/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Pest eller kolera
Fra : dbl
Vist : 864 gange
500 point
Dato : 09-12-06 17:29

Bor i en ét værelset lejlighed, i stue niveau. Og kan ikke lufte ud mens jeg er på arbejde.
Nu er jeg så holdt om med at ryge for lidt over en uge siden, og der lugter ikke mere af røg,
men…....når jeg kommer far arbejde, lugter der nu af sur dyne.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-12-06 17:42

Lær at leve med det, eller flyt i en kostald.
Så behøves du ikke tænke på andet, end brandfaren.
Og så er der endda gratis mælk.

MEN bortset fra det, kan du købe Forsikrings godkendte
haspe, der gør at du godt kan lade viduet stå åbent.
Men tag en SNAK med Forsikringen først.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 510 point
Dato : 09-12-06 17:43

Stort tillykke med at du har kvittet smøgerne.

Du kan rundt om i din lejlighed, sætte nogle skåle, med lidt eddike i, det tager lugten, i anledning
af julen, kan du også futte lidt gran af, sætte nilleker i en appelsin og hænge op, det hjælper alt
sammen

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-12-06 17:43

Glemte

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-12-06 17:56

Sørg for at din dyne kan blive luftet godt mens du er væk - læg den, med 'sovesiden' et par stole

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-12-06 18:00

luft dit sengetøj FØR du går på arbejde og luft ud i det hele taget når du er hjemme

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-12-06 18:10

Brug de penge du sparer på smøger til at købe dig en ny dyne og pude. I JYSK har de tingene til en billig penge. Du kan også købe nyt sengetøj. Men allerbedst: Vask alt det linned du har liggende i skabene, efter mange år med røg i huset er det fyldt med STANK.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-12-06 18:29

A:J
Skulle lige til at sige/ skrive det.
Der burde ikke lugte af ''SØVN'' hvis der er
rent og friske lagner/ betræk.
Tag det fra en´ der SVEDER
Og min stueTEMP er næsten aldrig
under 24* så der burde være masser af
varme tanker.
Mit eneste problem, er at min kat tager dyr med
hjem, som man følgende finder, de mest mærkelige steder.
Men det er HELT anden lugt...

Men det kan JO være SÅ nemt for andre at rådgive.

Troede du ''mente'' det som en JOKE.
siden du lå den i SMALTALK.

Den med edike er god nok hvis det er røg,
men har aldrig oplevet, den kan tage NATTENS hørm.

Prøver at hoppe fra her, men det virker
ikke altid, med at flytte et ''Flueben''

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-12-06 18:39

Udluftning, udluftning og udluftning.

Støvmider trives i dyner og puder, især hvis der er fugtigt og varmt.

God idé at lave en fast rytme om morgenen og evt. om aftenen ifm udluftning og lukning af vinduerne igen, så de ikke bliver glemt, når du er ude af døren.

Hanne

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-12-06 19:59

Din forhenværende røglugt kan godt lugte lidt surt.
I mit 2 årrige røgfrie computerrum er lugten stadig lidt anderledes. (daglig storudluftning)
Man kan købe en skydeventil til at sætte på dørkamen/vindueskarmen og så skal der bare bores nogle huller til luften.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-12-06 20:11

Du har som ryger levet i et røg og stank miljø. Nu er du holdt op med at ryge og tillykke med det. Men mange års ophobning af stank i gardiner, tapeter, gulvtæpper, dyner, puder, sokker, underbukser, skjorter og alt andet der har ligget eller hængt i dine skabe og skuffer, forsvinder bare ikke af sig selv.

Du bliver nødt til at tage Tyren ved hornene og foretage en gennemgribende TOTAL rengøring. Ellers slipper du aldrig af med stanken.

Alt dit tøj skal vaskes. Dine skabe skal renses, og så videre. Ellers slipper du ikke af med stanken.

Du kalder det "Sur dyne". Det er den totale stank.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-12-06 23:11

Rygning eller ej, der skal luftes ud hver dag ellers lugter der efterhånden indelukket og giver grobund for luftvejslidelser.

Fugt og støv slås for at komme først til mølle med støvmider og svampesporer... - og et sted, hvor man sover, lugter altså ikke godt!

Det er også en god idé at have nogle halvstore grønne planter - de hjælper til med at skifte luften ud.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-12-06 00:07

Måske skulle du ikke ha holdt med at ryge? Har hørt ens lugtesans blir bedre? Man kunne jo osse prøve at skifte sengetøj/ sokker?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-12-06 00:08

Altså selv rygere kan lugte sur dyne!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-12-06 01:07

Nemly! tedd

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-12-06 02:36

En tur i vaskemaskinen med dynen, og tør den godt og grundigt i tørretumbleren bagefter.

Alternativt, smid den ud og køb en ny/ønsk en ny i julegave.

Dynens lugt har sikkert ikke ændret sig, men din lugtesans er blevet bedre efter du er stoppet med at ryge

Og ellers kan det lade sig gøre at montere "tyverisikrede" hasper til vinduerne, sådan at du godt kan have dem åbne mens du ikke er hjemme.

Men udluftning hjælper altså ikke på en dyne der lugter surt, der skal lugten fjernes først.

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 10-12-06 08:42

Tillykke med din genvundne lugtesans
Bare gør som de andre siger!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-12-06 08:46

Nok så meget udluftning er slet ikke tilstrækkeligt, til at få stanken helt væk

Der skal ligesom nye "dufte" til, et af midlerne er eddike, i skåle rundt omkring, fugt også en klud og tør stofmøblerne over med eddikevandet. Vask i maskine alt det der kan tåle det. Du kan også hos en bilforhandler, købe noget til at tørre møblerne over med, det bruger de selv til rygerbiler, der skal sælges

Kontakt dit forsikringsselskab for at hører hvilke vinduesåbnere, der er godkendt, du kan ikke regne
med hvad der står på pakkerne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-12-06 12:00

Nu kommer det jo an på, hvormeget dbl har lagt i ordet "surt".

Hvordan tørrer du vasketøj? På et tørrestativ i værelset?

UDLUFTNING

Tøjet kommer til at lugte surt, hvis der ikke er en luftudskiftning og en mulighed for fugten at "smutte" ud...

Giv din "etter" en hovedrengøring, og vask dyne og pude mv.

Måske tøjvaske lidt oftere, hvis du har en overfyldt snavsetøjskurv, der står dér i laang tid.

Få nogle grønne planter - og husk at vande dem

Giv dig selv en god vane med udluftning hver morgen og aften f.eks.

Hanne

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-12-06 12:15

Eller køb et par fede cigarer.........så kan du ikke lugte noget surt mere.

Ps. Tillykke hvis du kan holde dig fra smøgerne.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-12-06 15:01

Mange tørrer vasketøj i et badeværelse, som ikke har et vindue eller en god ventilator.

Dét tøj bliver surt = fyldt med bakterier.

Godkendelse af svar
Fra : dbl

Dato : 10-12-06 18:19

Citat
du også futte lidt gran af

det er sku den bedste jeg har hørt. Må man også sætte nogle nisser på det gran?

Mvh.
d.Buus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-12-06 19:05

Juleheks, tja hvorfor ikke, gør forsøget der lugter garanteret ikke af cigaretrøg bagefter

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-12-06 21:34

Og Blocksbjerg er lukket!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-12-06 22:25

Jam hva' så med Hækkenfeldt?? Camillasmoster, vi er ved at indfører en ny tradition, hekse den 23.6 og nisser den 24.12, i disse ligestillingstider, er det vel egentlig fair nok