/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Sygdom?
Fra : thetof91
Vist : 348 gange
90 point
Dato : 07-12-06 19:01

jeg har lige købt 10 rødnæser og 1 kampfisk i mandags, og i går var min kampfisk og 1 rødnæse død... Og i dag jeg kom hjem var der en død, og jeg så en død pludselig, så ud som et anfald den svømmede mærkelig på ryggen også dan som om den ikke kunne finde ud af hvilken vej der var hvad, også var den pludselig død hvad kan det være??

Hilsen Søren

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-12-06 20:29

Tja. det er jo svært at sige.

Men det tyder på at din vandkvalitet ikke er i top.
Det kan dels være for meget ammonium i vandet, hvis det ikke er skiftet ofte nok eller får ilt nok, eller også kunne det være lidt de samme symptomer, som hvis det er et helt nyt installeret akvarium.
Dog tyder det mest på for højt ammonium's niveau, da de ikke dør "instant" i et nyt akvarium, det tager som regle et par timer, fra de svømmer på ryggen.

Kommentar
Fra : Merrild89

Dato : 07-12-06 21:46

hmm det akvarium du bruger? har du vasket det inden du puttede de fisk i?
da jeg havde fisk "troede" jeg at det var iorden at vaske mit akvarium, så jeg gik igang både med sæbe og alt muligt :P skulle jeg ikke ha gjort!! selvom man skyller det grundigt bagefter så vil der altid sidde lidt rester :P

Kommentar
Fra : disken

Dato : 08-12-06 10:07

Jeg vil vove at på stå, at det har noget med transporten at gøre.
Har du sørget for at fiskene fik tid til at vænne sig til den nye temperatur,
og vand, fik du dem i en pose, skal der klippes hul i posen, så de kan vænne sig til vandet..
Fisk der ''bare'' bliver smidt ned i frisk vand, kan få chok.

Ellers er der tale om en sygdom i nervesystemet, når de svømmer på ryggen.
Dog kan det være at deres svømmeblære ikke er fyldt.
Prøv at lade dem gå i MEGET lavt vand.

Kommentar
Fra : thetof91

Dato : 08-12-06 13:41

Har haft mit akvarium i et år... Og ja jeg lod først posen med de fisk fylde ind i en 1 time ca. så det var samme tempertur, også klippede jeg hul... Det var sådan ved den rødnæse at den hellere ikke var sammen med de andre.... Den stod bare hel selv og regerede ikke når de andre kom... Men var ringede ud til Ribe og sagt det han sagde jeg bare fik nogle nye, så det er jo fint... Og jeg skifter vand 1 gang om ugen...

Annuller spørgsmålet
Fra : thetof91

Dato : 09-12-06 07:31

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål