/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Access denied, root@localhost
Fra : Gizmo-man
Vist : 374 gange
200 point
Dato : 10-12-06 17:32

Jeg har lige installeret Apache, PHP og MySQL. Jeg har fået det meste til at virke, men jeg har problemer med at få sat min MediaWiki-side op fordi jeg får denne password fejl:

Creating tables... using MySQL 4 table defs...Query "CREATE TABLE `user` ( user_id int(5) unsigned NOT NULL auto_increment, user_name varchar(255) binary NOT NULL default '', user_real_name varchar(255) binary NOT NULL default '', user_password tinyblob NOT NULL default '', user_newpassword tinyblob NOT NULL default '', user_email tinytext NOT NULL default '', user_options blob NOT NULL default '', user_touched char(14) binary NOT NULL default '', user_token char(32) binary NOT NULL default '', user_email_authenticated char(14) binary, user_email_token char(32) binary, user_email_token_expires char(14) binary, user_registration char(14) binary, PRIMARY KEY user_id (user_id), UNIQUE INDEX user_name (user_name), INDEX (user_email_token) ) TYPE=InnoDB " failed with error code "BLOB/TEXT column 'user_password' can't have a default value (localhost)".

Er der en som kan hjælpe med dette?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 10-12-06 21:38

Fejlmeldingen fortæller dig, at BLOB/TEXT kolonnen 'user_password' ikke kan tildeles en default værdi.

Og hvis du prøver at køre forespørgsel direkte fra phpMyAdmin så retter den blot af sig selv til således de problematiske defaults undertrykkes.

Kode
-- --------------------------------------------------------

--
-- Struktur-dump for tabellen `user`
--

CREATE TABLE `user` (
`user_id` int(5) unsigned NOT NULL auto_increment,
`user_name` varchar(255) binary NOT NULL default '',
`user_real_name` varchar(255) binary NOT NULL default '',
`user_password` tinyblob NOT NULL,
`user_newpassword` tinyblob NOT NULL,
`user_email` tinytext NOT NULL,
`user_options` blob NOT NULL,
`user_touched` varchar(14) binary NOT NULL default '',
`user_token` varchar(32) binary NOT NULL default '',
`user_email_authenticated` varchar(14) binary default NULL,
`user_email_token` varchar(32) binary default NULL,
`user_email_token_expires` varchar(14) binary default NULL,
`user_registration` varchar(14) binary default NULL,
PRIMARY KEY (`user_id`),
UNIQUE KEY `user_name` (`user_name`),
KEY `user_email_token` (`user_email_token`)
) TYPE=InnoDB AUTO_INCREMENT=1 ;

På den anden side kan du også blot rette det til mellem citattegnene i din PHP kodes forespørgselsstreng således:

Kode
CREATE TABLE `user` ( user_id int(5) unsigned NOT NULL auto_increment, user_name varchar(255) binary NOT NULL default '', user_real_name varchar(255) binary NOT NULL default '', user_password tinyblob NOT NULL, user_newpassword tinyblob NOT NULL, user_email tinytext NOT NULL, user_options blob NOT NULL, user_touched char(14) binary NOT NULL default '', user_token char(32) binary NOT NULL default '', user_email_authenticated char(14) binary, user_email_token char(32) binary, user_email_token_expires char(14) binary, user_registration char(14) binary, PRIMARY KEY user_id (user_id), UNIQUE INDEX user_name (user_name), INDEX (user_email_token) ) TYPE=InnoDB

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 11-12-06 00:04

Jeg kan slet ikke starte PHPMyAdmin, jeg kommer bare ind på en side med følgende fejl:

#1045 - Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)

Den fejl beskrivelse jeg sendte i starten kommer fra MediaWiki, når jeg prøver at sætte siden op.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 11-12-06 02:54

Ja, det er ind imellem utaknemligt at prøve at hjælpe andre mennesker.

Du lagde ud med at spørge om hjælp til en konkret fejlmelding, og da jeg så foreslog to forskellige fremgangsmåder du kunne bruge til løsning af problemet, så svarer du, at det faktisk ikke er det du spørger om, at det er noget helt andet, der er problemet.

Du oplyser så, at du ikke kan få adgang med brugeren root og uden password, men ud fra den beskrivelse er det ikke til at afgøre om du har lavet ændringer i opsætningen for phpMyAdmin, eller om du har lavet ændringer i opsætningen for MySQL - begge dele er normalt sat til root og uden password, og hvis du ændrer brugerid og password for det enes vedkommende, skal brugerid og password naturligvis også ændres for det andet.

Når brugerid og password er sat ens op i MySQL og phpMyAdmin, så kan du også få adgang.

Hvad angår dit første problem, har du ikke brug for phpMyAdmin for at rette problemet. Hvis du nemlig opretter tabellen ve hjælp af phpMyAdmin, får du jo problemer når dit script efterfølgende også forsøger at oprette den tabel som jo så vil være være oprettet. Hold dig derfor til at rette det i PHP scriptets forespørgselsstreng inden du gør et nyt forsøg.

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 11-12-06 11:46

"Ja, det er ind imellem utaknemligt at prøve at hjælpe andre mennesker." Hvad fanden er det for noget at komme med? Der er ingen der tvinger nogen til at hjælpe andre herinde.
Mit problem ligger i at jeg ikke kan sætte MediaWiki rigtigt op, du nævner så PHPMyAdmin, hvor jeg så informere dig om at jeg ikke har mulighed for at starte det.

Hvor ser du så lige mit problem skift henne ???

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 11-12-06 12:12

God fornøjelse!

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 11-12-06 12:15

Mange tak...

Annuller spørgsmålet
Fra : Gizmo-man

Dato : 11-12-06 12:16

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål