/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Udskiftning af stofledninger
Fra : Procesteknolog
Vist : 6533 gange
50 point
Dato : 10-12-06 22:36

Jeg er ved at skifte mine installationer og vil gerne gøre det så godt som muligt. Det er en toværelses hvor der før har været gamle stofledninger i træpaneler og jernrør.
Mit spørgsmål er : Kan jeg godt bruge plast kabelbakker til ledningsføring? Jeg vil gerne undgå indfræsning!
Jeg står selv for monteringen under kyndig vejledning fra elektriker, men vil gerne høre jeres mening og ideér
Har i forslag til hvad jeg skal bruge af ledning 3 eller 5 leddet hvordan ser et diagram af lampeudtag/kontakt ud? (kan ikke lige se det for mig.
Men jeg kopierer nok det eksisterende system..

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 10-12-06 22:48

Hej..
Naturligvis kan du bruge plastkanaler til fremføring af KABLER .. Når jeg fremhæver kabler er det fordi du ikke må føre løse ledninger i kanalerne, da låget jo kan pilles af, og dermed er installationen ikke længere dobbeltisoleret.

Kanal installationer i boliger er iøvrigt mere sjældent end det er kønt. Ofte har jeg været med til at anvende eksisterende indfræsede rør i nye installationer. og da der så er tale om en reparation kan man faktisk slippe afsted med at komme nye plastic-ledninger i de gamle jernrør

Kommentar
Fra : Procesteknolog

Dato : 10-12-06 22:54

Det lyder fint, jeg har allerede fjernet flere af de gamle jernrør da de er for grimme, og vi er ved at renovere det hele, tapet ol. Jeg skal være færdig til uge 1 så derfor fræser jeg ikke det hele ind.

Ledninger/KAbler... Ja det er jo min fejl. Det er selvfølgeligt Kabler jeg bruger ikke løse ledninger..

Hvad med om det er 5 eller 3 leddet og hvordan ser kabelføringen ud på loftslampe/kontakt/målerskab?

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 10-12-06 23:04

Tjah der skal jo være det antal ledere der er brug for - mindst...

Hvis det bare er imellem en bunke stikkontakter er 3 ledere fint, men hvis det er fra lyskontakten til lampestedet skal der jo være nogle flere..

huskl iøvrigt at du bør undgå at der i hvert underlag til afbrydere, stikkontakter, 4-kantede lampeudtag m.m. er mere end 2 kabler i hver dåse. For det første er der ikke ordentligt plads, og for det andet er FUGA og OPUS monterings materiel ikke beregnet til montering af mere end 2 ledningsender pr. klemme

Kommentar
Fra : Procesteknolog

Dato : 10-12-06 23:12

Jeg regner ikke med at det er nødvendigt med mere end to kabler til hvert samlested, da der kub er tale om tre lofts udtag til lampe med hver en kontakt tilhørende, derudover skal der i det ene rum være 4 stik kontakter, som jeg regner med at placere løbende efter hinanden.
I det andet rum skal der være tre kontakter som jeg ligeledes forbinder løbende.
Bad og køkker er nyt, så det rører jeg ikke ved.

Jeg kan bare ikke se for mig hvorden jeg monterer kablet (5 Leddet) så der er strøm til loftsudtag og styring på kontakt, sådant rent praktisk.?

Hvis du vil svare på denne vil jeg vende tilbage i morgen...
Jeg har en masse spartel arbejde der skal overstås..

Kommentar
Fra : pfan

Dato : 10-12-06 23:28

Erdet mon korrespondance du taler om, når du nævner flere ledere og kontakter? Prøv at se i www.howstuffworks.com - der er overskuelige (og muntre) illustrationer af ledning/kontakt forhold.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 11-12-06 00:09

Hej Procesteknolog
Når du skal installere et lampeudtag skal du føre fasen (brun) direkte ned i afbryderen og nullen (blå) skal direkte til lampeudtaget, og så skal der være en ledning fra den anden side af afbryderen til den anden klemme i lampeudtaget, derudover skal jordledningen (gul/grøn) også til lampeudtaget.
Hvis du skal have stikkontakter på det samme kabel skal fase, nul og jord direkte til stikkontakterne.
Fasen er den der får en polsøger til at lyse og kommer fra den venstre side af gruppeafbryderen (hovedafbryderen) og nullen kommer fra den højre side af gruppeafbryderen, jordledningen skal monteres på nullen, men på undersiden af gruppeafbryderen, (hvis der ikke er et jordspyd) MEN DEN MÅ DU UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER MONTERE SELV, da det er farligt hvis den smutter over og rør ved fasen.
I en stikkontakt skal fasen på klemmen der er mærket et "P" og og nullen skal på den klemme der er mærket med et "N" og jerdledningen skal på klemmen der er mærker jordtegnet (ligner en nedadvendt pil), i en afbryder er det lige meget hvordan du vender ledningerne, og i lampeudtaget skal nul og jord monteres lige som i stikkontakten, og ledningen fra afbryderen skal på klemme "P"
Håber det er forståeligt.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 11-12-06 17:18

Hej Procesteknolog,

Husk lige at montere HPFI relæ, det er lovpligtigt efter den 1. januar 2006 ifølge de nye stærkstrømereglementer, uanset om du har nulling eller gammel fejlstrømsrelæ.
Det er særligt vigtigt i dit tilfælde, når du roder med noget du ikke har forstand på

MVH Michael

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-12-06 17:22

1 brug altid kun 5 leder så kan næsten alt udføres
2 kontakt en elektriker sker der nået så som brand elign. er det de egen lomme det går ud over

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 11-12-06 18:43

" Jeg står selv for monteringen under kyndig vejledning fra elektriker "

Hvorfor så alle de spørgsmål ???
Lad os faglærte om det !!!

Kommentar
Fra : Procesteknolog

Dato : 12-12-06 23:23

Super god forklaring tak for det Bjarnebr..
Og til jer andre , tak for jeres velmenene råd, jeg er dog tekniker af uddannelse blot ikke elektriker, Jeg nærer en stor respekt for dette område, og ville ikke gå igang hvis jeg ikke mente at det er noget jeg vil kunne gøre forsvarligt. Jeg søger dog råd i de tilfælde hvor jeg er i tvivl, og prøver ikke at lave noget "hjemmeklamp" At overlade det til de faglærte ville betyde 3 til 4 måneders ventetid og en uhyrlig timeløn..
Jeg har i samråd med min elektriker fundet ud af at jeg sender ham en tegning af lejlighed og hvor jeg vil have div. kontakter. og så tagner han den rigtige kabling ind med de rette anvisninger.. Så skulle det ikke gå helt galt..

Kommentar
Fra : Procesteknolog

Dato : 12-12-06 23:29

Et sidste spørgsmål for kong hans.
Den praktiske kabling ved loftslampe til afbryder. Detaljen jeg ikke helt kan få fat i er:
Skal jeg brugt to stykker kabel og føre dem fra målerskab og ned i afbryder og derfra op i lampeudtaget. eller skal jeg lave et T med dertilhørende samledåse på væg.
En tegning et eller andet sted på nettet ville være super..

Accepteret svar
Fra : liteon114

Modtaget 25 point
Dato : 03-01-07 17:23

Jeg bliver så glad når jeg læser disse mærkelige spørgsmål, fra ivrige gds folk, for så ved jeg, at jeg som autoriseret elinstallatør og tidligere deltids brandmand, får rigeligt at lave i fremtiden.
Procestek. hvor er autorisationen henne i dit "projekt"

Kommentar
Fra : Procesteknolog

Dato : 03-01-07 22:01

Hej Liteon114

Jeg har fundet svar ved at bruge en Installatør i min vennekreds, jeg håbede bare på at der var nogle der delte min nysgerrighed om hvordan ting laves! Jeg har en naturlig nysgerrighed for en masse sager, og det skal hermed siges at jeg ikke ville lave noget hvis ikke jeg er sikker på at lave det korrekt.

Det er jo ikke raketvidenskab, vel. Det handler om at følge nogle gode retningslinjer og regler, men jeg kan da godt forstå at i ikke vil dele for når først hemmeligheden slipper ud hvem skal så hæve de dyre time betalinger? Spøg til side jeg har fået hjælp af en prof!

Hmm og såå kan jeg ikke forstå at du frydes sådant over at folks ejendom og liv måske går tabt?

Godkendelse af svar
Fra : Procesteknolog

Dato : 03-01-07 22:01

Tak for svaret liteon114.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 05-01-07 19:26

Raketvidenskab er det nok ikke, men der er jo en grund til, at det tager langt tid, at blive aut. elinstallatør som jeg selv.Din påstand om dyre timelønninger, vil jeg ikke kommentere, da alle entrepenører har mange udgifter, inden du kan få lavet dit arbejde..... tingene hænger jo sammen.
Jeg mener nu ikke, at jeg ligefrem "frydes" over tabet af folks ejendom og liv, men hvis du vidste, hvad mig og mine installatørkollegaer har set i vores tid, så ville du blive skræmt. Folk er simpelthen ikke klar over, hvilke kræfter der ligger bag.
Jeg tvivler også på, at du får lavet en isolationstest af din nye installation, og hvad med varmetabsberegning af din tavle???
Jeg kan heller ikke forstå alle dine spørgsmål. Var det ikke nemmere og spørge din elektriker?

Kommentar
Fra : Procesteknolog

Dato : 06-01-07 10:03

Det er det, men det er jo altid rart at man kan forstå hvad der bliver sagt, og jeg havde den opfattelse af dette forum at det var muligt at få svar på nogle spørgsmål, og ikke en masse hakken for at man er nysgerrig..
Jeg kan fortælle dig at vi har fået installeret ny tavle og el i heleopgangen, det er "bare" i lejligheden der skal laves kontakter.. Vi laver det således at jeg trækker kabler efter anvisning og så kommer Elektrikeren og monterer. Jeg håber at det er med til at berolige dig.. Jeg kan ikke modstå fristelsen til at lave lidt selv. Men det bliver nu chekket af fagmand.. Er det så ok med dig?
Jeg foreslår at vi så lukker diskussionen efter dit næste svar..