/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
hvad er forskellen??
Fra : hitjam
Vist : 5164 gange
20 point
Dato : 08-12-06 15:25

Hej folkens

Vi nogle der gerne vil vide hvad forskellen mellem svovl og svovlblomme?

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 08-12-06 15:36

Kære Hitjam

Svovlblomme er svovl der er afsat på en flade fra svovl i dampform. Det kaldes også for svovlblomst.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-12-06 16:27

NEJ!! svovlblomme er gult svovl - meget fint krystallinsk! det dannes ved afkøling af svovl-gas!
svovl er reelt det samme, men svovlblomme er den fine krystallinske form. det er svovl(0) dvs. S8 hvor 8 svovlatomer er sat sammen i en 8-sidet ring!

Beck

Accepteret svar
Fra : beckski

Modtaget 20 point
Dato : 08-12-06 16:42

Citat
svovl, (af mnty. swavel, beslægtet med lat. sulfur 'svovl', af uvis opr.), grundstof nr. 16, placeret i 16. gruppe af det periodiske system; atomtegn S. Grundstoffet er et citrongult ikke-metal, som forholdsvis let kan bringes til at smelte (smp. 119 °C) under dannelse af en gul væske. Ved yderligere opvarmning dannes en tyktflydende, mørkebrun væske. Ved 445 °C koger væsken under dannelse af en gul damp. Afkøles den gule damp, dannes der små gule svovlkrystaller, der kaldes svovlblomme eller svovlblomster. Afkøles den førstdannede gule væske fx i støbeforme, får man gult svovl, stangsvovl. Afkøles den sejtflydende, mørkebrune væske, fx ved at hælde den i vand, dannes en brun, gummiagtig form, der kaldes plastisk svovl. Den brune form omdannes efterhånden til den stabile gule form.

Disse ret komplicerede forhold forklares ved, at den stabile gule form er opbygget af ottekantede svovlringe, cyklosvovl, S8, der forekommer i to allotrope modifikationer: en rombisk, som er den mest stabile, og en monoklin. Ved opvarmning af cyklosvovl dannes kædeformede molekyler, catenasvovl, som ved afkøling langsomt omdannes til cyklosvovl. Svovldampene indeholder bl.a. disvovl, S2. Ved afkøling af dampene dannes den monokline modifikation af S8, som efterhånden omlejres til den rombiske modifikation.

kilde: den store danske encyklopædi

såååå Ved 445 °C koger væsken under dannelse af en gul damp. Afkøles den gule damp, dannes der små gule svovlkrystaller, der kaldes svovlblomme eller svovlblomster

Godkendelse af svar
Fra : hitjam

Dato : 08-12-06 17:06

Tak for svaret beckski. Du er for sej!

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 08-12-06 17:07

Til Beckski

Hvorfor skriver du "Nej..." i dit første svar?

Kan ikke lige se, at jeg har skrevet noget forkert - Jeg kunne måske have givet en mere udførlig forklaring.

Teoretisk set behøver svovlgaserne ikke at blive afsat på en afkølet flade, men i praksis er det lettere.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-12-06 17:15

det lød bare lidt kringlet ... måske læste jeg lidt for hurtigt ;) ..

og Hitjam .... hvis du havde accepteret mit første svar havde KANDU givet mig 10 points fordi jeg svarede indenfor en time

så det er jeg godt nok irriteret over

god weekend til jer alle....

<< julefrokostnæse

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-12-06 17:23

Og i øvrigt - det var da så lidt!! - det er jo derfor jeg abonnerer på kemi-spørgsmålene haha
og jeg er da ked af at du ikke fik points'ne, hvis du mente det samme som jeg, Simon - men det hele handler jo ikke om points. - men om at få det rette svar!! og hjælpe hinanden!!

Beck

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 08-12-06 17:34

Jeg kan godt se nu at min tekst er lidt kryptisk - det så jeg ikke først fordi jeg vidste hvad der skulle stå.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-12-06 17:38

helt ok ...