/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvilken metal drejebænk ?
Fra : oz5afj
Vist : 6611 gange
200 point
Dato : 12-12-06 18:46

Hej.
Jeg skal have købt en ny drejebænk til at afløse min Nielsen & Winther drejebænk, som er en gammel fyr, den er ca.. 2,5 meter og med en centrerpatron ca. Ø250mm

Så er spørgsmålet, kan jeg få noget ordentlig for 20.000 kr+moms ?

Hvor meget slør i spindlen er ok på en maskine i den prisklasse, jeg tænker på, hvis jeg ændrer retning på eks. tværslæden, er det så ok at der skal drejes en halv omgang på håndtaget inden slæden begynder at flytte sig ?

Jeg har set på følgende maskiner hos diverse maskin handlere.
Colchester Triumph 2000 28.500kr
Wafum TUR 50, det er en polsk maskine på 3300kg.
IMSTEC ID-173 år 1987
WMW Nilsen 1984 14.000kr

Men hvad skal jeg se efter på de drejebænke, Alle forhandlere jeg har talt med siger, at deres maskiner er 100% i orden og fuld funktions dygtige.

Men en proff. maskinhandler kan jo hurtigt høre på mig, at jeg ikke ved så meget om tingene osv.

Er prisen fast hos de maskinhandlere, er det muligt at få et afslag på prisen eller måske få extra udstyr med ?

Det blev en lang smøre, men jeg søger nogle gode råd til min færden gemmen maskin junglen.
Ikke så meget, at jeg skal gå efter nogle bestemte fabrikater, men mere hvordan jeg kontrollerer slør/slidtage osv.

Mvh

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 200 point
Dato : 12-12-06 19:58

Den drejebænk der hjalp mig med at lave svendestykke havde en frigang på næsten en ½ omgang.
Hvis der skal måles/spåntages precist, så trækkes slæden først lidt ud og så med modtryk på gevindet ind til mål.
Der bør ikke være langsgående kraftige ridser på vanger.
Hovedslæden bør være lige stram hele vejen uden at slaske i brugsområdet.
Tværslæden må ikke slaske når der tages med hænderne fat i "forsøg på et vride den"
Dine maskinnavne kender jeg ikke for det er meget længe siden jeg brugte en drejebænk proffesionelt.
Eyvind.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 12-12-06 20:39

Slør i håndtaget vender du dig til i løbet af en halv time..

Slør i slæden vender du dig aldrig til...

Hvis du har tiden så ville jeg vente på en privat annonce, som jeg ser det, så er det ikke kun selve bænken du gir penge for, men ligeså meget tilbehøret, der er sgi ikke noget bedre end at falde over en maskine med et tilhørende skab fuld af gode sager!!

Colchester har jeg aldrig hørt noget dårligt om, men et øje på hver finger... ser den velsmurt ud.. som eyvind nævner, skal der ikke være ridser i vangerne.. har den stået længe(Rust)... snakker sælgeren bare for at holde sig vågen..?? -gør jeg??

Nååhh men det jeg jeg mener er, at udgifter til manglende udstyr let overskygger en ellers fed bænk..

Kommentar
Fra : fame

Dato : 12-12-06 20:54

Hej oz5afj

Jeg er enig med e.c ang. ridser, slup og slør.
Colchester Triumph 2000 28.500kr kan være er ok køb, Colchester er brugt af de tekniske skoler fordi de er slidstærke, og nemme at anvende.
Du må jo have noget erfaring da du har en bænk i forvejen, men du kan også forlange at afprøve den med et emne i en størrelse og materiale du kender fra den "gamle" bænk.
Du får sjældent nedslag i pris, men der er normalt rig mulighed for at vælge ekstra udstyr.
Hvad følger med ? hurtigskifteholdere ? stål? firklo? glatplan? bagstop? revolverstop? digitalbox?

VH. Fame

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 12-12-06 22:38

måske det var en ide at undersøge om det overhovdet er til at få resrevedele til de omtalte maskiner. har mine tvivler med en gammel polsk maskine..

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 13-12-06 15:17

Jeg ville anbefale dig at følge med på http://www.damb2b.com/index.php?lang=dk og se om ikke der kommer en od gammel en på auktion. Der gør der jævnligt, og de ender vis stom regel i prisklassen 6000-15000.

Godkendelse af svar
Fra : oz5afj

Dato : 15-12-06 17:44

Tak for svaret e.c

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-12-06 17:55

Held og lykke med din "nye" drejebænk.

Kommentar
Fra : oz5afj

Dato : 15-12-06 18:00

Hej.
OK, min gamle drejebænk har lige netop de symtomer som jeg skulle tjekke.
Hovedslæden er ikke lige stram hele vejen.
Tværslæden er også meget løs på midten og der slasker det vildt meget.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-12-06 19:35

Ja så er det nok på tide, at skifte - for du har vel ikke mod på at skrabe vanger. (flere uger)
En vigtig ting med den "nye" når den skal opstilles.
Den skal stå fuldstændig i vatter i alle retninger på hovevangerne.
Hvis du kan låne dig til et maskinvaterpas vil det være godt.
Når den så spændes fast, er det lige som med topstykket på en bil = spændes jævnt ned på alle bolte.
Forkert opstilling som ikke ses, men mærkes ved afdrejning.:
Vangerne står i en bue op eller ned.
Vangerne vrider som en proptrækker.

Kommentar
Fra : oz5afj

Dato : 15-12-06 21:22

Nej jeg tror nu ikke jeg skal ikke i gang med at skrabe vanger.
Der er også et eller andet galt med lejerne i spindelen, og noget med gearkassen.

Men selvfølgelig kan den fikses. men jeg tror nu, at det er ved at være ved tiden, at Nielsen & Winther og jeg skal skilles, efter 23 år samarbejde. Nielsen's nye hjem er nok hos jernhandleren.

Angående opretning:
Jeg kan godt se, at man kan spænde drejebænken lige op på et 100% plan gulv.
Men mit værksteds gulv er ikke plan eller vanret hvis man bruger et maskin vaterpass på det.
Skal jeg i gang med folie plade osv eller hvordan gør man så ?

Jeg har set, at på nogle maskinfabrikker er drejebænken ikke boldet fast i gulvet, men står på maskin sko, er det en brugbar løsning eller kommer det an på hvilken type drejebænk jeg finder ?

Hilsen Bc

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-12-06 21:32

Ok - det gør ikke noget at den ikke står i vater. Men den skal så stå ligemet "ikke i vater" over det hele. Men vigtigt er at den ikke vrider for så for du svært ved at dreje aksler som er lige tykke over det hele.

Kommentar
Fra : oz5afj

Dato : 21-12-06 19:14

Jeg har set på flere drejebænke nu.

Angående rust.
Jeg har fundet 2 identiske drejebænke, de virker begge to og kører fint.

Drejebænk 1: pris ca. 20.000kr
Der er kommet rust på vangerne og alle metaldele som ikke er malet. Rusten er som små knopper og kan ikke gnides af med fingeren.
Der er en del udstyr med stål, rullepinol, hurtigskiftstålholder osv.

Drejebænk 2: ca. 32.000kr
Denne er fin, ingen rust, ren og pæn
Udstyr er der ikke meget af, en brille og 5 extra sæt bakker.
Der er lidt slør i spindelen på tværslæden.

Så er det, at jeg vil høre om det er nemt, at fjerne det rust på vangeren eller om det
er et lige så stor arbejde som at skrabe vanger på den gamle drejebænk ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-12-06 20:21

Skrabe vanger kan tage flere uger, for en proff.
Jeg har prøvet med de langsgående vanger en gang..................det tog tid.
Rust - det er svært at sige, og det er jo så ikke muligt at afprøve slædernes gang.
Hvis det er udadvendte rustknupper...............tja.
Men du skal måske også tænke på om der skal drejes gevind med specielle stigninger.