/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
fladskærm contra bredskærm
Fra : TraktorTom
Vist : 672 gange
50 point
Dato : 11-12-06 17:02

Hej

Jeg vil ha mig en ny skærm og har en 20" i tankerne. Skal det være en alm fladskærm eller skal det være en i bredformat ?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-12-06 17:05

Hvad skal du bruge den til??????

TV eller computer????

Til computer og TV er en gammeldags med billedrør stadig de bedste hvad angår billedkvalitet:

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-12-06 19:30

Jeg har købt mig et 22 tommer Samsung lcd tv som jeg bruger til min pc og som extra tv.. Har aldrig fortrudt købet

Kommentar
Fra : TraktorTom

Dato : 11-12-06 19:50

Ja det er til computer, jeg skal bruge skærmen, men ønsker at være på forkant med situationen, nu jeg alligevl skifter min 19" medion fladskærm ud.

ps..tv ser jeg altså på et meget større TV

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-12-06 00:40

Hvis pris(forskellen) ikke er et problem, så vil jeg klart anbefale en bredformat pc-monitor.

Du bli'r rigtig glad for det, meget hurtigt, især hvis du er typen der godt kan lide at have flere ting igang på skærmen samtidigt.

20" - 21" er virkeligt lækre størrelser - men sørg for, at du har tilstrækkelig god plads på bordet, så du sidder i den rigtige afstand.....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-12-06 08:04
Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 50 point
Dato : 13-12-06 09:38

Hvis valget står mellem en 20" i 4:3 og en 20" i bredformat, så er der da lang mere billedflade i 4:3'eren. Det er simpel matematik. Til almindelig PC-brug er der (bortset fra tv/video) ikke nogen begrundelse for bredformat. Der er overhovedet ikke (stadig bortset fra tv/video) nogen programmer/anvendelse der er bedre med bredformat. Så hvis du køber bredformat ved du at du er et dumt får det blot følger flokken. For ja - 'tidens tendens' er widescreen. Og så må du osse hellere få lidt blåt neon et sted.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-12-06 14:22

>> Henrikkrebs >>

Bredformat med f.eks. Microsoft Word 2003, så er det muligt at:
I venstre side vises dokumentoversigten til (så kan man hurtigt komme fra et afsnint til et andet hvis I højre side vises opgaveruden.
I midten kan man så læse/arbejde med sit word-dokument i fuld bredde uden at miste detaljeringsgraden (som ved f.eks. zoom 75% hvis man skal det samme med en 4:3 skærm)

Flere og flere applikationer lægger sig ude til venstre i skærmbilledet. Tænk bare på en Internet Explorer - der vil man ofte gerne have vist alle sine genveje ude til venstre, uden at det går ud over skærmbilledet med websiden - altså at man undgår vandret scroll, eller at siden tilpasses i bredden til et nærmest ulæseligt format.

Bredformat er bare superfedt at arbejde med når først det står på skrivebordet!

Men det kommer jo altid an på pengepung og hvad man bruger sin PC til....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-01-07 19:02

TraktorTom >> har du fået svar på dit spørgsmål?

Godkendelse af svar
Fra : TraktorTom

Dato : 29-01-07 19:19

Tak for svaret henrikkrebs.