/ Forside/ Interesser / Helbred / Fitness / Spørgsmål
10  granner01 200
efedrin?
Fra : idaw
Vist : 2171 gange
50 point
Dato : 11-12-06 21:23

Er der nogen der kender en hjemmeside hvor man kan købe efedrin?
Det er et fedtforbrændingsmiddel, har tidligere brugt det til anden slags behandling med held.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 11-12-06 21:40

Jeg tror du er ude i noget snavs, så vidt jeg ved er Efedrin et medicins præparat, eller i hvert tilfælde et hjælpemiddel i medicin, så der er nok en årsag til at du ikke bare kan købe det

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 11-12-06 21:59

Altså, mener du i en pille? F.eks. ThermaPower?

Her kan man købe nogle slags:

therma power kan man købe hos. www.sublim-sport.dk klik på sublim-sport UK. og der vil du kunne finde det.
koster ca. 160 dkk. + porto

Ellers er der andre slags her:
http://www.detdigitaleapotek.dk/slankepiller.php

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-12-06 22:03

Efedrin

Af André Huss Eriksson, farmaceut og Ditte Tulinius

Hvad er efedrin?

Efedrin er et naturstof. Det findes i planteslægten Ephedra, som har været anvendt i tusinder af år i kinesisk lægekunst under navnet Ma Huang. I moderne lægemidler anvendes kemisk syntetiseret efedrin.

Hvordan virker efedrin?

Efedrin stimulerer frigørelse af signalstofferne adrenalin og noradrenalin i kroppen. Dette fører til øget stofskifte, højere blodtryk og stimulation af centralnervesystemet. Desuden har Efedrin en afslappende virkning på bronkierne og findes derfor i visse lægemidler mod hoste.

Tidligere har man brugt efedrin mod stoppet næse og sammen med koffein som appetitnedsættende middel i slankepiller. Det gør man ikke længere. Stoffet medførte nemlig for mange bivirkninger på den øvrige del af kroppen.

Efedrins slankende virkning skyldes, at stoffet øger fedtforbrændingen og nedsætter appetitten. I Danmark blev slankemidler, der indeholder efedrin og koffein, forbudt i november 2002. Den amerikanske Lægemiddelstyrelse, FDA, har ligeledes forbudt salget af disse lægemidler, fordi man har observeret forhøjet blodtryk og forstyrrelser i hjerterytmen i forbindelse med brug af midlerne.

I andre lande udnyttes efedrins slankende virkning dog stadig i talrige slankeprodukter. I disse produkter anvendes ofte plantemateriale under navnene Ephedra og Ma Huang som kilde for efedrin. Når plantemateriale anvendes kan det ofte være ugennemskueligt, hvor meget aktivt stof der findes i en dosis.

Hvilke bivirkninger kan der være?

Der ses svimmelhed, hovedpine, kvalme, svedudbrud, tremor, hjertebanken, opkastning, søvnløshed, rastløshed, mundtørhed og i visse tilfælde en sygeligt løftet sindsstemning.

Advarsler

Bør ikke anvendes ved hjertesvigt og forhøjet stofskifte.

Der skal udvises forsigtighed, hvis man lider af svært forhøjet blodtryk, leverlidelser, nedsat nyrefunktion og vandladningsbesvær på grund af forstørret prostata.

Bør ikke anvendes sammen med den gruppe antidepressive lægemidler, der hedder MAO-hæmmere.

Efedrin i urinen ved dopingtest medfører diskvalifikation ved sportsstævner.

Hvis du køber efedrin i udlandet eller over internettet skal du huske, at der ingen sikkerhed fra danske myndigheder er for, at der er det i produktet, der står på pakningen. Der kan være tilsat ulovlige stoffer.

Kan jeg købe det lovligt i udlandet?

Selv om efedrinholdige midler i andre lande betegnes som kosttilskud klassificeres de i Danmark som lægemidler. Ved indførsel af midler, der i Danmark betegnes lægemidler, kan toldmyndighederne derfor kræve dokumentation i form af lægeerklæring eller lignende, der bekræfter, at man skal bruge midlerne til sygdomsforebyggelse eller behandling. Det er kun tilladt at købe lægemidler fra lande, der er med i det såkaldte EØS-samarbejde (EU-landene samt Island og Norge). Da efedrinholdige midler i Danmark per definition er lægemidler, er det ulovligt at købe efedrinholdige midler i USA via postordre, Internet eller kurér.

Eksempler på udenlandske kosttilskud, der i Danmark betegnes som lægemidler:

Metabolife (indeholdende ma huang/efedra) Rippel Fuel (indeholdende ma huang/efedra) Diet Fuel (indeholdende ma huang/efedra)

Her kan du teste, om du må købe din medicin i udlandet over internettet: Test dit lægemiddel

Lægemidler må indføres fra de øvrige EU-lande samt fra Norge, Island og Liechtenstein.

Overtrædelse af disse regler kan i værste fald straffes med bøde. Man kan desuden risikere at skulle dække omkostninger ved returnering af varen til producenten.

Kilder: 1) Lægemiddelkataloget 2004, Lægemiddelindustriforeningen 2) Lægemiddelstyrelsens bekendtgørelse om privates indførsel af lægemidler.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-06 00:06

Citat
Det er et fedtforbrændingsmiddel

Det er et amfetaminlignende produkt udvundet af planter, der virker ved at "tune" kroppens funktioner, og der har været dødsfald blandt de der brugte slankemidler indeholdende efedrin, mens andre er "sluppet med" blodpropper o.lign.

mvh dova