/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatering/geninstallering
Fra : hjulmand81
Vist : 460 gange
100 point
Dato : 12-12-06 09:21

Hejsa Kandu'er

Vores pc er begyndt at køre meget langsomt og da jeg ikke har kunnet finde hverken spyware eller virus bliver jeg jo nok nødt til at starte fra bunden.
MEN da det er noget siden jeg har startet derfra er jeg ikke sikker på jeg kender til evt. finter i XP.

Hvordan er det lettest at formatere og starte forfra - eller er der noget tilsvarende indbygget i XP? Har checket systemgendannelsespunkter, men har ikke nogen jeg synes ligger langt nok tilbage i tiden...

Skal jeg bare brænde det fra harddisken jeg ønsker at gemme ned på CD'er eller kan man evt. også komme uden om dette?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 12-12-06 09:25

Tja for at være helt sikker på at det vil fungere optimalt og du får en frisk maskine - så ville jeg brænde de vigtige ting og det der skal gemmes ud på en CD - derefter kan du boote på en Windows XP CD og den vil faktisk guide der rimeligt OK dokumenteret igennem. Dog er det altid rart at have en anden PC i nærheden da man altid kan rende ind i problemer mht driver og andre ting

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 12-12-06 09:35

Du skal under indstallationen slette partitionen (L) og oprette den igen (O) eller formateres partitionen ikke.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-12-06 09:36

Hvis harddisken er stor nok, kan du lægge filer over på en ekstra partition.
Men det kan gå galt under installationen..................så det vigtige over på et andet medie,
som kan være Cd/DVD/ekstern harddisk.

Først skal du lige konstatere om du har de drivere som skal bruges efter en frisk indstalation.
Utility Cd til dit motherboard

Var den PC indstalleret med programmer da du fik den,
så er det måske en recovery CD/DVD du har.

Så inden du har klarhed over de ting, så vent lige med at formatere / indstallere.

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 110 point
Dato : 12-12-06 09:37
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-06 09:54

nu kan jeg ikke lade være at spørge hvad du har scannet med for at være sikker på du ikke har spyware og/eller vira osv - det kunne jo være der ikke er scannet nok ??? (visse af de grimmerter har det med at gemme sig)

men vil du have en frisk pc - så er det langt nemmest at lige brænde det ud du vil beholde og køre en fuld recovery/restore/formattering - det nedlægger faktisk stort set alt snavs - med det forbehold at der ikke ligger noget meget grimt (rootkitsnavs)

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 12-12-06 11:06

brænd alt det du vil gemme og følg så den vejledning peet49 har linket til (så kan det ikke gå galt)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-12-06 11:08

....................................har du drivere til den PC

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 13-12-06 18:45

Tak for svaret peet49.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-12-06 20:27

Selv tak.