/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
peberkage figurer
Fra : frueyde
Vist : 5486 gange
350 point
Dato : 12-12-06 16:10

jeg har mistet min gode gamle opskrift på peberkage figurer som jeg laver hvert år til jul, det var en rigtig god gammel en. er der en der ligger inde med en god en som de selv har prøvet at bage og kan anbefale bliver jeg lykkelig

hilsen frueyde

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-12-06 17:01

Hej frueyde.

Jeg brugte samme opskrift i alle årene da mine unger var små (rart da man havde små børn som 'undskyldning' for at lave de lækre peberkagefigurer

Jeg har fundet en opskrift som er mage til den jeg brugte den gang - i øvrigt er det alle tiders sted at hitte opskrifter - på alt muligt...og umuligt

Bon appetit og god jul

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=11425&Jul&Pebersmåkagefigurer

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 12-12-06 20:38

Prøv den fra dyrene i hakkebakke skoven:
Når en peberkagebager
bager peberbagekager,
tar han først en mægtig gryde
og et kilo smør omtrent.
Og hvis gryden ikke vælter,
blandes smøret mens det smelter
med et kilo puddersukker
til det lugter brunt og brændt.

Og i smør og sukker kommer
der en halv snes æggeblommer,
som man rører ud i gryden
med et kilo hvedemel.
Når det værste er af vejen,
krydres peberkagedejen
med en teske ægte peber,
og et lille drys kanel.

Bages ved 175 grader C i cirka 8 minutter.

De bliver faktisk udemærkede, men er noget fede i det.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 12-12-06 22:25

Udrullede peberkage figurer
ca.100 stk:

75 g. smør

250 g. sukker

1 dl. Sirup

1 dl. Vand

½ spskf. St. Kanel

½ spskf. St. ingefær

½ spskf. Natron

ca. 400-425 g. mel

smør, sukker og sirup røres sammen heri vand, krydderi og natron. og dejen røres sammen med en

ske og ælt den ude på bordet med ekstra mel og lad den hvile i køleskabet natten over.

Rul dejen ud lidt ad ganen og udstik dem med forme bages ved 200 grader i 5-6 min.
Skal de hænges op så husk at lave hul inden de bages.

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 13-12-06 06:05

jeg ønsker kun svar fra folk der selv har en opskrift fra skuffen som de ved er god ikke fra nettet...

hilsen frueyde

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 350 point
Dato : 13-12-06 15:10

Jeg har denneher, men den er nok ikke så forskellig fra de andre:

Citat
150g farin
250g sirup
150g margarine
1tsk ingefær
3 tsk kanel
½tsk nelliker
2tsk natron
1 æg
500g mel.
1) farin og sirup og margarine smeltes.
2) krydderier og natron røres i massen når den er noget afkølet. Det kan bruse en del, så brug en stor gryde. Og det dufter helt vildt julet.
3) ægget røres i og derefter melet. -hviler til næste dag.
4) Rulles ud til ½cm tykkelse. figurerne udskæres eller udstikkes.
5) Bages ved knap 200grader i 8-10 minutter.
-----Figurerne kan efterfølgende males med smeltet chokolade og dekoreres med sukkerglasur lavet af en æggehvide og en tsk citronsaft eller eddike blandet med flourmelis til glasuren får en passende konsistens til udsprøjtning.

Den opskrift har jeg brugt gennem mange år. Dels har ungerne haft hjerter med klassekammeraternes navne med i skole, og dels har jeg lavet honningkagehus til mandelgaven juleaften.
--Jeg plejer at gange opskriften med 4, --så er der til 25 pænt store honninghjerter.
---hjertefaconen får jeg ved at lægge nogle avissider sammen og folde dem på midten. Heraf klipper jeg så 4-8 ens hjerter. Når dejen er rullet ud er det nemt at lægge hjerterne på og skære forsigtigt rundt om dem med en lille kniv.

Hullet til sløjfen laves nemmest efter bagningenmens hjerterne er varme endnu med et sugerør.

Godkendelse af svar
Fra : frueyde

Dato : 13-12-06 16:44

Tak for svaret Birgitta.

den minder meget om min, jeg prøver den

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-12-06 17:30

Den virker fint nok for mig. Igen i år har jeg lavet 4x opskriften... Så har der været 17 hjerter til skolen plus lidt hjemmebag til min gamle moster og min travle datter og svigersøn... og deres 3 børn.. ---og lidt til mig også...
Nå, men du har jo prøvet det før, så jeg vil undlade at komme med flere gode råd... --Hvis der opstår problemer, så skriver du bare her.

Og forøvrigt: Speltmel egner sig IKKE til den opskrift (prøvede det sidste år...)

Tak for accepten af mit svar.