/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
baconbøffer
Fra : 1133
Vist : 1181 gange
200 point
Dato : 09-12-06 09:45

hej
jeg skal lave baconbøffer skåret af
oksetykstejsfilet til aften
de skal være gennen stegt
nogen der har en god ide

m.v.h. ole

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 210 point
Dato : 09-12-06 09:59

Brun dem først godt på pande for at give dem skorpe ca 2 min på hver side -og giv dem så derefter
10 min i varm ovn -vend dem et par gange mens de er inde. Sluk ovnen og lad dem stå og trække med lidt staniol over.
Tilbehøret har du vel styr på???
Men ellers er feks råstegte kartofler med tørret timian -bønner-og rødvins sauce en go ting til bøfferne
Men der er meget mere at servere til som er godt
Bon Appetit.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-12-06 10:00

Hov......... Glemte næsten at skrive at du må huske at banke dem let før du steger dem ...Og at det er bedst at stege i olie

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 09-12-06 10:11

jeg har rapsolie og solsikkeolie er der nogen forskel
og så har jeg kartoffelbåde i fryseren
og så glæder jeg mig til at der bliver aften
mums

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-12-06 10:27

Skær bøfferne i skiver der ikke er for tykke og ikke for tynde
brund dem på begge sider på en pande
snur bacon omkring
kom dem i ildfast fad

på panden du brugte til bruningen kommer du lidt ekstra fedstof/olie - finthakkede løg svitses heri - tilsæt kapers - finthakkede champignon - rødvin - salt og peber - kog det ned til ca halvdelen og hæld det hele over bøfferne.

Fadet med det hele i ovnen og steges ved 200 grader

(da stegetiden kan variere når du vil have dem gennemstegt kan du ikke regne med en bestemt tid - men efter ca 20 - 30 min lige prikke i dem for at se om der stadig strømmer blod ud - og gentage det efter ca 10 min indtil de er møre og gennemstegte - når der ikke strømmer blod ud af bøfferne er de gennemstegte - farven vil også indikere lidt )

ps stegetiden kan være længere end ventet med oksetyksteg

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-12-06 10:29

rapsolie er ok - olivenolie ville jeg dog foretrække

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 09-12-06 10:34

har været i 3 supermaked idag
gider ikke en gang til så det bliver nok rapsolie

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 09-12-06 13:00

jeg bruger altid rapsolie
la

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 09-12-06 15:22

Hvor er det dog synd, at du ofrer mange penge på en oksetykstegsbøf, og du så vil gennemstege den.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-12-06 16:00

Kartoffelbåde er ok at bruge...... Men ikke stik for meget i dine bøffer for at se saftfarven.. Hver gang du stikker laver du et nyt "dræn" og ender med en skosåle istedet for en fin gennem trukket bøf som stadig er saftig
Det er ofte saucen som giver en ret karakter .

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-12-06 16:28

Er ikke enig i at det skal stege i olie (Enhver kok med respekt for sig selv ville da stege i smør ligesom jeg altid gør) men resten lyder da mums
Mvh Sune

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-12-06 17:10

Citat
Hver gang du stikker laver du et nyt "dræn"
.. som faktisk lukker sig hvis man skynder sig at hælde lidt fedtstof over

Citat
stege i smør
... ja men så skal det være på panden og så er du ekstra guf

Citat
Hvor er det dog synd, at du ofrer mange penge på en oksetykstegsbøf, og du så vil gennemstege den.
.. smag og behag - desuden gør mange det pga angst for kogalskab

1133 jeg håber du får alle tiders ret trods det hele (traver ud og glor arrigt på ganske almindelige krebinetter med blomkål - og dog - det fortjener hverken krebinetterne eller den friske blomkål )

Godkendelse af svar
Fra : 1133

Dato : 10-12-06 07:35

Tak for svaret sverola.
det var bare guf

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-12-06 11:27

Selvtak.....
Jeg kunne gerne have tænkt mig at sitte til bords der igår

En anden ting du kunne prøve engang var at tage en alm svinemørbrad -vikle bacon rundt den og enten stege den i ovnen eller på grillen ude om sommern..
Det er heller ikke at foragte -og dette er enkelt at lave til flere hvis man får gæster