/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Tis i sofa kan man fjerne lugt
Fra : Karina10
Vist : 5971 gange
100 point
Dato : 11-12-06 18:25

Vores kunst-læder-sofa er blevet udsat for en tissetår (menneske) kan jeg fjerne lugten. Hynderne kan ikke fjernes og vaskes, da de er syet fast på sofaen. Kan jeg hælde vand ned i sofaen eller hvordan griber jeg det an...er helt på bar bund, så håber på nogle gode råd... På forhånd tak...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-12-06 18:32

Jeg gør som beskrevet nedenunder med alle de pletter vi har haft i tidernes løb, meeeen jeg har aldrig prøvet det på kunstlæder, men kan den tåle vand må den også kunne tåle denne behandling

Forberedelse.

Det er vigtigt at suge så meget af urinen op som muligt, inden selve pletfjerningen påbegyndes.
Brug en god, sugende køkkenrulle, som ikke indeholder farve, der kan smitte af på tæppet. Man skal ikke begynde at gnide på pletten, men blive ved med at duppe med et tørt stykke køkkenrulle, til papiret næsten ikke bliver vådt længere.

Arbejdet trin for trin:

Danskvand hældes på den nu kun halvvåde plet. Enten direkte fra flasken eller vha. en godt gennemblødt klud. Det skal blot helst ikke være 'fladt' danskvand, hvor kulsyren er gået af - det er meningen, at pletten nærmest skal 'koge op'.

Kartoffelmel drysses på i rigelige mængder. Vær opmærksom på, at hele pletten er dækket, og at det ligger i så tykt et lag, at det våde ikke trænger igennem. Lad det hele være, indtil kartoffelmelet er helt tørt.

Nu støvsuges melet grundigt op, og pletten er væk. Skulle der mod forventning alligevel være en smule af pletten tilbage, kan pletfjerningen uden problemer gentages.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-12-06 18:36

For at komme andre i forkøbet,...jeg så godt at det var lugten der skulle fjernes, men siden det lugter, må der være noget i betrækket endnu, som skal fjernes for at lugten kan forsvinde

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-12-06 19:05

et godt gammelt råd er sæbevand over et par gange og frisk luft

jeg kommer hos en ældre dame der lider af inkontinens - og der dufter aldeles ok - der bruges kun afvaskning med sæbevand og tørres grundigt efter med rent vand.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-12-06 19:06

ps.. det er begrænset hvad der trænger ned i kunstigt læder

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 11-12-06 19:09

Prøv evt. med lidt eddikevand, ...en sjat eddike i vandet som du vasker af med..det tager ofte dårlig lugt.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 11-12-06 20:54

hejsa

du kan også købe rodalon, det har jeg brugt hvis hundene har været lidt uheldige inde på stuetæppet og det er godt og fjerner lugten. og som der bliver beskrevet tidligere så må det da været begrænset hvor meget der er suget ned i sofaen da den er af kunstlæder.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-12-06 23:40

Alle de sofaer jeg kender, kan vendes med bunden i vejret, og det må være der lugten kommer fra, når almindelig aftørring oppefra ikke klarer problemet. Gør det lugtende sted vådt - pjaskvådt - sug op med klude og gentag det, til stanken er væk og stil så et arrangement op med en trappestige og en hårtørrer (fikseret med gaffertape) på lavt blus og ½ meters afstand ned i dyret, så det ikke begynder at rådne i stedet. En hårtørrer i ALDI er meget billigere end en kunstlædersofa.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-12-06 23:43

hårtørrer på kunstlæder (plast) ???

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 11-12-06 23:46

arggh mirit..i passende afstand..jo jeg tror faktisk den er go nok

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 11-12-06 23:49

halløj

den ide er vist ikke helt gangbar , er du ikke bange for at sætte fut i hele gøjemøjet og ligefrem pjaske sofaen til med vand den går da heller ikke.
hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 12-12-06 00:27

Køb en flaske Rodalon i Matas følg brugsanvisning på flaske, det tager lugten.(også Kattetis) mvh B&S

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-12-06 08:47

Til flere:
½ meters afstand og tørreren fikseret med gaffertape - så er der næppe den store brandfare

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-06 09:39

spurgte lige hjemmeplejen til en nabo her der siger:

vaske af med sæbevand der ikke indeholder blegemiddel og skylle/tørre grundigt efter - på kunstlæder tørrer det hurtigt ...

elller

brug lidt rodalon

ingen grund til de store tanker om at tørre da kunstlæderet i sig selv tørrer hurtigt ....

hun mener heller ikke der er grund til at suge op osv

ps den ide med hårtørreren er uanset hvad en dårlig løsnng - så kunne man lige så godt bruge en vindmølle (den bliver i hvertfald ikke varm)

hopper af her (hvis det flueben vil som jeg vil)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-12-06 10:30

til flertallet af kommentatorer: nu er det nok ikke kunstlæderet, der lugter, men alt det andet indmad i sofaen eftersom jeg går ud fra, at Karina har tørret alt af med en fugtig klud, som man kan komme til ovenfra. Det må være stopningen længere nede i sofaen og derfor mit forslag om at vende sofaen på hovedet og vaske ikkeplasticen af der hvor tisset er løbet ned. Der er sgu ikke plast i indmaden på sofaen, så ville den være utålelig at sidde i, derimod en masse kapok og andet sjovt. Det er kapokken der skal vaskes igennem, hvor uheldet er sevet ned, og det tørrer altså ikke af sig selv efter vasken

Kommentar
Fra : Karina10

Dato : 17-12-06 14:53

Ja, aftørring er forsøgt, men ellers har vi bare ladet sofaen tørre...og det er så her at lugt-problemet opstår. Det er nærmest ikke til at holde ud at sidde i nærheden af "stinkbomben", så jeg vil forsøge mig med et besøg hos matas efter noget Rodalon...lader lige spørgsmålet stå åbent, indtil vi har fået løst problemet...
Kom meget gerne med flere løsningsforslag - er åben for alt!

Med venlig hilsen
Karina

Kommentar
Fra : jens_poulsen

Dato : 18-02-07 00:20

Olivenolie, min ven, kan det moderne teknologi giver op overfor. Smør hele sofaen gavmildt ind i præparatet og lugten af tis er pis(t)væk!

Et godt tip til en anden gang er, at du holder Dilleren væk fra de polstrede møbler, når blæren er ved at briste. Alternativt kan jeg anbefale dig at sove på toilettet. Bare en idé.

Med venlig hilsen

Jens Poulsen, Silkeborg