/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Er dette lovligt
Fra : Franksp
Vist : 943 gange
300 point
Dato : 09-12-06 00:41

Kære KanDu venner.

Jeg abonnere på Bone's Family Club.

Her i aften modtager jeg en mail om de sidste tilbud. Det er OK.

Det der gør mig meget utryg, er at de starter mailen med:

Kære Frank Schiønemann Petersen

Dit login til Bone's Family Club:
Brugernavn: xxxxxxxxxxxxxxxx
Password: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Det vil sige, de kender mit password.

Er der nogen her der kan fortælle mig, om det er lovligt? Jeg troede, at når brugte et pasword, var det hemmeligt, og at jeg kun selv kendte det.

Alternativet er, at jeg melder mig ud, men det gør vel ingen forskel. De kender det jo nu.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-12-06 00:57

Men har du ikke fået din mail, fra Bone's Family Club hvor du logger ind,
og for at du kan viderestille dig til dit login, dette er meget almindeligt.

Hvem har sendt mailen.
Er det andre end siden du er medlem af, er det TOTALT ULOVLIGT.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-12-06 00:59

Citat
Her i aften modtager jeg en mail om de sidste tilbud. Det er OK.

Det der gør mig meget utryg, er at de starter mailen med:

Kære Frank Schiønemann Petersen

Dit login til Bone's Family Club:
Brugernavn: xxxxxxxxxxxxxxxx
Password: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Det vil sige, de kender mit password.

Du har meldt dig til siden, altså kender de dit navn og login.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-12-06 01:01

Jeg har ikke selv logget ind. Jeg modtager mailen i min indbakke. Jeg abonnere på Bone's tilbud, men er stadig meget utryg.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-12-06 01:04

Jeg har da også, f.eks. netbank. De kender da ikke ikke mit password.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-12-06 01:07

Det er klart at Bone's Family Club, kender dit brugernavn og password til Bone's Family Club, du har jo selv givet det til dem. Jeg kan heller ikke se at de kan misbruge det til noget. Dog er det ikke normalt at sådanne "clubber" sender, begge dele uopfordret.
Hvis du vil have deres tilbud, er du jo nødt til at være medlem.
Men er det dine personlige oplysninger du er bange for falder i forkerte hænder, så kan du jo gå ind og rette oplysningerne til nogle falske. Og så en time efter melde dig ud.
Men retter du oplysningerne til falsk navn adresse m.m. og forsætter som medlem, og de så vil sende dig medlemskort, gaver, eller andet, ja så er det jo ikke så smart.
Min mening er at dine oplysninger alligevel kan trækkes fra folkeregister eller kraks, hvis bare få oplysninger er rigtige, såå skidt være med dem. Det værste ved at give oplysninger til "den slags clubber" er nok mere at De tit sælger din e-mailadresse videre, og at den ender hos spamudsendere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-12-06 01:08

Citat
Jeg har da også, f.eks. netbank. De kender da ikke ikke mit password.

Det tror jeg nu nok de gør, men de sender det ikke med en mail.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-12-06 01:12

OK pallebhansen

Jeg troede bare ikke, at "modtagere" kendte mit password. Det gør mig stadig utryg.
Det er i orden med "Brugernavnet", men ikke passwordet.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-12-06 01:16

disken

Måske har du ret, men når jeg spørger dem, siger de nej. Nu er jeg pensionist, men har været ansat i det sdamme pengeinstitut, i 43½ år. Jeg stoler på dem, men det er måske min fejl.

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-12-06 01:24

Alt kan se´s nu omdage, alle der logger ind på en hjemmeside, bliver registreret på en eller anden måde.

Men kommer mailen fra siden du har tilmeldt dig, er det som sagt meget normalt.!!!
Får til tider mail fra sider jeg ikke troede jeg var tilmeldt mere, og disse indeholder
det samme, enten af den grund, at de gerne vil have mig tilbage, eller de måske tror, at jeg har mistet mine adganskoder og lignende

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 310 point
Dato : 09-12-06 01:27

Selvfølgelig kan banken også se dit password, men ikke alle ansatte, måske kun 2-3 personer i bankens edb-afdeling som har adgang til krypterings- "nøglerne"
Men en club som Bone's Family Club, bruger jo ikke den store krypteringsteknik med activeX-opjekter mm, som banken og onlineshopper (Kreditkort)gør.
Hvis du er bange for at de vil misbruge at de kender din fødselsdag, adresse, mm, så skal du ikke give dem det, eller forfalske det. Det er der jo ingen der kan hænge dig op på, feks. at du ændrer fødselsdag, det er jo ikke noget offentligt eller banken vi taler om.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-12-06 01:28

OK disken

Jeg giver nu pallebhansen mine point, men opretter dig med spørgsmålet "Disken" Gå venligst ind i dette spørgsmål SMALLTALK så får du også 300 point, da jeg er meget tilfreds med dine svar.

Go' week-end

Franksp

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 09-12-06 01:31

Tak for svaret pallebhansen. Jeg har ændret mit password til noget ikke "FØLSOMT"

God week-end til dig og din familie

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-12-06 01:37

Tak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-06 11:44

Det er ikke ulovligt og derfor skal man aldrig bruge samm epassword flere steder.

Banken kan ikke læse dit pasword der autokrypteres, hvilket også er årsag til at man ikke bare kan ændre det hvis man glemt det, men det e rjo noget helt andet.
De login der er på klubhjemmesider og private hjemmesider er som regle simple password systemer og derfor skal man aldrig indtaste ting man ikke vil have lækket disse steder.

Glædelig Jul Frank.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-12-06 15:24

Tak BjarneD og i lige måde.