/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Alkohol
Fra : A_MADE
Vist : 1496 gange
35 point
Dato : 12-12-06 16:29

Jeg har afslutnings opgave i naturvidenskabelig grundforløb, hvor jeg skal skrive om forkellige metoder til at måle alkoholprocent på i vol-% i vin. Håber jeg i kan svare.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-12-06 17:06

normalt bruger man flyde-alkohol-meteret. Det giver sig selv, at jo mere alkohol der er i jo mindre er massefylden af væsken, hvorfor måleanordningen falder dybere i....

men jeg ville jo bare titrere mig frem til det... eneste problem er sidereaktioner fra andre stoffer i vinen.

hik

beck

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-12-06 17:22

men hvis det ikke var godt nok, får du lige et par links:

http://www.bucksci.com/PDF/gc3001.pdf

http://www.misco.com/products/PA203-128-129-194-195-196.html

http://www.eng.umd.edu/~nsw/ench485/lab12.htm

og så den her jeg elsker højt: http://www.honeycreek.us/conversion.htm

og hvis du har tid at smutte på et videnskabeligt bibliotek, f.eks. DNLB, så find: A Modified Procedure for Alcohol Determination by Dichromate Oxidation... Crowell and Ough Am. J. Enol. Vitic..1979; 30: 61-63

god fornøjelse og held og lykke

BECK

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 12-12-06 20:51

Et par muligheder:

Måling af densitet.

Gaschromatografi.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-12-06 21:43

læs nu hvad jeg har skrevet før du svarer det samme!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-12-06 23:08

Hvis prøven ikke er "forurenet" af sukker, farvestoffer og diverse andre opløste varer, kunne jeg foreslå måling af lysbrydningsindex og sådan noget som dielektrisk permittivitet oven i de allerede nævnte.
mvh
pbp

permittivitet: Man laver en kondensator af to metalplader over for hinanden, isoleret med hver sin tilledning,kalibrerer i luft, som har permittiviteten 8.85E-12 og sænker ned i suppen og måler kapaciteten der. kapaciteten er proportional med permittiviteten og med arealet og omvendt proportional med afstanden mellem pladerne, men da det er samme struktur i luft og i væske, er der kun permittiviteten til forskel, simpel forholdsregning.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-12-06 23:08

Hvis prøven ikke er "forurenet" af sukker, farvestoffer og diverse andre opløste varer, kunne jeg foreslå måling af lysbrydningsindex og sådan noget som dielektrisk permittivitet oven i de allerede nævnte.
mvh
pbp

permittivitet: Man laver en kondensator af to metalplader over for hinanden, isoleret med hver sin tilledning,kalibrerer i luft, som har permittiviteten 8.85E-12 og sænker ned i suppen og måler kapaciteten der. kapaciteten er proportional med permittiviteten og med arealet og omvendt proportional med afstanden mellem pladerne, men da det er samme struktur i luft og i væske, er der kun permittiviteten til forskel, simpel forholdsregning.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-12-06 23:13

og vin er jo aldrig forurenet .....
men refraktivitet er faktisk også nævnt...

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 13-12-06 16:33

Jeg tror det er på plads at du også nævner tritrering af ethanol med dichromat.

2Cr2O7-- + 3C2H5OH + 16H+ ? 4Cr+++ + 3CH3COOH + 11H2O (Håber du kan tyde det)

Dichromatinon er gul og chrom(III)ionen er grøn. Det er derfor vanskeligt at bedømme omslagspunktet. Dette gøres bedst med et spektrofotometer, hvor der måles over flere bølgelængder. Der kan også tilsættes en oxidationsindikator.
http://www.eng.umd.edu/~nsw/ench485/lab9e.htm

Som ved nogle af de førnævnte metoder kan denne metode også påvirkes af andre stoffer i vin.

se evt også: http://www.ajevonline.org/cgi/content/abstract/30/1/61

Der er også iodometrisk titrering, men så vidt jeg har kunnet finde ud af virker dette bedst på tertiære alkoholer

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 13-12-06 16:51

Her reaktionen igen med ethanol oxideret vha. dichromat i sur væske.

Kode
2Cr<sub>2</sub>O<sub>7</sub><sup>--</sup> + 3C<sub>2</sub>H<sub>5</sub>OH + 16H<sup>+</sup> --> 4Cr<sup>+++</sup> + 3CH<sub>3</sub>COOH + 11H<sub>2</sub>O

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 13-12-06 16:53

Prøver lige en gang til...

2Cr<sub>2</sub>O<sub>7</sub><sup>--</sup> + 3C<sub>2</sub>H<sub>5</sub>OH + 16H<sup>+</sup> --> 4Cr<sup>+++</sup> + 3CH<sub>3</sub>COOH + 11H<sub>2</sub>O

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 13-12-06 19:23

Jeg vil lige for en sikkerheds skyld gøre opmærksom på at dichromat er både giftigt og kræftfremkaldende.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chromium_VI

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 19-12-06 08:54

SimonGjer skrev:

"Der er også iodometrisk titrering, men så vidt jeg har kunnet finde ud af virker dette bedst på tertiære alkoholer"

Hvor har du dog læst dette, for normalt oxideres tertiære alkoholer ikke særligt nemt og da slet ikke med dichromationer. Faktisk anvendes t-butylalkohol (en tertiær alkohol) ofte som solvent i chromat/dichromat oxidationer af primære/sekundære alkoholer hvis deres opløselighed er for lav i vandig medium. Det har jeg anvendt mange gange i mit arbejde.

Så jeg er da ganske nysgerrig efter at vide hvor du har det fra ??

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 19-12-06 10:37

OK Jeg har nok misforstået, hvad der menes med "iodometrisk". Gik ud fra at der var tale om følgende reaktion:

R-OH + HI -> R-I + H2O

som virker best med tertiære alkoholer.

Jeg har ikke kunnet slå "iodometrisk" op, men går nu ud fra at det er alle reaktioner, hvor der indgår iod - er dette korrekt?

Jeg vil tro at du tænker på oxidation af alkohol med frit iod.

CH3CH2OH + I2 + H2O -> CH3COOH + 4I- + 4H+

Jeg ved dog ikke om denne reaktion let vil forløbe i praksis.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 19-12-06 10:53

Nej jeg tænker ikke på oxidation af alkoholer med I2 da denne reaktion sjældent er mulig. Man kan jo opløse I2 i ethanol og det holder sig i årevis uden oxidation. Det bruges endvidere til rensning af hud inden operation.

Iodometrisk betyder at man har en eller anden redoxreaktion som man vil bestemme omsættelsesgraden af vha tilsætning af KI, som så oxideres til I2, og derefter kan titreres med Na-thiosulfat for at bestemme mængden af I2, og herfra kan man så regne baglæns og finde de kvantitative mængder af de oprindelige reaktanter.

Dit reaktionseksempel:
R-OH + HI -> R-I + H2O

har intet at gøre med noget "iodometrisk"

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 19-12-06 11:00

Hvis man ellers søger på iodometrisk eller iodometric kommer der "milliard" hits op.

Og det er korrekt at iodometrisk har noget at gøre med iod i det ene eller andet oxidationstrin (glemte jeg at skrive før).

Dit reaktionseksempel er forøvrig heller ikke en redoxreaktion, men en simpel substutionsreaktion som følger en E1 mekanisme.