/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
DSB en tragedie i Danmark
Fra : ram2
Vist : 823 gange
270 point
Dato : 06-01-03 07:46

DSB
En tragedie i uendeligt mange akter

Jeg vil gerne have nogle Kandu folks mening om DSB i forhold til nedenstående.
Der er 250 point på højkant til den der konstruere et slogan for DSB, der på dybt sarkastisk vis kan matche nedenstående.

Det er utroligt, at befolkningen i Danmark finder sig i at have et jernbanesystem, der i alle henseender fungerer på så lavt et niveau som DSB. De udstiller deres inkompetence – deres uduelighed – deres komplette mangel på evne til at få noget som helst til at fungere ved enhver given lejlighed. Utallige er de tåbelige og ofte uforståelige undskyldninger eller forklaringer der udsendes i radio og TV, eller bræges ud gennem deres højtalere, når de virker.

Et firma der i over 150 år mod betaling har skullet leve af at levere transport til danskerne, har endnu ikke i 2003 evnet at inkorporere teknik og service i deres produkt, så kunderne kan få den vare de har betalt for.

Det slående i tragedien DSB er, at der ikke er nogen enkelt funktion man kan pege på, og sige at det er dér fejlen opstår. Det er hele vejen fra kommunikationen til kunderne til selve deres vare - transporten.

Dårlige, mangelfulde, uforståelige meddelelser over højtalerne. Møg beskidte og miserabelt holdte togvogne. Dumsmarte flinkeskolesmilende medarbejdere på billetkontorerne. Dørmandsagtige halvbøller kontrollerer billetter i S-togene. Manglende lokoførere. Manglende skiltning på S-togene (Frb.linjen). Upræcise afgange. Store forsinkelser og aflysninger ved den mindste smule vejrændring. (Sne i sporskifter – solkurver – blade på skinnerne – nedfaldne køreledninger (bla.bla.) Remsen er uendelig. DSB kan producere en undskyldning for enhver afvigelse der måtte opstå, som alle leder kunderne til at forstå, at det ikke er DSB’s skyld, men hver gang er uforudsigelige udefrakommende tilfældigt opståede årsager.

Elendig, kedelig og ekstrem dyrt salg af fornødenheder i IC og IC3 togene – Perroner der flyder med affald, elevatorer der bliver brugt som pissoirer, rulletrapper der ikke virker og manglende kuffertvogne, automater der er ude af drift osv. osv. henfører én til en togstation i en bananrepublik syd for ækvator.

Bumser - platugler - alkoholikere - narkomaner der råber og skriger og andet rakkerpak terroriserer på Københavns Hovedbanegård. Det er åbenbart vigtigere for DSB, at Københavns Hovedbanegård fremstår som et luksus-supermarked, til synligt forhøjede priser med ¾ døgn åbent, end at tilbyde sikkerhed, ro og tryghed for de rejsende.

Når de negative sider af en sag er så overvældende, som det er tilfældet i Tragedien DSB, er det svært at se de positive sider, som der jo også må være. Det er jo bare sådan, at man bliver bedømt på det negative.

Så DSB – I får karakteren 03 – 05. (Fordi I kører en gang i mellem)

Hvornår er der en med de rette forudsætninger, der kan banke DSB på plads?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 07:50

ram2 skriblede:
> Jeg vil gerne have nogle Kandu folks mening om DSB i forhold til
> nedenstående.

Så skriv til dem i stedet for på usenet.

David

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 06-01-03 08:02

Undskyld.
Det galdt selvfølgelig også brugere på usenet.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-01-03 08:28

DSB er en forkortelse for: De Sløve Bananer

Kommentar
Fra : Zexocet

Dato : 06-01-03 09:03

DSB: "Vi kan ikke gøre for det, vi er fra Danmark"

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 270 point
Dato : 06-01-03 09:48

DSB's slogan:

Vi holder mere end vi lover !

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 10:15

ram2 wrote:

<SNIP en masse brok>

Ja, du har det sørme hårdt.
Verdens sultende, syge eller krigsramte, skulle bare se hvor svært du har
det. Så kan de lære det.

--
Mvh Rasmus O. Holme

Denne mail er skrevet fra .-|LINUX|-. RedHat

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 10:24

"R@smus" <2103rh@edu.esh.dk> skrev i en meddelelse
news:avbhk1$hfg$2@sunsite.dk...
> ram2 wrote:
>
> <SNIP en masse brok>
>
> Ja, du har det sørme hårdt.
> Verdens sultende, syge eller krigsramte, skulle bare se hvor svært du har
> det. Så kan de lære det.

Hvad med at stoppe togdriften indtil krigene og fattigdommen
er ovre. Det vil da glæde de stakler.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 10:24

Jens wrote:
> "R@smus" <2103rh@edu.esh.dk> skrev i en meddelelse
> news:avbhk1$hfg$2@sunsite.dk...
>> ram2 wrote:
>>
>> <SNIP en masse brok>
>>
>> Ja, du har det sørme hårdt.
>> Verdens sultende, syge eller krigsramte, skulle bare se hvor svært
>> du har det. Så kan de lære det.
>
> Hvad med at stoppe togdriften indtil krigene og fattigdommen
> er ovre. Det vil da glæde de stakler.

Det klarer vejret helt automatisk

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 10:28

"Holger Danske" <holger_danske@msn.net> skrev i en meddelelse
news:avbhvn$p7m$1@sunsite.dk...

> Det klarer vejret helt automatisk

Ikke Ariva

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 06-01-03 10:56

Jeg synes det går godt. Opfindsomheden er fin. Der er bare lige R@amus, han har ikke forstået en brik, - men Jens havde en fin løsning - Den må da glæde R@smus.
Torkilds slogan er meget rammende.

Jeg opretter lige et nyt sp. til 250 point (istedet for at forhøje dette) vedr. hændelser man har haft med DSB i samme genre, for at kunne dele, hvis der er kommer 2 besvarelser der er gode, i henholdsvis slogan og hændelser.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 06-01-03 11:20

* DSB - Så er du sikker på en oplevelse

En af de gamle:
* Hvorfor rejse med DSB når man kan blive høj på LSD

* Rejs med DSB og oplev fortiden

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 06-01-03 11:22

Jeg er lidt nysgerrig, det er så sandt at DSB er #¤&/&%#¤%"#" men hvorfor oprette 2 x spørgsmål a 250 point????

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 06-01-03 11:40

Hej Uffe.
Jeg er nok lidt naiv, men jeg håber at få noget rammende materiale, der kan klaskes i hovedet på DSB og hvem der ellers har med det foretagende at gøre.
Det naive består i, at DSB formentlig er fuldstændig ligeglad, og at det sikkert ikke kan ændres ad den vej.
Og dog ... Det kan jo være at der rejser sig en "folkestorm", når folk finder ud af, at det ikke kun er deres isolerede rejse, der blev et mareridt, men at DSB simpelthen har alt alt alt for mange kiksere. Selvfølgelig sker der fejl i så stort et apparat, men mange af de fejl, der gør det ubehageligt at rejse med dem er ting der umiddelbart let kunne rettes - Såsom rengøring - kommunikation - terror på hovedbanen o.l.
Og så har jeg point nok - noget skal jeg jo bruge dem til.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 13:08

"ram2" <ram2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:eB9S9.25702$Hl6.2973981@news010.worldonline.dk...

>
> Hvornår er der en med de rette forudsætninger, der kan banke DSB på
> plads?
>
I samme øjeblik danskerne finder ud af, at velfungerende kollektiv trafik er
en service, der ikke opnås med ustandselige nedskæringer og absurde krav om
"rentabilitet", som man ikke stiller til anden offentlig service som fx
sygehuse og politi.

Per V.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 13:09

"Jens" <nosp@m.dk> skrev i en meddelelse
news:3e194bc6$0$47424$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Holger Danske" <holger_danske@msn.net> skrev i en meddelelse
> news:avbhvn$p7m$1@sunsite.dk...
>
> > Det klarer vejret helt automatisk
>
> Ikke Ariva
>
Nej, Arriva klarer det helt uden vejrets hjælp. De har ødelagt Englands
togdrift, og nu får de chancen i Danmark.

Per V.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 13:17

"ram2" <ram2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:eB9S9.25702$Hl6.2973981@news010.worldonline.dk...
> DSB
> En tragedie i uendeligt mange akter
>
> Jeg vil gerne have nogle Kandu folks mening om DSB i forhold til
> nedenstående.
> Der er 250 point på højkant til den der konstruere et slogan for DSB,
> der på dybt sarkastisk vis kan matche nedenstående.
>
> Det er utroligt, at befolkningen i Danmark finder sig i at have et
> jernbanesystem, der i alle henseender fungerer på så lavt et niveau som
> DSB. De udstiller deres inkompetence &#8211; deres uduelighed &#8211;
> deres komplette mangel på evne til at få noget som helst til at fungere
> ved enhver given lejlighed. Utallige er de tåbelige og ofte uforståelige
> undskyldninger eller forklaringer der udsendes i radio og TV, eller
> bræges ud gennem deres højtalere, når de virker.
>
> Et firma der i over 150 år mod betaling har skullet leve af at levere
> transport til danskerne, har endnu ikke i 2003 evnet at inkorporere
> teknik og service i deres produkt, så kunderne kan få den vare de har
> betalt for.
>
> Det slående i tragedien DSB er, at der ikke er nogen enkelt funktion man
> kan pege på, og sige at det er dér fejlen opstår. Det er hele vejen fra
> kommunikationen til kunderne til selve deres vare - transporten.
>
> Dårlige, mangelfulde, uforståelige meddelelser over højtalerne. Møg
> beskidte og miserabelt holdte togvogne. Dumsmarte flinkeskolesmilende
> medarbejdere på billetkontorerne. Dørmandsagtige halvbøller kontrollerer
> billetter i S-togene. Manglende lokoførere. Manglende skiltning på
> S-togene (Frb.linjen). Upræcise afgange. Store forsinkelser og
> aflysninger ved den mindste smule vejrændring. (Sne i sporskifter
> &#8211; solkurver &#8211; blade på skinnerne &#8211; nedfaldne
> køreledninger (bla.bla.) Remsen er uendelig. DSB kan producere en
> undskyldning for enhver afvigelse der måtte opstå, som alle leder
> kunderne til at forstå, at det ikke er DSB&#8217;s skyld, men hver gang
> er uforudsigelige udefrakommende tilfældigt opståede årsager.
>
> Elendig, kedelig og ekstrem dyrt salg af fornødenheder i IC og IC3
> togene &#8211; Perroner der flyder med affald, elevatorer der bliver
> brugt som pissoirer, rulletrapper der ikke virker og manglende
> kuffertvogne, automater der er ude af drift osv. osv. henfører én til en
> togstation i en bananrepublik syd for ækvator.
>
> Bumser - platugler - alkoholikere - narkomaner der råber og skriger og
> andet rakkerpak terroriserer på Københavns Hovedbanegård. Det er
> åbenbart vigtigere for DSB, at Københavns Hovedbanegård fremstår som et
> luksus-supermarked, til synligt forhøjede priser med ¾ døgn åbent, end
> at tilbyde sikkerhed, ro og tryghed for de rejsende.
>
> Når de negative sider af en sag er så overvældende, som det er tilfældet
> i Tragedien DSB, er det svært at se de positive sider, som der jo også
> må være. Det er jo bare sådan, at man bliver bedømt på det negative.
>
> Så DSB &#8211; I får karakteren 03 &#8211; 05. (Fordi I kører en gang i
> mellem)
>
> Hvornår er der en med de rette forudsætninger, der kan banke DSB på
> plads?

Ovre i Vestjylland forsøger man sig med Arriva, der havde premiere i går.
Det har en masse socialdemokrater og DSB-medarbejdere på dk.fritid.jernbaner
allerede dømt mislykket, mange måneder inden det første afgangsfløjt. Der er
ikke det der ikke er i vejen med Arrivas køreplaner, materielbenyttelse,
profithunger og hvad ved jeg. For dem er DSB det eneste saliggørende. Her er
alt i orden, og hvis der er et enkelt problem, så er det politikernes eller
privatbilismens skyld.

Jeg tillader mig derfor at XFUT'e dertil. Jeg kan i øvrigt tilføje, at
kæresten her til morgen var halvanden time om at komme fra Peter Bangsvej
til Østerport. Men det havde jeg fortalt hende allerede i går aftes, at hun
ville være, for det er typisk.

Svend

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 06-01-03 13:47

Kære Svend

Fordi man er borgelig og lægger ud som minister og vil privatisere alt, uden at vide hvad det er at man har med at gøre, bliver det ikke bedre.

Offentlig traffik KOSTER penge, og dem får man ikke ved at køre et foretagende bygget på profit. Foremålet med offentlig trafik, har aldrig og bliver aldrig at give overskud, men få det til at hænge sammen og transportere folk fra a til b.

Og når man ser på de nedskæringer, som folketinget og amterne pålægger DSB og andre offentlige foretagender, forstår man nok, at det går som det går.

Hvis vi kigger lidt landspolitisk på det og OVERSER københavnerne, som KUN udgør 20 % af den danske befolkning, og som har velfungerende offentlig transport i forhold til resten af befolkningen, er i de sidste der bør klage.

Har du prøvet at der er 2 timer imellem 1 tog om søndagen ? Sikken et ramaskrig der ville blive hvis S-toget kørte hver anden time. Hvis ja, kan du begynde og snakke om uregelmæssigheder.

Problemet er at det koster ca. 10-20 milliarder at renovere jernbanestrækningerne i Danmark, og der fandt en socialdemokratisk minister ud af at det var der ikke penge til. Men det skal der være, så sig ikke at bare fordi, de herrer socialdemokrater, venstre, konservative og DF ikke forstår at det koster penge, er vi altså andre der gerne vil ahve et velfungerende offentligt transportsystem.

Og Svend, hvorfor skal man ikke lære af andre landes fejl og ikke begå de samme fejl ? Det er da en eklatant fejl, at lade arriva køre på strækningerne i Jylland, når man ser på hvordan det går i England. Og der har de skåret det ind til benet i håb om, at man kan score kaninen. Eneste mulighed, når der ingen penge er i kassen, er nedskæringer og de rammer KUN ET STED, hos passagerne.

Og Svend når hele Danmark ligger mere eller mindre underdrejet p.g.a sne og hvad der er værre, må man forvente forsinkelser, det er logisk. Hva dhavde du regnet med ?

Og Per V. du rammer netop punktet, som skal til for at vi IGEN kan få et velfungerende transportmiddel igen.

Lad mig lige tilføje at jeg selv idag var 45 minutter forsinket den ene vej hjem, p.g.a. vejret og forældret matriel, som folketinget ikke vil finde penge til.

Til slut Jens og Ram, tak for bemærkningerne, specielt Jens Det kan måske bringe Rasmus på bedre tanker.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 06-01-03 14:25

Ja Ja JA Zonker. Jeg ved godt ting koster penge.

Der er jo bare lige det, at der er flere funktioner, som jeg påpeger i mit indlæg, der umuligt kan koste noget. Jeg tænker her på f. eks rengøring af toge. Der bliver jo gjort rent, det bliver bare ikke lavet ordentligt. Kommunikationen - De har jo højtalerne - de kan da give besked.

Det er ikke alene irriterende, det er uhørt idioti at lade folk stå på en perron, og se deres tog ankomme til en anden perron, og derefter køre derfra uden at man har fået besked om perronændring. Det kan ligeledes ikke være rigtigt, at destinationsskiltene på alle de S-tog der betjener Frb. linjen er gået i stykker. Når samtidig perronskiltet er under ombygning og der er perronændring, er det virkeligt spændende at se, hvor man kommer hen.

En opadgående rulletrappe på Hovebanen virkede ikke på perron 6 d. 27/12 - 02. Det gjorde den stadig ikke d. 5/1-03. Det er muligt den har været repareret i mellemtiden, men så er det åbenbart en alvorligere fejl. Hvor er professionalismen. Denne fejl tvang handicappede - og meget andet godtfolk til at benytte elevatoren. Den er jo begrænset af en vis vægt og volumen, så kan du forestille dig IC-toget fra Esbjerg blive tømt og mange skal med elevatoren op? Det er samtidig der man oplever at den også bruges som pissoir.

På perronen går der en mand rundt iklædt det fineste DSB-sikkerhedstøj. Han er bevæbnet med en vogn, med forlænget håndtag, så ryggen ikke på nogen måde skal bringes så meget som em milimetet ud af det lodrette plan, samt en fjernbetjent gribetang til at pille ting op fra perronen med. Det bliver bare ikke gjort godt nok. Af omveje ved jeg, at det er folk der er blevet sat i aktivering, og med en måske derfor meget lille motivation.

Den pågældende dag skulle jeg bruge en kuffertvogn. Der var bare ingen. De stod allesammen på perron 1-2-3-4, og jeg var på 6. Altså - Pissoirelevatoren op i hallen -ned på en anden perron, og derefter tilbage. Osv.osv.osv. Nu har jeg ikke engang taget hul på de store ting som materialer mv.

Den er helt gal i etaten. Dem der er, det er muligt de er for få, er blot så professionelle, at man tager sig til hovedet.

Jeg er ligeledes klar over, at der er forskel på problemerne i provinsen og hovedstaden - Men det må da stadig være sådan, at når en linje er oprettet og der er en køreplan, så skal det fungere. Provinsen bliver vel ikke mindre irriterede fordi hovedstadens tog kører som vinden blæser, og at vi måske derfor får samme interval mellem togene, og vice versa.

Det blev en lang smøre, men jeg er dælme også gal på dem.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 16:02

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote in message
news:3e197313$0$47414> Ovre i Vestjylland forsøger man sig med Arriva, der
havde premiere i går.
> Det har en masse socialdemokrater og DSB-medarbejdere på
dk.fritid.jernbaner
> allerede dømt mislykket, mange måneder inden det første afgangsfløjt. Der
er
> ikke det der ikke er i vejen med Arrivas køreplaner, materielbenyttelse,
> profithunger og hvad ved jeg. For dem er DSB det eneste saliggørende. Her
er
> alt i orden, og hvis der er et enkelt problem, så er det politikernes
eller
> privatbilismens skyld.

Socialdemokrater og DSB-medarbejdere. Det er næsten som at høre den kære
Egon skælde ud i Olsen Banden!
Jeg er ingen af delene men synes at god togdrift bør være hævet over
partipolitik.
Det er for vigtigt et emne!
Jeg har hørt mange, mange mennesker brokke sig over DSB i tidens løb - de
fleste af dem medarbejdere.
Det er helt ok og sikkert mægtig sundt.
I DDR var det medlemmerne af SED, som var mest ivrige med at fortælle
antikommunistiske vittigheder.
Mon ikke også kongehuset er fuld af historier om majestæten?

En ganske lille del af alle dem, der brokker sig, gør noget ved det!
Det nytter noget at kritisere DSB. Trafikministeriet ejer DSB og kan
påvirkes politisk. Pendlere har mange gange tvunget DSB til at ændre på
planerne gennem massive protester.

Jeg har mødt tusindvis af kunder ved DSB. Der er mange, som synes DSB er en
ganske god virksomhed.
Ikke for at forsvare DSB.
Som sagt kan jeg godt genkende de fleste ting du kritiserer DSB for.

Og må jeg så ikke lige igen minde om, at ARRIVA ikke på nogen måde er udtryk
for fri konkurrence på skinner.
Det er et berygtet engelsk firma, som har fået en kontrakt med inkompetente
embedsmænd, som ikke engang vidste at der skulle tages hensyn til myldretid
i køreplanerne. Hele affæren omkring udvælgelsen af ARRIVA er mørkelagt, men
det er i hvertfald ikke kunderne, som har valgt ARRIVA.

I de næste 8 år har ARRIVA monopol på de skinner, hvor DSB hidtil har haft
monopol. Pendlerne kan ikke selv vælge hvem de vil køre med. De er ikke
blevet spurgt. Der er på ingen måde tale om fri konkurrence.

Sammenligningen mellem DSB og ARRIVA har hidtil udelukkende gået på, at
ARRIVAs køreplaner er en forringelse i forhold til DSB's.
Selvfølgelig skal ARRIVA have en chance for at vise, om de kan overholde dem
lige så godt og de skal ikke dømmes på forsinkelserne i dag.

> Jeg tillader mig derfor at XFUT'e dertil. Jeg kan i øvrigt tilføje, at
> kæresten her til morgen var halvanden time om at komme fra Peter Bangsvej
> til Østerport. Men det havde jeg fortalt hende allerede i går aftes, at
hun
> ville være, for det er typisk.
>
Det er desværre meget typisk. Altså typisk på den måde, at det er sådan det
går, hvis flere ting går i stykker på samme tid på S-banen.
Den helt ærlige højttalertekst: "I morges gik et tog i stykker. Derfor var
der flere lokoførere, som ikke kunne nå deres tog. Derfor kom deres tog til
at holde i vejen. Derfor gik det hele i stå. Nu aflyser vi næsten alle tog
for at komme i gang igen"
Det er virkeligheden når der er kaos hos S-togene.

Den slags S-togsdisponering har været diskuteret her flere gange.
Forhåbentlig er der nogen, som gør noget ved det en dag.

vh
Bjarne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 16:34

"vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:avbrkf$b60$1@sunsite.dk...
>
> "Jens" <nosp@m.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e194bc6$0$47424$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > "Holger Danske" <holger_danske@msn.net> skrev i en meddelelse
> > news:avbhvn$p7m$1@sunsite.dk...
> >
> > > Det klarer vejret helt automatisk
> >
> > Ikke Ariva
> >
> Nej, Arriva klarer det helt uden vejrets hjælp. De har ødelagt Englands
> togdrift, og nu får de chancen i Danmark.

Det har noget at gøre med at brugerne ikke vil betale hvad det koster.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 17:20

"Bjarne Nielsen" <newsgroup.bjarne@jernbane.info> skrev i en meddelelse
news:3e199af8$0$47401$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Socialdemokrater og DSB-medarbejdere. Det er næsten som at høre den kære
> Egon skælde ud i Olsen Banden!

Ak ja, men du gør mig for megen ære. Jeg er såmænd bare lidt irriteret over,
at debatten over dette her tema kører lidt ensporet.

> Jeg er ingen af delene men synes at god togdrift bør være hævet over
> partipolitik.
> Det er for vigtigt et emne!

Det er jo netop også derfor, jeg bliver lidt irriteret over debatten
herinde. Nogen bruger enhver lejlighed til at skælde ud på Arriva, uden at
behandle DSB på samme måde, og nogen skælder ud på inkompetente embedsmænd
og på en "skohandler og hobbyminister". Det er sådan nogen synspunkter, der
ikke rigtigt tjener til at flytte sådan en som mig. Jeg er *helt* enig i, at
debatten om god togdrift skal hæves langt over sådanne temaer, men der er en
klar sammenhæng fra politisk tilhørsforhold og til de synspunkter om
udlicitering af jernbaner, der fremkommer herinde. Arriva har for eksempel
været dømt håbløst ude i flere måneder.

Argumenterne om køreplaner skal jeg ikke kunne forholde mig til, men jeg har
en fornemmelse af, at Arrivas køreplan er tilrettelagt efter en afvejning af
det samfundsøkonomisk optimale, og Trafikministeriets krav. Der er
forringelser og forbedringer, og måske endda nettoforringelser, som det
påstås, men hvis hele diskussionen om Arriva udspringer af holdninger for og
imod udliciteringer (og det lader den til at gøre i stort omfang), så bliver
diskussionen blot en skyttegravskrig.

Jeg har for eksempel en stærk fornemmelse af, at Arriva er opmærksom på de
engelske erfaringer og har lært meget heraf. Hvis jeg har ret, så har hele
*den* dimension i debatten været nyttesløs.

Endelig, så *er* Arrivas introduktion i Danmark et monopolbrud. Det er
rigtigt, at på de enkelte strækninger er der stadig en monopolsituation (og
det kan udmærket være det mest optimale), men DSB har ikke længere monopol
på jernbanedrift i Danmark. Det betyder, at DSB kommer til at tænke på en
helt anden måde. Eller sagt på anden vis: Arriva *gør* en forskel.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 17:19

d. 06/01/03 13:07 skrev vadmand på perve@post.tele.dk i artiklen
avbrid$apc$1@sunsite.dk:

> I samme øjeblik danskerne finder ud af, at velfungerende kollektiv trafik er
> en service, der ikke opnås med ustandselige nedskæringer og absurde krav om
> "rentabilitet", som man ikke stiller til anden offentlig service som fx
> sygehuse og politi.

1. Man stiller faktisk tilsvarende krav til al anden offentlig service, også
sygehuse og politi.

2. Den kollektive trafik fungerede faktisk langt bedre, da der var et utal
af private busruter og jernbaner som supplement til DSB, og DSB var kendte
for deres service, hvor togene kunne vente på hinanden, og DSB kunne betale
en taxi til de ramte passagerer, hvis toget blev forsinket.

Som jeg har skrevet før, er de største nedskæringer i den kollektive trafik
sket, efter det offentlige har overtaget kontrollen med koncessioner og de
amtslige trafikselskaber. Nu kan private busselskaber ikke blot oprette en
ny busrute f.eks. til erstatning for de ruter, amterne nedlægger, uden at
søge om tilladelse.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 17:19

d. 06/01/03 16:02 skrev Bjarne Nielsen på newsgroup.bjarne@jernbane.info i
artiklen 3e199af8$0$47401$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Den slags S-togsdisponering har været diskuteret her flere gange.
> Forhåbentlig er der nogen, som gør noget ved det en dag.

Er det ikke en sag for HT eller hvad det nu hedder?

I Århus Amt overtager amtet snart både Grenåbanen fra DSB og Odderbanen fra
HHJ, og i den forbindelse overvejer man at lægge de to baner sammen til en
jernbane Grenå - Odder.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 18:30

Svend Pedersen wrote:
> "Bjarne Nielsen" <newsgroup.bjarne@jernbane.info> skrev i en
> meddelelse
> news:3e199af8$0$47401$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Socialdemokrater og DSB-medarbejdere. Det er næsten som at
>> høre den kære Egon skælde ud i Olsen Banden!
>
> Ak ja, men du gør mig for megen ære. Jeg er såmænd bare lidt
> irriteret over, at debatten over dette her tema kører lidt
> ensporet.

I er sq meget gode begge to.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 18:41

Svend Pedersen wrote:
>
[SNIP]

Kan du ikke lige angive hvor du ønsker at tage denne debat - lige nu
poster du både i dk.fritid.jernbaner og dk.politik.

Da dk.fritid.jernbaner er beregnet til "diskussion af og information om
jernbane- og modeljernbanerelaterede emner." - og ydeligere har følgende
bemærkning i gruppens fundats: "Trafikpolitiske indlæg henvises til
dk.politik", er det bedst hvis du sætter FUT til dk.politik (ydeligere kan
det anbefales at bruge dk.politik.traffik istedet).

Jeg har sat FUT til dk.politik på dette indlæg, flyt selv debatten derhen
du ønsker det men undlad venligst crosspost unden en follow-up, en
debat er sjældent relevant i mere end én gruppe.

FUT: dk.politik

/Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 18:50

Nej, nu må jeg på "banen" som medlem af socialdemokratiet er jeg ikke glad
for at man blander politik ind i denne gruppe, jeg har selv det synspunkt at
det er lige meget hvem der bruger skinne legemet, men dem der bruger det,
skal sørge for at have en overenstkomt med de ansatte som skal overholdes.
en " pamper"
Jørgen Møller

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
news:avcefj$a18$1@sunsite.dk...
> Svend Pedersen wrote:
> > "Bjarne Nielsen" <newsgroup.bjarne@jernbane.info> skrev i en
> > meddelelse
> > news:3e199af8$0$47401$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >>
> >> Socialdemokrater og DSB-medarbejdere. Det er næsten som at
> >> høre den kære Egon skælde ud i Olsen Banden!
> >
> > Ak ja, men du gør mig for megen ære. Jeg er såmænd bare lidt
> > irriteret over, at debatten over dette her tema kører lidt
> > ensporet.
>
> I er sq meget gode begge to.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 18:57

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
news:avcefj$a18$1@sunsite.dk...
> Svend Pedersen wrote:
> >
> > Ak ja, men du gør mig for megen ære. Jeg er såmænd bare lidt
> > irriteret over, at debatten over dette her tema kører lidt
> > ensporet.
>
> I er sq meget gode begge to.

Ja, nej, øhhh, men det var altså ham den anden, der begyndte...!!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 19:05

"Møller" <55818785@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3e19c1b1$0$47399$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Nej, nu må jeg på "banen" som medlem af socialdemokratiet er jeg ikke glad
> for at man blander politik ind i denne gruppe, jeg har selv det synspunkt
at
> det er lige meget hvem der bruger skinne legemet, men dem der bruger det,
> skal sørge for at have en overenstkomt med de ansatte som skal overholdes.
> en " pamper"
> Jørgen Møller

Det vigtigste er vel, at kunderne får den optimale betjening.

Det med overenskomster er et forældet begreb; især hvis overenskomster
bliver vigtigere end kunder i en konkurrencesituation! (fordi så lukker
butikken, og så er overenskomsten ligegyldig).

FUT: dk.politik, hvor diskussionen vel hører bedst hjemme.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 19:10

Svend Pedersen wrote:
> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
> news:avcefj$a18$1@sunsite.dk...
>> Svend Pedersen wrote:
>>>
>>> Ak ja, men du gør mig for megen ære. Jeg er såmænd bare lidt
>>> irriteret over, at debatten over dette her tema kører lidt
>>> ensporet.
>>
>> I er sq meget gode begge to.
>
> Ja, nej, øhhh, men det var altså ham den anden, der
> begyndte...!!!

Misforståelse. Det var omtalen af Egon og din efterfølgende talen
om ensporethed i en debat om togbaner, der kaldte et smil frem
hos mig. Jeg skulle have skrevet : I er sq meget morsomme begge
to

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 19:13

"Peter Juhl" <peter@post.tele.dk> wrote in message
news:avcf2p$e5l8o$1@ID-151656.news.dfncis.de...
[SNIP]
> bemærkning i gruppens fundats: "Trafikpolitiske indlæg henvises til
> dk.politik", er det bedst hvis du sætter FUT til dk.politik (ydeligere kan
> det anbefales at bruge dk.politik.traffik istedet).
>
Ups, så røg ca. halvdelen af det sædvanlige indhold i dk.fritid.jernbaner ud
over kanten.

(Men du har sikkert ret hvis du ellers stavede til dk.politik.trafik i
overensstemmelse med gruppens navn. Ikke for at at drive kønslig omgang med
små irriterende insekter, men gruppehenvisninger virker simpelthen ikke hvis
stavningen ikke er pinligt i orden)

"Møller" <55818785@privat.dk> wrote in message
news:3e19c1b1$0$47399$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Nej, nu må jeg på "banen" som medlem af socialdemokratiet er jeg ikke glad
> for at man blander politik ind i denne gruppe

Så, så Møller. Pia (vores Pia forstås) skriver selv "At være socialdemokrat
er ikke noget, man tager på ved visse lejligheder. Det er noget man er fuldt
og helt" Så det dukker selvklart også op i gruppen her.

Mvh Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 20:05

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote in message
news:3e19ac13$0$47410> >

> Det er jo netop også derfor, jeg bliver lidt irriteret over debatten
> herinde. Nogen bruger enhver lejlighed til at skælde ud på Arriva, uden at
> behandle DSB på samme måde, og nogen skælder ud på inkompetente embedsmænd
> og på en "skohandler og hobbyminister".

Ok. Lad os stryge de værdiladede ord om skohandlere og hobbyministre og
socialdemokrater og DSB medarbejdere og mørkemænd og hvad der ellers har
været inde i debatten.
Jeg vil nøjes med at sige pænt, at embedsmændene og trafikministeren ikke
vidste alt for meget om togdrift, da de lavede kontrakten. Det kan
dokumenteres.
De er sikkert yderst kompetente på andre områder. Uden tvivl. De ved nok,
hvor skoen trykker.

Det er sådan nogen synspunkter, der
> ikke rigtigt tjener til at flytte sådan en som mig. Jeg er *helt* enig i,
at
> debatten om god togdrift skal hæves langt over sådanne temaer, men der er
en
> klar sammenhæng fra politisk tilhørsforhold og til de synspunkter om
> udlicitering af jernbaner, der fremkommer herinde. Arriva har for eksempel
> været dømt håbløst ude i flere måneder.

ARRIVA har været forholdsvis upopulær. De erkender de også selv.

> Argumenterne om køreplaner skal jeg ikke kunne forholde mig til,

Jo, men det køreplanerne det hele drejer sig om! Hvis du ikke forholder dig
til dem, forholder du dig ikke til indholdet af kritikken.

I virkeligheden er det først og fremmest trafikministerens ansvar, for
ARRIVA havde også afgivet et tilbud med bedre myldretidsbetjening. Det blev
bare ikke valgt.

men jeg har
> en fornemmelse af, at Arrivas køreplan er tilrettelagt efter en afvejning
af
> det samfundsøkonomisk optimale, og Trafikministeriets krav.

Er det udelukkende en fornemmelse, det med det samfundsøkonomiske, eller har
du noget at bygge det på?
Trafikministeriet var vitterligt ikke klar over, at der var brug for
myldretidstog, da kontrakten blev skrevet under!
De vidste heller ikke, at man ikke kunne krydse med persontog i Borris.

Der er
> forringelser og forbedringer, og måske endda nettoforringelser, som det
> påstås, men hvis hele diskussionen om Arriva udspringer af holdninger for
og
> imod udliciteringer (og det lader den til at gøre i stort omfang), så
bliver
> diskussionen blot en skyttegravskrig.

Det har du ret i.
For og imod udlicitering er een diskussion, som er meget principiel og
omfatter hjemmepleje, hospitaler, trafik og al anden offentlig
servicevirksomhed. Nogle vil som Peter Brixtofte have alt privatiseret,
nogle vil have noget af det offentlige privatiseret, andre er helt imod
privatisering/udlicitering.
Det emne hører ikke hjemme her som generelt spørgsmål.

ARRIVAs nye køreplan og den måde Trafikministeriet har kørt udliciteringen
på er en anden sag.
Må man ikke godt mene, at ARRIVAs køreplan er en stor forringelse, uden at
man er imod udlicitering?

> Jeg har for eksempel en stærk fornemmelse af, at Arriva er opmærksom på de
> engelske erfaringer og har lært meget heraf. Hvis jeg har ret, så har hele
> *den* dimension i debatten været nyttesløs.

ARRIVA har skam lært mindst lige så meget af al den kritik, der har været i
Danmark. Takket være modstanden og debatten ved de enormt meget om, hvor der
er stærke pendlergrupper, som de skal tage sig i agt for.
(Det er bare meget synd for de svage pendlergrupper)
Moderselskabet hjemme i England er sikkert også meget velinformeret om
debatten i Danmark.

> Endelig, så *er* Arrivas introduktion i Danmark et monopolbrud. Det er
> rigtigt, at på de enkelte strækninger er der stadig en monopolsituation
(og
> det kan udmærket være det mest optimale), men DSB har ikke længere monopol
> på jernbanedrift i Danmark. Det betyder, at DSB kommer til at tænke på en
> helt anden måde. Eller sagt på anden vis: Arriva *gør* en forskel.

Min oplevelse er tværtimod, at DSB i løbet af de sidste 5 år er blevet en
virksomhed, der ikke er særligt interesseret i togdrift eller passagerer,
men som definerer sine primære mål i forhold til kontrakter og politik og
økonomi.
Man er ikke interesseret i at få flere passagerer, med mindre det giver
større overskud.
Man vil endda hellere have færre passagerer og større overskud, hvis man
skulle vælge.
Desværre.

vh
Bjarne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 21:24

"Bjarne Nielsen" <newsgroup.bjarne@jernbane.info> skrev i en meddelelse
news:3e19d3d2$0$47409$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Ok. Lad os stryge de værdiladede ord om skohandlere og hobbyministre og
> socialdemokrater og DSB medarbejdere og mørkemænd og hvad der ellers har
> været inde i debatten.

Det er en aftale!

> Jeg vil nøjes med at sige pænt, at embedsmændene og trafikministeren ikke
> vidste alt for meget om togdrift, da de lavede kontrakten. Det kan
> dokumenteres.
> De er sikkert yderst kompetente på andre områder. Uden tvivl. De ved nok,
> hvor skoen trykker.

*gg* du kan ikke helt slippe det, kan du vel?

> ARRIVA har været forholdsvis upopulær. De erkender de også selv.

Det manglede da også bare - tænk hvis de havde påstået det modsatte.

> Man vil endda hellere have færre passagerer og større overskud, hvis man
> skulle vælge.
> Desværre.

Men hvis færre passagerer giver større overskud, så må det betyde, at de
sidste passagerer giver underskud.

Hvem skal så betale for dem? Der er tre muligheder: a) passagererne selv
(højere billetpriser); b) Trafikministeren (højere kontraktsum); c) DSB
selv.

DSB har ingen interesse i at yde filantropisk virksomhed, og jeg kan heller
ikke se, at det er samfundsøkonomisk fornuftigt. Skal der transporteres
nogle underskudsgivende passagerer, så skal det fremgå af regnskabet på den
måde, at der ydes et beløb over kontrakten eller billetprisen. Så er der
rene linier.

Det er slet ikke så galt, at DSB drives markedsmæssigt. Der kommer rene
linier.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 21:54

Bjarne Nielsen skrev:

> Min oplevelse er tværtimod, at DSB i løbet af de sidste 5 år er
> blevet en virksomhed, der ikke er særligt interesseret i togdrift
> eller passagerer,

Jeg synes ellers at historierne om DSB i monopolets velmagtstid går på
at passagererne mest var til besvær.

TT

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 06-01-03 22:03

Svend Pedersen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det var dog en mærkværdig konklusion.

Offentlig transport vil ALTID give underskud eller kun lige løbe rundt, dem som ikke forstår det forstår IKKE begrebet offentlig transport.

Hvorfor skal de skatteborgere i Danmark, som i forvejen betaler DSB's drift 100 % over skattebilletten betale mere til DSB via højere billetpriser ?

Hvorfor har politikerne i årevis omdirigeret de penge, som de måske har i overskud et sted på det offentligt budget brugt, det til andet end det er og derefter skåret ned og hævet billetpriserne og derefter skyldt hele miséren på manglende passagergrundlag, når de selv har smadret økonomien fordi de ikke kunne holde fingrene fra pengekassen ?

Hvorfor har en borgerlig regering nu planer, om at stryge op til 2 milliarder af DSB's overskud for at putte dem i statskassen ? betaler vi ikke nok indirekte skat i Danmark, eller vil man bare fra venstre og konservative ikke indse, at de budgetter man foregøgler befolkningen, ikke kan holde i praksis ?

Og det med underskudsgivende passagerer er dog det værste jeg har hørt i lang tid. DU siger dermed, at de linier som ikke giver overskud kan vi ligeså godt lukke, da der ikke er økonomisk grundlag for at have dem kørende ?

Og hvem er det så lige der ikke skal have offentlig transport ? Københavnerne, da det er dem som får tilskud fra resten af landet p.g.a. transportudligningsoverenskomsten imellem amterne og DSB ??

Og forstår du i det hele taget det du selv skriver og konsekvenserne ? NEJ, det gør du ikke, for hvad pokker har dette her med DSB som filantropisk foretagende at gøre ??

Din logik efterlader alle de egne, hvor det ikke lige giver overskud for DSB, som lukkede jernbanestrækninger. Der er et par baner på sjælland der vil overleve og så kan man ellers lukke flertallet af jernbanestrækninger i Jylland og opretholde København-Århus, for resten giver et bravt underskud.

Tillykke Danmark.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 07-01-03 06:08

Hej "ram2"

Du efterlyste et sarkastisk slogan:

Du får ikke et smil
Når du tager egen bil
Når arbejdet til tiden haster
så toget din fritid bortkaster

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-01-03 06:37

Stakkels svenskere. Nu skal DSB til Sverige og udføre det arbejde de ikke kan få til at fungere i Danmark.

Klip fra www.myldretid.dk
-------------------------------------------------------------------------------
DSB vinder kørsel i Sverige
Af Thomas de Laine

Det lokale togselskab Tågkompagniet og DSB skal i samarbejde drive Roslagsbanan i det nordøstlige Stockholm. Det besluttede Storstockholms Lokaltrafik tirsdag d. 27. august. Dermed har DSB for første gang vundet kørsel i udlandet.

Kørslen skal påbegyndes 7. januar 2003, og kontrakten er 5-årig. Banen er 65 km lang og har årligt 9,5 mill. passagerer. Kontraktsummen er 157 mill. SEK årligt, og det svarer til lidt under halvdelen af de indtægter, DSB mister ved Arrivas overtagelse af midt- og vestjyske strækninger, der finder sted netop samtidigt.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-01-03 06:43

Jeg glemte lige at klippe 4.de afsnit af artiklen ind. Det er lige til at dø af grin af.
Specielt ordene "seriøs" og "kvalitet" lyder mere end hult, for kendere af DSB.

Klip:
Tågkompagniet har omvendt valgt DSB blandt flere andre statslige selskaber i Europa. Valget faldt på DSB, fordi DSB er en seriøs virksomhed med orden i økonomien, og fordi de to selskabers "nordiske virksomhedskultur" passer godt sammen. Desuden lægges der i pressemeddelelsen vægt på, at det er kvalitet, de to selskaber går efter.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 07:06

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> wrote in message
news:avcqdq$m29$1@dknews.tiscali.dk...
> Bjarne Nielsen skrev:
>
> > Min oplevelse er tværtimod, at DSB i løbet af de sidste 5 år er
> > blevet en virksomhed, der ikke er særligt interesseret i togdrift
> > eller passagerer,
>
> Jeg synes ellers at historierne om DSB i monopolets velmagtstid går på
> at passagererne mest var til besvær.
>
> TT

Jeg tror, at passagererne dengang yndede at skælde ud på DSB og DSB på
passagererne. "Hvor ville det været let uden alle de passagerer?" men de
holdt dog af hinanden.
Mange opfattede deres job som en vigtig samfundsopgave.
Mange satte en stor ære i at få det ele til at køre som det skulle.
Selvfølgelig var der også bureaukrater.

vh
Bjarne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 13:37

Boerge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev:

> 2. Den kollektive trafik fungerede faktisk langt bedre, da der var
> et utal af private busruter og jernbaner som supplement til DSB,
> og DSB var kendte for deres service, hvor togene kunne vente på
> hinanden, og DSB kunne betale en taxi til de ramte passagerer,
> hvis toget blev forsinket.

Det gør DSB skam stadig såfremt det er IC-togene man anvender. Så sent
som i dag var jeg med taxa fra Slagelse St. og videre og det er sket en
del gange i løbet af det seneste halve år og altid uden brok så den ros
skal de da have (desværre er der ikke ret meget andet pænt at sige)

Det er først, hvis det ikke er IC-tog men regionaltog, S-tog og
lignende balladen kommer og hvor DSB ikke helt har forstået
Forbrugerombudsmandens retningslinier for erstatningsrejser mv.

--
Morten http://miljokemi.dk

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 07-01-03 14:51

Lad mig tage et godt eksempel.

Jeg har i en periode på ½ år rejst fra Falster til Haslev.

Toget afgår om morgenen, så der er forbindelse med en forbindelse i Næstved ca. 10 minutter efter, så der er indlagt plads til forbindelser.

Alligevel præsterede de 3 gange i træk at være mere end de 10 minutter forsinket, så det tog jeg og andre skulle med, ved skift i Haslev, var kørt det på trods af, at det også er DSB som kører der.

Og samtidig er de så frække inde på billetkontoret, så de siger "vi er i gave humør idag, så i kommer med en taxa på vores regning.". Og det tog som du skulle med er lige kørt, samtidig med at der går 1½ time til det næste p.t.a. at det er DSB's eget materiel.

Og når du så nogle gange skal stå og diskutere med DSB om du har krav på en taxa eller ej, kan da absolut ikke være meningen. DSB skal bare ryste op med en taxabon uden diskussion, længere er den ikke.

Jeg fandt lidt interesant information her :

Forbrugerombudsmanden kritiserer DSB-kompensation
http://www.fs.dk/presse/01/p010731.htm

YES og så fandt jeg endelig gudlkornet, fra idag, ja jeg ved godt linken er lang :

http://search.fs.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=18164266&host_id=1&page_id=385&query=dsb+kompensation&hiword=DSB+KOMPENSATION+KOMPENSERE+KOMPENSERES+KOMPENSERET+DSBS+KOMPENSATIONEN+KOMPENSATIONER+

et lille udrag fra ovenstående :

Ved forsinkelser eller driftsafbrydelser har transportøren pligt til at gøre alt, hvad der er muligt for at stille anden transport til rådighed

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 16:17

d. 06/01/03 21:54 skrev Thomas Thorsen på usenet@thomasthorsen.dk i artiklen
avcqdq$m29$1@dknews.tiscali.dk:

> Jeg synes ellers at historierne om DSB i monopolets velmagtstid går på
> at passagererne mest var til besvær.

Jeg har så den modsatte opfattelse, også ud fra egen erfaring som bruger af
DSB. Der var altid god service ved driftsforstyrrelser, og der er sådan set
stadig en god service fra togpersonalets side - i hvert fald i IC-togene.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 17:13

Boerge Rahbech Jensen skrev:

> Jeg har så den modsatte opfattelse, også ud fra egen erfaring som
bruger af
> DSB. Der var altid god service ved driftsforstyrrelser, og der er
sådan set
> stadig en god service fra togpersonalets side - i hvert fald i
IC-togene.

Bjarne Nielsens påstand var at det var gået "ned ad bakke" de seneste 5
år. Mit svar skulle betyde at man lige så vel kunne hævde at det var
værre før i tiden. Jeg svarede altså på *udviklingen* i servicen.

Både for 5 år siden og nu er de fleste DSB-medarbejdere ganske flinke
omend der klart er en del sure løg imellem. Hvis der er en forskel,
synes jeg det er udviklet til det bedre. Jeg synes der er lidt kortere
imellem de smilende medarbejdere nu.

Jeg har dog ikke ret mange positive oplevelser ved driftsforstyrrelser,
men det gælder både før og nu.

TT

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 19:26

"Bjarne Nielsen" <newsgroup.bjarne@jernbane.info> skrev i en meddelelse
news:3e19d3d2$0$47409$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jo, men det køreplanerne det hele drejer sig om! Hvis du ikke forholder
dig
> til dem, forholder du dig ikke til indholdet af kritikken.
>
> I virkeligheden er det først og fremmest trafikministerens ansvar, for
> ARRIVA havde også afgivet et tilbud med bedre myldretidsbetjening. Det
blev
> bare ikke valgt.

Meget bavl kunne have været undgået hvisTrafikministeriet havde tænkt sig
ordentlig om, udarbejdet køreplanerne og udbudt driften i henhold disse
yderligere betingelser - det må dog trods alt være betaleresn ret at
bestemmer hvordan der skal køres og ikke en tilfældig tog-operatør

Jan B.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 19:40

"Jan Bertelsen" <janbert@worldonline.dk.removethis> wrote in message
news:mZES9.27220> Meget bavl kunne have været undgået hvisTrafikministeriet
havde tænkt sig
> ordentlig om, udarbejdet køreplanerne og udbudt driften i henhold disse
> yderligere betingelser - det må dog trods alt være betaleresn ret at
> bestemmer hvordan der skal køres og ikke en tilfældig tog-operatør
>
> Jan B.
>
Ganske enig!

Det er hvad amterne gør med bustrafikken. Viborg amt ville f.eks. aldrig
overlade det til tilfældigheder, hvornår busserne skal køre.
De lægger køreplanerne og udbyder dem, dvs, spørger hvem der billigst kan
køre busser efter køreplanerne.

vh
Bjarne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 19:55

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> wrote in message
news:aveuak$q02$1@dknews.tiscali.dk...
> Boerge Rahbech Jensen skrev:
>

> Bjarne Nielsens påstand var at det var gået "ned ad bakke" de seneste 5
> år. Mit svar skulle betyde at man lige så vel kunne hævde at det var
> værre før i tiden. Jeg svarede altså på *udviklingen* i servicen.

Jeg mener, at DSB's ledelse ikke længere ser togpassagererne som kunderne.
Det gjorde de i større omfang tidligere.
Kunden i dag er - groft sagt - den part, man skriver kontrakt med.
På den måde er DSB blevet dresseret af de politiske vilkår.
Problemet er bare, at embedsmændene ikke er særligt gode til at styre
jernbanen gennem kontrakter, så det gavner kunderne.

> Både for 5 år siden og nu er de fleste DSB-medarbejdere ganske flinke
> omend der klart er en del sure løg imellem. Hvis der er en forskel,
> synes jeg det er udviklet til det bedre. Jeg synes der er lidt kortere
> imellem de smilende medarbejdere nu.

Jeg har på forholdsvis kort tid oplevet to meget gnavne og ubehøvlede
togførere, men også flere andre, som var venlige og hjælpsomme. I de
sjællandske regionaltog virkede personalet nærmest apatisk, men det var
måske tilfældige oplevelser.

På nogle områder er der den forskel, at der er færre medarbejdere, som er
tilgængelige for kunderne. Der er blevet mindre personale i togene og
stationernes åbningstider er blevet meget begrænset.

For ca. 5 år siden valgte DSB at effektivisere sig selv ved en barsk
udrangering af en stor del af personvognene ud fra den holdning, at man ikke
ville bruge penge på reservekapacitet. Men det er også en slags service, at
man kan komme med toget til Århus eller Hamburg på de større rejsedage uden
at skulle bestille plads lang tid i forvejen.

> Jeg har dog ikke ret mange positive oplevelser ved driftsforstyrrelser,
> men det gælder både før og nu.

Jeg har både negative og positive oplevelser af driftsforstyrrelser.
Men det er møgirriterende, at DSB har lavet gevaldige unødvendige
flaskehalse, feks. omkring København H.

vh
Bjarne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 21:40

> Meget bavl kunne have været undgået hvisTrafikministeriet havde tænkt sig
> ordentlig om, udarbejdet køreplanerne og udbudt driften i henhold disse
> yderligere betingelser - det må dog trods alt være betaleresn ret at
> bestemmer hvordan der skal køres og ikke en tilfældig tog-operatør

Jeg synes netop det her rammer problemstillingen med udbud af togdrift; Hvis
man vil udbyde togdriften er man nødt til at lave kontrakter, der løber over
en årrække. Det skydes ikke mindst materieldisponering o.l. Det ville
formentlig være både dårligt og dyrt hvis man kun kunne leje materiel over
et halvt år - man kan også mene at et problem ved at udlicitere overhovedet
er at det betyder at togselskaberne fremover vil leje tog i stedet for at
eje dem; Dels gør det det sværere at lave produkter der passer til
specifikke forhold for de enkelte selskaber, dels betyder det at der kommer
endnu et fordyrende mellemled i spil, nemlig ejerne af togene. Disse løber
dels en risiko for at materiellet ikke kan genudlejes på et tidspunkt hvor
det ikke er nyt, dels skal de skabe overskud.

Hvis trafikministeriet havde udarbejdet køreplaner, der skulle holde de
næste 8 år, havde det formentlig set lige så galt ud som det gør i dag. Og
forhold kan ændre sig der gør, at det på et tidspunkt vil være rigtigt at
justere eller helt ændre køreplanerne (i det konkrete tilfælde vil DSB
planer om at indføre halvtimedrift Århus-Aalborg formentlig kunne ændre
meget, også for trafikken Århus-Langå-Struer). Det vil være fantastisk
usmidigt at skulle bindes op på én køreplan for så mange år! Hvis man
udbyder større dele af trafikken, med forskellige "skiftedatoer" risikerer
man at få låst systemet helt fordi man ikke kan ændre køreplanerne i de
enkelte udbud uden at ødelægge forbindelsesmuligheder, trafikkanaler når
andre selskabers køreplaner ligger fast år frem i tiden.

Busruter udliciteres typisk for en kortere periode, lige som det er lettere
at sætte en bus ind i utide (evt. fra et andet selskab) hvis der opstår et
konkret behov. Dette er enten umuligt eller meget kompliceret på jernbanen.

Jeg mener at målet må være en jernbane"organisation", der er i stand til
dynamisk at tilpasse sig passagernes og samfundets behov, og til det formål
synes jeg at offentlig institution har nogle fortrin, uden at jeg mener den
perfekte organisation endnu er set.

Hvis man absolut vil udlicitere kræver det en klar specifikation af det
produkt man ønsker. Og jeg tror det er endog meget svært at definere en
"dynamisk" ydelse, i alt fald uden den bliver meget dyrt fordi de selskaber
der byder løber en stor risiko for at skulle investere i ekstra materiel,
personale eller lign. i løbet af udbudsperioden. Vi har jo allerede set hvor
svært det er at definere en "statisk" løsning, der ikke indebærer helt
præcise krav til hvordan et selskab skal tilpasse køreplanerne efter
passagernes behov.

mvh

Jens
--
Indsæt PHP i min mailadresse hvis du vil skrive direkte til mig :)

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 11-01-03 17:31

Hva' så?? Kommer der flere guldkorn Det ville være rart med et massivt "angreb" på DSB -Banestyrelsen, og hvad der ellers er af underafdelinger.

Jeg havde den glæde, at modtage et brev fra en privatperson i Hvidovre, med et udklip fra Ekstrabladet, hvori mit første indlæg var blevet bragt. (Jeg havde sendt indlægget til Ekstrabladet, men regnede ikke med de gad beskæftige sig med det). Han havde arbejdet med rengøring af S-toge, men var dybt desillusioneret. Forresten var det ISS-rengøring der stod for det.

Godkendelse af svar
Fra : ram2

Dato : 16-01-03 22:43

Tak for svaret Thorkild Poulsen.
Da der nok ikke kommer mere vedr. dette, lukker jeg inden Kandu gør det.

Mange havde fortjent point i forbindelse med dette, men spørgsmålet gik på at formulere det mest sarkastiske slogan.

Thorkild formulerede et slogan med en underfundig dualitet, som jeg synes er helt fin.

Ram2

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 17-01-03 14:45

Nedenstående mail er modtaget d.d.
Der refereres til mit læserbrev: DSB - En tragedie i uendeligt mange akter.

Jeg er "imponeret".

-------------------------------------------------
Kære xxxxxxxx

Tak for Dres e-mail af 6. januar 2003, som vi har læst med interesse.

Jeg beklager, at vi ikke kan leve op til Deres forventninger til den offentlige transport.

Tak for Deres interesse.

Med venlig hilsen

Aja Andersen
DSB produktion

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 21:53

"Bjarne Nielsen" <newsgroup.bjarne@jernbane.info> skrev i en meddelelse
news:3e1b1f6a$0$47416$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Det er hvad amterne gør med bustrafikken. Viborg amt ville f.eks. aldrig
> overlade det til tilfældigheder, hvornår busserne skal køre.
> De lægger køreplanerne og udbyder dem, dvs, spørger hvem der billigst kan
> køre busser efter køreplanerne.

I dk.politik påstår vadmand i en anden tråd, at busserne på landet kører
tomme rundt er, at køreplanerne er tilfældige (debatten handler om, hvorvidt
der bør være kollektiv trafik på landet eller ej). Det giver altså ikke
*bedre* køreplaner at overlade opgaven til politikerne, må konklusionen være
på vadmands indlæg (og han må vide det, med hans politiske tilhørsforhold).