/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Overfræser......Men hvilken
Fra : sverola
Vist : 1877 gange
100 point
Dato : 07-12-06 22:01

Hej derude i denne førjulstid.....

Jeg lurer simpelthen på hvilken overfræser som er at anbefale??? Der er ganske sikkert en del herinde som har en de bruger jævnligt,og de må da kunne hjælpe en lettere forvirret mand .

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 07-12-06 22:06

Det kommer meget an på hvad du skal bruge den til.

Hvis det er lidt småting på hobby basis kan du sagtens nøjes med en discount udgave til 300,-

Skal du bruge den meget er de dyre versioner at foretrække, de er hurtigere og simplere at indstille og de er mere stabile.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-12-06 22:13

Ok .........Tak for svaret BertelBrander jeg skal uddybe lidt mere..Jeg har for vane at købe godt værktøj som jeg kan have glæde af i mange år .
Men nu er der så mange "gode" maskiner derude og alle har fordele og ulemper .Det kunne jo være at en herinde har en Bosch men hellere ville have haft en Makita (el. omvendt) fordi...........
Det er lidt med dette som med bil ...Der er altid meninger for og imod et mærke

Mvh Sverola

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-12-06 22:47

Det er nu mere dine fræsere som kan brænde varme og miste skæret. (i hårdt træ)
Jeg har bygget lidt reoler og fræset rille til bagplade i bøgetræ.
Jeg købte en fræser til formålet (50 kr.) og den billige overfræser klarede det fint.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 100 point
Dato : 07-12-06 23:09

Jeg har kun en billig discount model, den har indtil nu opfyldt formålet. Den har også fræset en del i hårdt træ unden at tage skade af det.

Men jeg skal ud og have fat i en ny fordi den gamle er blevet fastspændt på et bord, se:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7666&n=10&KundeID=
det kan godt anbefales.

Jeg har kikket på Bosch, men de virker ret klodsede. Makita er en klasse for dyre, så det ender måske med en B&D.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 07-12-06 23:42

jeg har en B&D som jeg fik for ca. 700 kroner. Køn er den ikke med sin orange farve og sit 'fly-rat', men jeg har fræset 80 meter lærk i ca. 6cm bredde med den, og den var hele tiden behagelig at arbejde med. Ergonomien er god og der er ikke problemer med indstillingerne slipper eller andet. Jeg er rigtig godt tilfreds med min. Bosch har sikkert en blå der er bedr, men hvis man ikke er tømrerr eller snedker og kun bruger den et par gange om måneden, ser jeg ingen grund til at betale tre gange så meget for noget der holder til mere end man har brug for. Som ret aktiv gør-det-selv mand, kan jeg kun anbefale B&D's.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-12-06 00:56

Hvis du vil lave /have kvalitetsarbeje så er det bedst at købe en lidt billigere overfræser og købe gode jern efterhånden som du skal bruge dem.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-12-06 00:57

Du skal regne med 100 - 300 for et ordentligt fræsehoved/jern

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 08-12-06 09:35

Piranha laver et sæt med ti jern, tror jeg, for 500 i ok kvalitet.

Godkendelse af svar
Fra : sverola

Dato : 09-12-06 09:35

Tak for svaret BertelBrander. Og alle jer andre som har bidraget

Jeg tror nu at jeg ved hvilken model og type jeg vil gå efter..
Det med at have en billig en som stationær og en lidt dyrere til "mobilt" arbejde er en go ide...
Jeg tror tilmed at jeg vil investere i en bog om fræsning -Det er jo altid godt med lidt nye tips og tricks.

Go weekend