/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Omvendt vandforsyning
Fra : Fuddi
Vist : 6582 gange
200 point
Dato : 11-12-06 19:43

Jeg har lige anskaffet mig et nyt Hans Grohe Ecostat 1001 SL blandningsbatteri til bruseren. Ifølge batteriet skal det varme vand tilkobles til venstre og det kolde vand til højre hvilket er ganske normal standard.

Mine rør er imidlertidig omvendte således at det kolde er til venstre og det varme tilhøjre og så er mit spørgsmål om man kan vende vandforsyningen i batteriet eller om jeg bare må acceptere at når jeg skruer op for temperaturen, så bliver vandet koldere og omvendt og kan batteriet tage skade om en evt. omvendt tilkobling?

Eller kan man få et tilsvarende batteri med omvendt tilførsel af vand?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 11-12-06 19:51

Når jeg prøver at kikke på din "model" blandingsbatteri, ser det ud til at være termostatstyret, hvis
det er det, er det lige meget hvordan rørende er, da varmen på vandet kan indstilles efter behov eller en gang for alle, alt efter familiens behov

Kommentar
Fra : Fuddi

Dato : 11-12-06 19:57

Ja, den er termostatstyret, men vil instillingen så ikke blive omvendt og skoldningsfunktionen ved 38 grader nytteløs idet man vel skal skrue "ned" for temparaturen for at skrue "op". Over 38 grader vil således bliver meget koldt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-12-06 20:00

Jamen - den blå og den røde "plet" kan jo bare tages ud- med en spids genstand - og byttes!

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 11-12-06 20:40

det ser måske lidt underligt ud, men du kan jo vende bateriet på hovedet..
Er enig med dig i at skoldnings funktionen træder ud af kræft og at skalaen på bateriet ikke vil passe.. har selv prøvet det, men er i den heldige situation at jeg kan komme til rørføringen nedefra, så jeg byttede bare rundt dernede..

Prøv lige at kontakte din lokale vvs puscher.. mener at man kan få et blandings bateri, hvor der er byttet rundt på kold/varme

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-12-06 20:50

Når der er termostat skal varmt og koldt forbindes rigtigt eller " kører termostaten hel i skoven" og du ender med kun koldt eller varmt vand, aldrig det lunkne som du ønsker til bad.

Der er tre muligheder :

Få byttet rørføringen i huset. det er på sigt den rigtige løsning.

Sæt batteriet på hovedet så passer tilsluttningen, men det kan se lidt sjovt ud.

Få fat iet "omvendt batteri" de laves til de lande hvor det normale er det omvendte.

Ja og så kan du jo i stedet købe et blandingsbatteri uden termostat , og evt bytte om på rødt og blåt mærke.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-12-06 20:51

jeg vil tro at du et eller andet sted i dit hus kan finde dine rør og få byttet om så alt er som det skal være ...det er ikke hensigtsmæssig at bytte om på varmt og koldt vand i dit tilfælde på det batteri du beskriver .

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-12-06 21:21

Thermostat batterier skal monteres "rigtigt" - ellers virker de ikke.

Kommentar
Fra : Fuddi

Dato : 11-12-06 21:35

Eftersom jeg bor i lejlighed, er det nok lidt omstændigt at bytte om på rørføringen i hele opgangen.

Jeg tror løsningen bliver at jeg anskaffer mig et andet blandningsbatteri uden termostat og så bytter jeg bare om på den røde og den blå markering ligesom det er på min nuværende.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-12-06 21:43

Hvis du vender det batteri (som tidligere nævnt) så virker det.
Med en ½" forkromet vinkel vil slangen kunne vende skråt bagud til en af siderne ovenpå batteriet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-12-06 23:34

Hvis du vender blanderen "normalt", får du enten ekstremkoldt eller skoldevarmt ud af det, ingen mellemting undtagen lige den meter vand, der er i slangen fra start. Nu er et termostatbatteri ikke afhængigt af tyngdekraften, så egentlig kan du godt vende det på hovedet og styre flowet til højre og temperaturen til venstre - med varmt nedad og koldt opad! Men i en etageejendom kan du egentlig gøre det uden at involvere hele opgangen ved at lukke for både V & K i kælderen? Du kunne jo gøre det nummer, at du satte en falsk væg med studser op foran den fysiske væg og så lavede lidt hutlifut med fittings og et par stumper PEXrør bagved.
mvh
pbp

Det med falsk væg har jeg selv lavet, men det var for at holde rørene af vejen og slippe for gennembrud i membranen mere end ét sted, så både tilløb og afløb er inden for publikation200-membranen resten af lokalet.

Kommentar
Fra : XeraX

Dato : 12-12-06 08:57

Man kan i handlen købe blandingsbatterier med termostat hvor der fra fabrikken er ændret på kold/varm. Alternativt findes der blandingsbatterier hvor man selv kan bytte om på termostat/åbenlukke funktionen.
Men hensyn til blandingsbatterier hvor der fra fabrikken er byttet om er jeg ret sikker på at DAMIXA har det. Blandingsbatteriet hedder TMC

Alternativt kan du købe et Grohe Automatic 2000. Her kan man vende batteriet på hovedet. Bortset fra at man skal huske at åbne i den modsatte side er der på dette batteri ikke nogle ændringer. Der er udløb baåde for oven og for neden og det udløb du ikke bruger lukker du af med den medfølgende kapsel.

XeraX

Kommentar
Fra : Ingeniøren

Dato : 13-12-06 22:47

Du må ikke bytte rundt på varm og kold, idet du så risikere at få 60 grader varmt vand ud når du tænder batteriet. reguleringen vil heller ikke virke korrekt.

Det eneste rigtige er at montere et omvendt batteri som er beregnet til omvendt tilslutning.

Som eks. har du her et godt dansk batteri fra Børma med omvendt tilslutning . (Tilfældig leverandør, findes sikkert billigere andre steder)

http://www.billigvvs.dk/Badev%E6relse/Brusebatterier/B%F8rma/623ec5982f9963f802f8350b3fa89048.html