/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
dåb i Holbæk
Fra : 2601
Vist : 1500 gange
400 point
Dato : 10-12-06 10:31

Jeg har en dåb i Holbæk 14 juni 1846 som jeg ikke kan tyde.
Det er opslag 130 i Sank Nikolaj Kirke, Sankt Nikolaj sogn i Merløse herred, Holbæk amt. fødte piger 1845-1865.

Jeg får det til"
Faddernes Navn, Stand og Opholdssted:
Mad´Meller(blækklat), jordemor Mad` Smidt, Dreiermester ? og ?rafe og ? fra sekæn? Chr. Schou Clausen.
Sank Nikolaj Kirkebog side 127 nr. 7. opslag 130 1845-1865

Kan nogle tyde det.

Kommentar

Fra : steenvin

Dato : 10-12-06 10:55

Hej 2601

Opslag 130 (side 127 nr 7) får jeg til:

født den 3. marts 1846

Emilie Dorthea Lauritzen

døbt i kirken den 14. juni 1846

Forældre: Dreiermester Carl Lauritzen og hustru Johanne Kirstine Jensen

Faddere: Madame Melle(rød) eller Melle(rud) - blæk klat
Jordemoderen Madame Smith
Dreiermester Vriib (eller Vrüb) og Frase og smedemester Schou Clausen

Med venlig hilsen Steenvin

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 10-12-06 11:03

Alt andet lig så har du sikkert i forvejen nogle navne som mulige emner, og det er mig ikke muligt at tyde skriften fuldstændigt, men her er nogle forslag som måske kan bringe dig videre:

Udtræk fra DDD

Amt : Holbæk

1 poster fundet. Kilde: FT-1850
Navn: Emilie Dorthea Lauritzen
Alder: 4 Civilstand: Ugift
Erhverv: deres Børn Fødested: Holbek
Sogn: Holbæk Købstad Herred: Merløse
Amt: Holbæk Stednavn: Holbæk Købstad
Matr.nr/adresse: Ahlgade No. 74 (Litra) K F2
Indtastningsnr: C7537 Løbenr.: 1111

--------------------------------------------------------------------------------

Samtlige personer i husstanden

holbaek, Merløse, Holbæk Købstad, Holbæk Købstad, Ahlgade No. 74 (Litra) K F2, , FT-1850, C7537
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Lauritzen 36 Gift Dreiermester Huusfader Kjøbenhavn
Johanne Christine Jensen 37 Gift Hans Kone Do (København)
Louise Johanne Lauritzen 10 Ugift deres Børn Do (København)
Emilie Dorthea Lauritzen 4 Ugift deres Børn Holbek
--------------------------------------------------------------------------------
Baseret på hvilke personer der overhovedet kan findes i Holbæk hvor navnet begynder med "Meller", vil jeg gætte på at der er tale om "Mad. Mellerup".
Endvidere Jordemoder "Mad. Smith"
Den næste undrer mig mere, men mon ikke det er ??? Niibe, Viibe eller i den retning
--------------------------------------------------------------------------------
Måske herunder nævnte:
--------------------------------------------------------------------------------
Samtlige personer i husstanden

holbaek, Merløse, Holbæk Købstad, Holbæk Købstad, Ahlgaden No. 35 og 36 F2, , FT-1850, C7537
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Andersen 53 Gift Dagleier Huusfader Tølløse Sogn Holbeks Amt
Christine Niibe 34 Gift Hans Kone Sonnerups Sogn Kjøbenhavns Amt
Inger Marie Andersen 2 Ugift deres Datter Holbek

--------------------------------------------------------------------------------
Den sidste "Schou Clausen" synes at kunne være "Pouline"
--------------------------------------------------------------------------------
Samtlige personer i husstanden

holbaek, Merløse, Holbæk Købstad, Ahlgade, No. 41 b, 39, FT-1845, C3384
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Schou Clausen 40 Gift Smedemester Tølløse
Frederikke Hansen 40 Gift hans Kone Kbhvn
Louise Clausen 6 deres Barn Kbhvn
Wenzentine Clausen 3 deres Barn Holbeck
Theodora Clausen 1 deres Barn Do[Holbeck]
Poul Poulsen 21 Ugift Smedesvend Samsøe
Christian Carlslund 24 Ugift Smedesvend Kallundborg
Christian Bernecom 18 Ugift Lærling Fredricksværk
Christian Tronier 48 Gift Fuldmægtig ved Handelen Sorøe
Ane Nielsen 42 Gift hans Kone Kallundborg
Carl Tronier 10 deres Barn Sorøe
Caroline Tronier 8 deres Barn Do[Sorøe]
Frederick Tronier 6 deres Barn Do[Sorøe]
Jacobine Lund 59 Enke Lever ved Smedehandelen Nyekjøbing
Christoffer Halvorsen 24 Gift Slagtermester Kbhvn
Pouline Sørensen 21 Gift hans Kone Holbeck
Jens Halvorsen 2 deres Søn Do[Holbeck]
Christian Sørensen 28 Ugift Slagtersvend Kbhvn
--------------------------------------------------------------------------------
Med venlig hilsen
Ejvind/Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 10-12-06 11:05

PS Bemærk: De bor alle i Ahlgade.
Ejvind

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 10-12-06 11:39

Hej 2601

Har undersøgt og fundet frem til at under blæk klatten står Mellerup

stadig i tvivl om Vriib eller Vrüb men fandt til gengæld ud af Frase er:

Lars Frase - rokkedreiermester.

mvh Steenvin (igen)

Accepteret svar
Fra : steenvin

Modtaget 400 point
Dato : 10-12-06 12:33

Hej 2601

Fandt den sidste, det er drejdermester Johannes Küb

mvh. Steenvin

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 10-12-06 12:35

Ups for en slåfejl, Dreiermester og Drejdermester

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-06 14:40

Også mormonerne bekræfter denne dåb, fra Family Search:
"
LAURITZEN, Emilie Dorthea   Birth Date:   3 Mar 1846
   Christening Date:   14 Jun 1846   Recorded in:   Holbaek, Denmark
   Father:   Carl LAURITZEN
   Mother:   Johanne Kristine JENSEN
"
Svend, der ikke kan hjælpe med håndskrift fra kirkebøger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-06 14:54

Fandt hverken Vrib, Vrub, eller Küb, men Frase familien...
Den gamle fadder hedder sikkert Lars Madsen Frase, Svend
"
FRASE, Eduard Peter Ferdinand   Birth Date:   12 Jan 1838
   Christening Date:   26 Mar 1838   Recorded in:   Holbaek, Holbaek, Denmark
         Collection:   Sankt Nikolaj; Den Danske Folkekirke
   Father:   Lars MADSEN FRASE
   Mother:   Dorthea LARSEN
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-06 14:59

Madam Mellerup i Holbæk er godt nok, nok hende her: Svend
"
MELLERUP, Inger Johanne   Birth Date:   26 Jan 1829
   Christening Date:   21 Apr 1829   Recorded in:   Holbaek, Holbaek, Denmark
   Father:   Frederik MELLERUP
   Mother:   Maren SMITH
"

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 10-12-06 15:40

Hej 2601

Kan det være jeg har misforstået noget, men beder du ikke bare om hjælp til tydning af fadderene ved dåben. (giver dig ret i at skriften var lidt sjusket)

Jeg har gennemgået kirkebogen for at finde de korrekte navne og fadderne er som følger:

Madame Mellerup
jordemoderen Madame Smith drejermester Johannes Küb (folketælling 1845 - Ahlgade 77)
rokkedrejermester Lars Frase

Disse er set i kirkebogen ved deres egne børns dåb, så navnene må da være korrekte

Jeg tror ikke Svends Inger Johanne Mellerup er den rigtige (vel også ligemeget) men hvis hun er født 1829 og står fadder 1846 bliver hun nok ikke kaldt Madame men nok nærmere Jomfru Mellerup

Mvh Steenvin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-06 18:26

Korrekt og undskyld; kun for at hjælpe...

Hvis det håndskrevne er utydeligt, må det da være en ekstra sikkerhed,
hvis de (måske) fundne også eksisterer i andre kilder, eksempelvis Family Search?

hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-06 18:41

Også rigtigt stenvin. Johannes Küb eksisterer som du angiver:
"
holbaek, Merløse, Holbæk Købstad, Ahlgade, No. 77, 73, FT-1845

Christine Aagaard 67 Enke Lever af sine Midler Svendborg
Hansine Silberloh 33 Enke Lever ved Skræddersyning Holbeck
Magdalene Jensen 31 Ugift Syejomfrue Do[Holbeck]
Peter Olsen 46 Ugift Dyrlæge Høve
Johannes Küb 39 Gift Dreiermester ?? Roeskilde
Marie Christensen 40 Gift hans Kone Sorøe
Wilhelmine Küb 3 deres Datter Holbeck
"
Jeg kunne ikke finde ham hos mormonerne, men de kan jo heller ikke stave til Küb,
stadig kun for at hjælpe med at verificere, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-06 20:56

Jeg glemte lige...

>Jeg tror ikke Svends Inger Johanne Mellerup er den rigtige (vel også ligemeget)
>men hvis hun er født 1829 og står fadder 1846 bliver hun nok ikke kaldt Madame
>men nok nærmere Jomfru Mellerup

Også rigtigt, man ville næppe kalde den 17 årige Inger Johanne her: Madame
"
MELLERUP, Inger Johanne Birth Date: 26 Jan 1829
Christening Date: 21 Apr 1829 Recorded in: Holbaek, Holbaek, Denmark
Father: Frederik MELLERUP
Mother: Maren SMITH
"
men hvad med hendes mor Maren født Smith...
mon ikke hun blev kaldt ved mandens navn: Madame Mellerup?

>>(vel også ligemeget)
>>>Mad´Meller(blækklat),

Ja sikkert,
men det må da bestyrke dit fundne resultat hos spørgeren,
at der fandtes en Mellerup familie i Holbæk på den tid...
Svend

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 11-12-06 08:34

Hej 2601 og Svend

Jeg må lige til dette spørgsmål sige til Svend. Du er skam til stor hjælp, for dine søgninger hos mormonerne og i folketællingerne - giver os mange gange et hint til videre søgning i kirkebøgerne. Du har mange gange allerede lagt dine oplysninger ind, inden vi andre går igang og der er de til stor hjælp.

og jeg tror du har ret mht Mellerup at det måske er Inger Johanne Mellerup´s mor der hentydes til.

Til 2601 Vi ved jo ikke om de efterlyste faddere har nogen relation til dig det kunne være rart at vide for så havde vi kunne hjælpe dig langt videre. MEN min første teori er at det kun var oversættelsen.

Mvh Steenvin

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 11-12-06 13:58

Til Alle.

Mange tak for hjælpen, men jeg er noget forviret. Har jeg opfattet det korekt so er det rigtige resultat følgende:
"
Faddernes Navn, Stand og Opholdssted:
Madame Mellerup - blæk klat Jordemoderen Madame Smith Dreiermester Johannes Küb rokkedrejermester Lars Frase og smedemester Schou Clausen. "

Med venlig hilsen

Ps og bagefter kommer mit næste problem at finde den der skal have præmien.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-06 16:07

Det må være steenvin der har fortjent point'ene; han har jo tydet det utydeligt skrevne.

Vi andre har kun hjulpet med at se om de pågældene nu også fandtes...

Spørgsmålet er mere om du kun interesserer dig for lille Emile Dorthea og hendes familie,
eller om du også vil undersøge faddernes tilknytning/familier...
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 11-12-06 17:03

Til svendgiversen

Tak for dit svar.

Når jeg er så intereseret i familiens fadder skyldes det at jeg ikke ved hvem der er fader til Dreiermester Carl Lauritzen der er min Tipoldefar. det eneste jeg og min familie ved er at han er født 05 nov 1814 i København og rejste til Holbæk i 1844 med sin hustru og hendes barn. De var blevet gift 23 aug 1844 i Garnisons Kirke, Garnison sogn i København, Københavns amt.
Her står der følgende:
"
Brudgommens Navn, Alder, Håndtering og Opholdssted:
Dreiersvend Carl Lauritzen.
Brudens Navn, Alder, Håndtering og Opholdssted:
Johanna Kirstine Jensen.
Hvem Forlover er:
Værtshusholder Lund.
Skomagermester Prydts.
Garnisons Kirkebog side 1844 nr. 145. 1826-1847 opslag 328.
"
Om ham ved jeg kun før denne tid følgende:
"Mester Wohlgemuth lov en dreng indskrive Carl Lauritzen som skal lære i 5 år, som regnet fra påske 1831 til samme tid 1836.
Drejerlavet reg. 17. 1740-1846. Register over ind- og udskrevne drenge. 1832, 3. maj.

Den 13 februar (1844) fra kl. 8 til 12 var undertegnede tilstede ? ? Carl Lauritzen.
Underskrevet ( ulæseligt).
Drejerne (Lav) 9. 1833-73; Mesterstykker og kvartalsbog side 37, trejde mester.

Carl Lauritzen, 4 november (1844) - drejer.
Holbæk bogerskabsprotokol fra 1753 - 1847, side 22, 1844."

Jeg har gennemgået konfirmation fra ca. 1827 til 1832 i alle Københavnske kirke nu to gange uden at finde ham. Derfor håber jeg at fadderne kunne give et spor.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-06 19:10

Godt 2601, men jeg kan vist ikke hjælpe dig yderligere,
jeg finder ingen Carl Lauritzen i København på den tid i mit uddrag af Family Search.

Her kun til orientering
"
WOHLGEMUTH, Julius Theodor      Birth Date:   30 Oct 1850
   Christening Date:   2 Mar 1851   Recorded in: Helsingor, Frederiksborg,
   Father:   Jens Christian WOHLGEMUTH
   Mother:   Ane Kirstine HOLM
"

mon ikke J.C. WOHLGEMUTH er din tipoldefars læremester? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-06 19:39

Godt (næsten) navnebroder...
(rigtige vikinger staver deres navn med d).

Ud fra det Varla fandt:
"
Carl Lauritzen 36 Gift Dreiermester Huusfader Kjøbenhavn
Johanne Christine Jensen 37 Gift Hans Kone Do (København)
Louise Johanne Lauritzen 10 Ugift deres Børn Do (København)
Emilie Dorthea Lauritzen 4 Ugift deres Børn Holbek
"
Har du prøvet at finde den 6 år ældre storesøsters dåb,
i hovedstaden og sikkert med faddere tættere på Carls oprindelse...

Og når læremesteren er fra Nordsjælland...
har du ud over København prøvet at søge i Frederiksborg amt??
Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 11-12-06 20:14

Til svendgiversen

Jeg beklager, men min tipoldefars læremester kommer fra Bremen og var ugift som 71 årig og boede på Christianshavn. se FT 1850:

kbhv, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Christianshavn kvarter I, Strandgade 29, 1ste sal, 183, FT-1850, C1881
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Eskild Avenstrup 36 Gift dreiermagermester, huusfader Kjøbenhavn
Johanne Avenstrup 34 Gift hans kone Bremen
Wilhelm Gjortner ?? 8 Ugift Sön af første ægteskab Kiøbenhavn
Maria Avenstrup 1 Ugift deres datter Do.
Frederick Wohlgemuth 71 Ugift dreiermester, pensionair Do.
Haraldt Petersen 21 Ugift dreierswend Kjøbenhavn
Emil Rasmussen 17 Ugift dreierlærlinge Do.
Peter Andersen 16 Ugift dreierlærlinge Do.
Lisbeth Andersdatter 22 Ugift tjenestepige Heringsløse

--------------------------------------------------------------------------------
Med hensyn til den ælste datter, så er hun født på Fødselsstiftelsen af en ugift moder, der er min Tipoldemor.:

Nr. 548.
Fødselsstiftelsens Kirkebog side 118 nr. 548.

Min Oldemor talte ikke meget om sine søskende og så dem ikke. Hun rejste som 16 åri fra Holbæk da hendes fader blev gift igen, da hendes moder døde af lungetuberkulose.

SÅ fadder er der ikke til den ælste. Om min Tipoldefar var fader til hende er der ingen der ved.
Han var hård overfor sin første hustru og den ælste sagde min Oldemor så--

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-06 20:52

Godt navnebroder,
du har jo så meget styr på det, at vi udenforstående ikke kan bidrage med meget nyt...

Men jeg kom til at tænke på, at min kone er i familie med en værtshusholder familie fra Roskilde,
vist Lund? Så jeg søgte der:
"
roskilde, Ramsø, Køge Købstad, Kjøge, Kirkestrædets vestre side, 128, FT-1845,

Methe Cathrine Lund 48 Enke(mand) vertshusholder Storehedinge
Birthe Kirstine Lund 10 Ugift deres børn Kjøge
Peder Lund 8 Ugift deres børn ligeledes [Kjøge]
"
Kunne være forloveren? Selv om jeg ville tro det er en mand??
Naturlivis et løst gæt, men der er vist ingen værthusholdere Lund i Holbæk eller København???
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-06 21:50

Jeg glemte værtshus dengang hed vertshuus, her er et par mulige forlovere Lund:
"
kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, , Kvæsthusgade N.40-41, 2, FT-1845,

Christian Wilhelm Lund 52 Gift Vertshuusholder Kjøbenhavn
Ane Marie Lund 51 Gift hans Kone Nykiøbing i Sjælland
Sidse Christine Lund 29 Ugift deres Datter Kjøbenhavn

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, , Amaliegade No.120, 4, FT-1845,

Jens Sørensen Lund 55 Gift Liberist hos Hans Majestæt Kongen og Vertshuusholder Lundgaar,Møen
Ane Maria Jørgens Datter 50 Gift hans Kone Kiøbenhavn
Sise Andrea Lund 21 Ugift ovenanførtes Barn Nyeshave i Præstøe Amt
Lovise Lund 19 Ugift ovenanførtes Barn Nyeshave i Præstøe Amt
Anders Sørensen Lund 16 Ugift ovenanførtes Barn Kjøbenhavn
Martine Toline Lund 14 Ugift ovenanførtes Barn Kjøbenhavn
"
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-06 21:58

Og her er et par Prytz, med z uden d:
"
CARLSEN PRYTZ, Friderich Ferdinant    Bir1798 Denm   Kobenh
Fa:   Carl PRYTZ
Mo:   Johanne TORSLOW

CARLSEN PRYTZ, Wilhelm   Bir   1801 Denm      Kobenh
Fa:   Carl PRYTZ
"
Begge sønner af Carl Prytz, dvs. de hed Carlsen til efternavn, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-06 22:33

Skoemager med e og Prytz uden d giver disse to i København:
"
kbhv, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Spring Gade Nr. 24, 1ste Sahl Etage, FT-1845,

Asmond Prytz 64 Enkemand Skoemager fri Mester Gothenborg
Johan Gustav Prytz 34 Gift Skoemagersvend Kjøbhv.
Juliane Intz 39 Gift hans Kone Kjøbhv.
Waldemar Prytz 2 - deres Søn Kjøbhv.
Rebeona Bang 59 Ugift Tienestpige Carlskrone
Hans Hansen 24 Ugift Muursvend, Logerende Drammen i Norge
"
Mon ikke det er sønnen der er forloveren, Svend

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 12-12-06 10:54

Tak for svaret steenvin.

Det var meget flot og et stort arbejde du har gjort. Det vil jeg gerne sige dig tak for.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 12-12-06 10:56

Til alle der har hjulpet mig vil jeg gerne sige tak.

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 12-12-06 11:18

Hej 2601

Sad netop og fulgte sporet af drejermester Carl Lauritzen, men tabte tråden - gik til dit spørgsmål for at finde tråden igen og så du havde lukket spørgsmålet. Men jeg siger mange tak for poeng. det er altid rart når nogen påskønner ens arbejde, men det er nu sjovt alligevel at hjælpe andre.

Jeg har tabt tråden - var det Carl Lauritzen som ikke behandlede sine koner ordentligt?? har du hans eventuelle død i et sogn eller har du selv tabt tråden i 1845 i Holbæk. Jeg tror de er rejst videre.
Jeg skal på arkivet på mandag og havde tænkt mig at hvis jeg får tid ville jeg kigge i rejsepassene for dig, hvis de går så langt op i tiden - det kan jeg ikke huske. Giv ikke op vi skal nok hjælpe dig. Holbæk er det mest velordnede amt - stort set alt er blevet gemt. Jeg har selv ledt efter min tipoldefar i ca. 5 år og fandt hans rejsepas i Holbæk - det viste sig at han var fra Thisted og i løbet af 2 timer havde jeg sporet slægten yderligere 3 generationer tilbage - Herligt.

Rigtig mange tak - Steenvin