/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
El problemer?? Ford Fokus
Fra : rylerne
Vist : 2008 gange
50 point
Dato : 05-01-03 23:24

Indikatoren for åbne døre lyser påtrods af at alle døre er lukkede. Er der en simpel løsning eller skal jeg tage ned på værkstedet. Iøvrigt virker min bagrudevasker heller ikke måske er der en sammenhæng?

mvh
En ellers glad Fokus ejer

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 50 point
Dato : 06-01-03 04:25

Hvis ikke indikatorlys problemet opstød samtidigt med bagvasker problemet, tvivler jeg på en sammenhæng.

mht døråben - Det kan være en af tre ting.
Dør sensore fungere ved at der sidder en fjedret stiftafbryder i dørkarmen på hver dør. Fjedren gør at kontakten sluttes i upåvirket tilstand (døren åben) og derved løber strøm hen til indikator elektroniken. I påvirket tilstand (døren lukket) er kontakten afbrudt.

Det kan være at metalklemmen inde i selve afbryderen er i stykker og i dit tilfælde har sat sig i " tændt" stilling. Det kan det være selvom fjeder mekaniken funger og kan trykkes ind og kommer selv ud igen.

Det kan også være at alle kontakter fungere fint men at der er kortslutning/overgang i ledningen fra kontakten hen til indikator elektroniken, hvorved strøm kan løbe som om afbryderen var tændt.

Endelig kan det være indikator styre elektroniken er i stykker. Ledningerne fra alle dørene sammles og styringen gør at indikator lyset er tændt hvis der kommer strøm fra en eller flere "dører"

Fejlfindning opskrift.
1 - ledning til indikator lampe findes og afmonteres styring. Hvis lampe stadig tændt uden styring er der overgang frem til lampe. issolerings brudt findes og lappes eller ledning udskiftes.
2 - Stift afbryderen løsnes ud af hullet i dørrammen, bemærk om de to ledninger ført til kontakten sider fast. Er en eller bægge løs, kan de røre ved hindanden og lave falsk slutning af sensor. - ledningerne fæste ordentlig.
3 - Ledninger afmonters kontakten. Med VA-meter testes kontakten for at se om den tænder og slukker som de skal. Er kontakt i baglås skiftes denne.
4 - ledninger spores til indikator styringen, og afmonteres ved tilslutnings klemmerne. Der måles for overgang i ledninge ud til sensor. Overgang kræver udskiftning af hele ledningen hvis ikke brudte i issoleringen kan findes og "lappes"
5 - med probe undersøges om indikator styring reagere korekt ved tilslutning af strøm på de forkellige klemmer. Ved fejl i "elektrologik" skiftes styringen i ud.

som du ser er 1,2 og 3 overkomlig for en hobby mekaniker.
4 og 5 kræver dog fortrolighed med elføring og helst adgang til billen el-skematik.

mht bagrudes vasker kan det være visker motor, sprinkler pumpe, eller betjenings kontakt og ledningerned her imellem. Der ses ofte at lednings klemmerne på elmotor (pumper/visker) er irret over pga fugt/vedske og kan fikses ved at genetablere forbindelsen.

så må du vurdere
mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 06-01-03 08:56

Hej,

Kunne det ikke være at indikatoren (for bagdøren) og bagrudevasker bruger den samme stelforbindelse???
Hvis det nu er tilfældet, så har du forklaringen.

Mvh,

Henning *<

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 06-01-03 10:38

?? Alt (lamper,lygter,servo,unameit) auto-el bruger samme stelforbindelse nemmlig karoseriet ??

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 06-01-03 10:45

Tak for en meget grundig besvarelse
Jeg troede først det kunne være frosten eller en sikring, men er nu blevet en del klogere.. Tak.

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 06-01-03 11:46

Master_of_KeFir,

Det har du ganske ret i. Der er bare det at sige til det, at hvis begge komponenter sidder i bagdøren, og de virker ikke, kunne det jo være stelforbindelsen fra bagdøren til karosseriet.

Henning

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 18:42

> Indikatoren for åbne døre lyser påtrods af at alle døre er lukkede. Er
> der en simpel løsning eller skal jeg tage ned på værkstedet. Iøvrigt
> virker min bagrudevasker heller ikke måske er der en sammenhæng?
>

Kan være at din bagklap ikke lukker korrekt !

--
Mvh Hans C Jensen
Ford Focus 2,0 + GPS V

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 06-01-03 22:52

Faktisk virker min elbagrude heller ikke??

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 06-01-03 22:56

"Hans" skrev d. 06-01-03 18:42 dette indlæg :
>
> > Indikatoren for åbne døre lyser påtrods af at alle døre er lukkede. Er
> > der en simpel løsning eller skal jeg tage ned på værkstedet. Iøvrigt
> > virker min bagrudevasker heller ikke måske er der en sammenhæng?
> >
>
> Kan være at din bagklap ikke lukker korrekt !
>
> --
> Mvh Hans C Jensen
> Ford Focus 2,0 + GPS V
>
Jeg tror ikke det er bagklappen da jeg har lys i bagagerummet (stw.) der fungere korrekt når bagklappen åbnes og lukkes.