/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
glasfiber? hvordan?
Fra : grise_bassen
Vist : 2756 gange
105 point
Dato : 09-12-06 08:41

jeg kunne gidt tænke mig at lave to sub kasser til bilen i glasfiber, men jeg er helt ny og aner ikke hvordan man gør aller hvilke martialer man skal bruge!

en der vil forklare mig fremgangsmåden? og give mig links hver enklt produkt?

har søgt på google uden den store hjælp!

på forhånd tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-12-06 08:56

http://www.glasfibercenter.city-map.dk/velkommen.html
Her kan de hjælpe med alt vedrørende glasfiber.

Kommentar
Fra : grise_bassen

Dato : 09-12-06 09:02

så jeg skal altså bruge de her 3 ting?

Glasfibermåtte
Hærder
Polyester

jeg søgte på nette og faldt over noget de kaldte stræk lagen som de lagde ud over deres skabelon de have lavet i mdf plade!

hvor køber man det henne?
hvordan arbejder man med de 3 martrialer?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-12-06 09:06

mdf plader køber du i tømmerhandelen.

Kommentar
Fra : grise_bassen

Dato : 09-12-06 09:15

ja det viste jeg godt:) hvad med stræk lagen

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 105 point
Dato : 09-12-06 09:53

Det er faktisk ikke så svært at arbejde med glasfiber -men det griser lidt og kræver god ventilation ..
Du skal have handsker på og helst en engangs kedeldragt da det ikke er at få af tøjet bagefter.
Men til selve arbejdet.
Du laver en vrangvendt form til at støbe i,næsten som da vi lavede figurer i sand .
Du må sørge for at der ikke er ridser og skarpe kanter i formen da det kan vanskeliggøre finishen .
Jeg bruger oftest de der brune oliefaste /vandfaste plader som er helt glatte,
Når din form er færdig smører du et tyndt lag autovoks i formen og et lag med topcoat.
Lad det hærde -Så smører du et lag med polyester i formen og lægger et lag med måtte (den tynde er nok i dit tilfælde)
denne skal lægges ned i den våde polyester -så er det bare at tage en pensel og begynde at duppe polyester på måtten til den er mættet-dvs at du ikke ser noget "hvidt" mere og pas på ikke at få luftbobler i støpen.

Dette høres omfattende ud men er slet ikke så slemt når du kommer igang.Men prøv først den beskrevne fremgangs måde på en plade -mere for at få feelingen med glasfiberren.
Man skal være rimelig hurtig til at smøre det ud da det pludselig begynder at hærde.
Høj temperatur hurtig hærdning.Så når du skal igang med at støbe selve glasfiberen er det en fordel at stå et sted hvor der ikke er alt for varmt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-12-06 10:27

Sverola forklarede udmærket Den praktiske fremgangsmåde.

Men han glemte at fortælle at polyesteren, skal blandes med hærderen ligefør den skal bruges. Der er brugsanvisning med som forklarer mængden. Der skal blandes omhyggeligt, og ikke for store mængder ad gangen. Ellers løber det løbsk. Der dannes varme under hærdningen, og det går hurtigere, når temperaturen stiger. Det er svært at holde en storportion kold, og en uøvet kræver mere tid. Så lav små portioner ad gangen, og brug hellere for lidt end for meget hærder.

Du er vel ude efter en tykvægget , stærk og tung baskasse. Så skal der flere lag glasmåtter til.
Styrken kommer af kombinationen af glasfiber og polyester. Det er mest polyester. Så det er lidt misvisende, når folk populært kalder det glasfiber.

Pas på at smide ubrugt blanding ud. Det kan selvantænde. Det kan hærderen også, hvis den spildes på andet brændbart materile, som f.eks tøjet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-12-06 11:36

Og en lille ting.
Inden der smøres voks på den formen, kan det være godt lige at lakere den først.

Kommentar
Fra : grise_bassen

Dato : 09-12-06 16:20

hbor kan man købe sådan et stræk lagen?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-12-06 16:48

Nu ved jeg ikke hvor du bor men hvis der skulle være en marina i nærheden har de ofte de ting du har brug for ...En anden ting du kan gøre er at tage hen til en lokal bådbygger hvis dette findes ???
Jeg personlig plejer at købe i Biltema -der kan du få det hele

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 09-12-06 21:52

det de snakker om når de siger et stræk lagen er sådan et lagn man putter på seng du kan købe det ved jysk senge tøjs lager

Kommentar
Fra : grise_bassen

Dato : 10-12-06 17:25

okay hvis jeg har forstået det rigtig så skal jerg bruge følgene til det:

glasfiber spartelmasse http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=83295
glasfiber http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=83272
Polyester http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=83268
hærder http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=79096

i må gerne lige tjekke om det er det rigtig hvis i gider:)
på forhånd tak

Kommentar
Fra : grise_bassen

Dato : 10-12-06 17:29

i snakkede noget om af at formen jeg hare lavet skal smøres med noget voks inden jeg begynnder at proppe glasfiber

hvilken slags voks skal det være?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-12-06 18:56

Voksen køber du hos glasfibercenter. Den skal smøres på og poleres blank.
En mat overflade giver det samme resultat på dit arbejde.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-12-06 19:00

Hvis du ikke bruger gelcoat som startoverflade, så læg et meget tyndtlag glasfiber i starten, så den lægger sig helt ind til formen.

Kommentar
Fra : grise_bassen

Dato : 11-12-06 15:27

så de her links er det jeg skal bruge?
glasfiber spartelmasse http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=83295
glasfiber http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=83272
Polyester http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=83268
hærder http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=79096

hvad er gelcoat?
er det bare noget man smøre på en gang og først?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-12-06 15:32

Gelcoat er den flotte glasfiber overflade.
Men det ville være noget nemmere, hvis du gik hen til en der handler med glasfiber.
Der får du også alle informationer på een gang så du kan komme igang.

Kommentar
Fra : grise_bassen

Dato : 11-12-06 15:37

ja:)
men dt ville være rart hvis jeg bare kendte "rækkefølgen" på hvordan man gør!
bare i grove træk!

1. bygger en skabelon
2?
3?
osv

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-12-06 18:54

du kan evt prøve at se inde på www.teamaudison.dk under biler, der er en del billeder af glasfiber arbejder

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du vil lave eller hvordan det skal se ud -men fremgangsmåden med glasfiber/polyester kender jeg...
Kunne det evt være en ide at tage kontakt med en bilklub hvor de går og skruer-støber osv for at få den rigtige hjælp og evt nogle fif til udseendet af dine sub kasser.
Jeg vil da mene at de gerne giver dig hjælp . Men gå ind og chek den link jeg sendte dig .
held og lykke med projektet

Godkendelse af svar
Fra : grise_bassen

Dato : 21-12-06 15:38

Tak for svaret sverola.