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Problem med hardware og lyd
Fra : Newsreader
Vist : 418 gange
300 point
Dato : 12-12-06 20:58

Jeg er løbet ind i et underligt problem med min stationære pc,

WinXP Home, SP2
AMD Athlon 64 Processor
3000+ (~2.00 GHz) 1,00 GB Ram

som er blevet stadig mere markant inden for de seneste dage:

Når jeg fx afspiller noget musik som jeg har på PC'en, lytter til en
cd i cd/dvd-drevet eller får lyd fra TV-kort lyder det som en
mellemting mellem en løs forbindelse og en ridset cd der hopper frem
og tilbage.

Samtidig, når jeg ser noget på via tv-kort eller en videofil fra pc'en
bliver blillederne stadig mere hoppende/hakkende.

Det samme er i perioder tilfældet med min mus hvis jeg hører den rundt
på skærmbilledet, da kan det ske at markøreren pludselig standser i
bevægelsen i brøkdele af et sekund for så at forsætte.

Jeg skal måske lige supplere med, at går jeg ind på Windows jobliste
og iagttager CPU-fobruget, svinger det utrolig meget inden for cyklus
af ca. 5-6 sek. svinger den fra ca. 5% i bunden til en til to gang
mellem 70-80% og så er der ellers en hel del mellem 20-40/50%.

Er der nogen der har et bud på, hvad der kan være problemet og hvordan
det kan løses?

Søren

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-12-06 23:01

Og du har vel været i enhedshåndtering og kigge på drivere.

Kommentar
Fra : 1sidelmann

Dato : 12-12-06 23:11

Hej Søren

Prøv lig at køre en diskchek på din HD.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 12-12-06 23:29

Har du installeret nogle nye programmer for nyligt (kan muligvis sluge systemressourcerne)?

Hvor meget ledig plads har du på din harddisk?

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 13-12-06 00:49

Til e.c.:

Jeg har været en tur igennem alle driverne i enhedshåndteringen, og ved alle er det anført at de virker korrekt. Der har heller ikke været tilfælde, hvor det har været nødvendigt at opdatere.

Til 1sidelmann:

Jeg har kørt diskchek - uden nogen form for virkning, det samme med hensyn til diskfragtmentering.

Til Paulus1:

Jeg har ikke nogen programmer der sluger ressourcer som sådan. Jeg har tidligere haft konflikt mellem Java og Spy Sweeper, men det varede kun ca. 1-1½ min, men det blev løst længe før mit nuværende problem.

Mht. til diskplads har jeg 45GB ledig på den ene disk og 33GB på den anden.

[I]Det skal i øvrigt bemærkes[/I] at jeg i perioder også oplever at processeren falder fra 2 GHZ til en af følgende: 1,8 GHz, 0,88 GHz, 0,72 GHz eller 0,33 GHz. Jeg har ikke observeret andre hastigheder.

Søren

Kommentar
Fra : smik

Dato : 13-12-06 07:21

Det kunne tyde på at din cpu bliver meget varm.
Check. om din køler sider rigtig eller om der meget støv i den. evt. en gang ny kølepaster, husk at rense din cpu/køler godt af gl. paster med sprit.

Mvh, Smik

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-12-06 09:15

Du kender sikkert Everest til at måle temperatur.
Men her er den: http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 13-12-06 18:27

Til smik:

Køleren er helt ren, det er mindre end en uge siden den blev renset for støv, og det samme gælder for blæseren og giteret foran blæseren.

Til e.c:

Jeg kendte ikke det pågældende program, men jeg har installeret det og gav følgende mht temperatur:

Temperaturer
Motherboard    29 °C (84 °F)
CPU    40 °C (104 °F)
Seagate ST3160021A    39 °C (102 °F)
WDC WD1200BB-32DWA0 38 °C (100 °F)

Køle Ventilator
CPU    1430 RPM

Jeg kikkede samtidig kort på CPU hastigheden - den lå grundlæggende på 810 MHz, og skiftede i korte glimt til hhv 1800 MHz og 2000 MHz

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-12-06 18:54

Og dine temperaturer ligner mine.