/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Keyboard pcèn
Fra : Annehvid
Vist : 324 gange
50 point
Dato : 05-01-03 20:26

jeg bruger dinstick fra keyoardet og ud i pcéns gameport... men der kommer ingen lyd jeg bruger cubase... hvilken driver skal jeg bruge og er det game/spil porten jeg skal opdaterer?? håber I kan hjælpe mig På forh TAK

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 05-01-03 21:30

Øehm... hvorfor har du oprettet spørgsmålet to steder?
Det står jo også her: http://www.kandu.dk/dk/spg/9741
Men du får med garanti hverken flere eller bedre svar af den grund.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 05-01-03 21:37

Kefir læs lige spørgsmålet EN GANG TIL.

HUN skriver at hun bruger cubase, så en med programmet må du længere ud på landet med.

Hej Anne

Du skal ikke sætte det i gameporten, derimod skulle der gerne være en midi-indgang på dit lydkort.

Hvilket lydkort bruger du ??

Anne du kan samtidig afvise svaret, hvis du er utilfreds med det. DU behøver IKKE acceptere det.

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 05-01-03 21:44

Hej zonker
Det er et ac`97 driver til intel(r) 82801BA/Bam controller
Men midi ingangen Hvor er den og er det et fonostick eller hvad???

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 05-01-03 22:09

Ok, sidder det på bundkortet ?

Hvis ja hvilket bundkort snakker vi om ?

Hvilke stik har du på lydkortet, fortæl hvad står på stikkene ?

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 05-01-03 22:16

Hej zonker
GIGABYTE (GA-7ZM / 7ZMMC)

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 05-01-03 22:19

Der står lyd ind= almindelig minijackstik
Men jeg har det der hedder video in and video out Kan det bruges det er til fonostik

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 06-01-03 01:29

zonker
Jeg havde mine bange anelser. Kan du nu se hvorfor jeg lagde ud på det nivuea som jeg gjorde ?
mvh,Ke'Fir, m.a.

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 50 point
Dato : 06-01-03 02:54

Hej Annehvid,

Sikke en omgang

Der kan være rigtig mange ting i vejen før end at et tryk på en klaver tangent kommer ud af højtaleren på din PC. Det vil altid være en udelukkelses metode der skal bruges for at finde frem til synderen. For at udelukke mulighederne er der derfor blevet spurgt både og svaret til højre og venstre.

Jeg antager at din yamaha musik keyboard funger fint.
Jeg går også udefra at din PC fungere fint af sig selv ( dvs. at windows godt kan lave lyd ud af højtalerne med andre programmer.)

MIDI protokollens standard, specificere hvordan musik instrumenter ”taler” med hinanden. Her til benyttes der 2 midi kabler, en til at sende med (midi-out) og en til at modtage med (midi-in). Man kan kæde flere midi ”maskiner” sammen i en ring ved at den kan benytte midi-through (hvor et signal kommer ind og fortsætter ud til den næste i ringen indtil den når frem til modtageren). Hver maskine i en midi kæde lytter til sin egen midi-kanal og sender resten videre.

Midi kabler er (på dedikerede instrumenter) er 5 polet DIN stik i begge ender. Det er formideligt sådan en du har og det er nok humlen i dit problem. Du skal nemlig bruge en 15 pol SubD adapter kable se billedet her - http://www.turtlebeach.com/site/kb_ftp/images/midset01.gif
Kan købes i vel assorterede computer og musikudstyrs forretninger

PCer kan benytte Midi input og output hvis de har en MPU-403 chip. Denne er oftest bygget sammen med lydkort. AC-97 har sådan en.

MPUen der styre midi, tager sin input og output fra gameport(joystick) stikket.( hvad zonker åbenbart ikke vidste en sk.. om )

PCens bundkort skal ”tænde” for MPU-403 chippen for at den kan bruges af windows /Cubase.
For at finde ud af om den er med på listen af aktive enheder på din PC skal du :
Citat
går i windows KONTROLPANEL.
Der åbner du ikonet for SYSTEM.
Under ENHEDSHÅNDTERING / HARDWARE finder du en liste af hardware som er aktivt på din PC.
Under lyd og video kontrol finder du dit lydkort. Dobbelklik på dit lyd kort.
I lydkortets vindue skal der i fanebladet RESSOURCER stå Input/Output eller I/O 0330-0331 (dette er MPUen ”adresse”)

Hvis ikke den er der, skyldes det at MPUen er ”slukket”. Og den tænder man i BIOS

Lige når man tænder en PC sker der det at bundkortet køre et lille program som er gemt i in chip (BIOS). BIOS opstarts programmet finder og gør klar dine skærmen, RAM, harddiske, lydkort osv ud fra en liste den gemmer fra gang til gang. For at ændre denne ”liste” trykker man ”DEL” to enter BIOS SETUP MENU.
Citat
Sluk din PC og tænd den igen.
Tryk ”DEL” når den tilbyder det.
Du er nu i ”BIOS”en
Men piltaster går du hen til den menu som hedder ”integrated peripherals”
Der finder du en punkter der hedder ”onboard midi port” eller ”MPU-403”
Dens værdi skal ændres fra ”disabled” til ”330”
Tryk derefter F10 for at ”SAVE and EXIT”

Nu genstarter din PC og når windows kommer op vil den opdage den ”nye” enhed og installere den.

Med kablet og bios på plads skulle det undre mig meget hvis ikke CUBASE modtager dine kreative piano kærtegn

Mvh, Ke’Fir, m.a.

Det er godt nok på engelsk men den er udførlig - http://www.turtlebeach.com/site/kb_ftp/8903005.asp