/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Aktivering fra Foretrukne væk
Fra : Otnob
Vist : 6875 gange
300 point
Dato : 07-12-06 18:46

Ligeledes under start her kommer en popup og der står: <opslagsnøglen der blev anmodet om blev ikke fundet i nogen aktiveringskontekst.

Hvis jeg forsøger at aktivere en side under "foretrukne" sker der intet.

En link i en mail kan heller ikke længere fungere.

Jeg slettede et lille program, men husker desværre ikke navnet. Der blev gjort opmærksom på at ved sletning kunne andre programmer eventuelt ikke fungere, jeg havde dog ikke forestillet mig at der blev slettet noget i styresystemet.

Har selvfølgelig prøvet at udføre systemgendannelse, men det fungerer heller ikke.

Tilbage er tilsyneladende kun at udføre en komplet "Recovery" hvilket jeg helst undgår.

Sætter min lid til især Meridit og Molykole samt selvfølgelig til alle andre med et godt råd.

Kommentar
Fra : thecool-boy

Dato : 07-12-06 18:50

hey har løsningen har du msn her er min ad mig lige patrick.f.larsen@hotmail.com

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-12-06 19:11

1. Quit alle programmer som kører.
2. Klick Start, og kør.
3. Skriv regsvr32 urlmon.dll og klik ok.
4. Når du modtager beskeden "DllRegisterServer in urlmon.dll succeeded"
klikkes ok.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 07-12-06 20:48

Hej Pallebhansen!

Har udført dit forslag, desværre uden at det har afhjulpet problemet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-06 20:51

forsøg at køre den her:

http://windowsxp.mvps.org/IEFIX.htm

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 07-12-06 20:53

Hej The cool-boy!

Jeg er nok lidt tung i det men jeg forstår ikke dit indlæg!

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 07-12-06 21:07

Hej Miritdk!

Prøvede at downloade http://windowsxp.mvps.org/IEFIX.htm , men programmet melder at det desværre ikke understøtter IE 7 som jeg anvender.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-12-06 21:08

http://www.winhelp.dk/95aa2.htm
Eller prøv dette: I Internet explorer tryk funktioner/internetindstillinger/avanceret her trykkes "Gendan standarder"
Du skal muligvis genstarte computeren
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-06 21:17

Citat
hey har løsningen har du msn her er min ad mig lige patrick.f.larsen@hotmail.com

thecool_boy hvis du har løsningen så var det vel en ide at skrive det her så andre kunne følge med

otnob - kan du slet ikke huske hvilket program du smed ud - det ville hjælpe en del

Hvilken aktivering taler du om i dine foretrukne - for det må kunne findes igen

kan du finde datoen du installerede IE7 ??? i så fald kan det jo være du kan køre en systemgendannelse til netop der.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-06 21:34

prøv forresten lige at gå i stifinder og kig under programmer - finder du så det program du har afinstalleret (mappen) - kan du installere det igen - eller fjerne det - ved genistallation vil du kunne se du måske skal lade nogen filer ligge - men oplys lige hvad det er her først så nogen kan se om det virkelig kan være det der gør skade.
(du kan sikkert huske det hvis du ser det igen)

Ellers må du prøve at rense reg.basen - men lad os tage den derfra

ps - du må nok tage at brænde ud hvad du vil gemme af dokumenter i fald en recovery kommer på tale - men det er måske ikke nødvendigt.

har du prøvet at holde ctrl nede når du klikker på et link i din mail - det kan være pga enten sikkerhed eller popup-stopper du ikke kan klikke dig videre .

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 07-12-06 23:37

Geninstaller IE7, så må det virke igen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-12-06 23:45

Ud over hvad andre har skrevet, er her lidt jeg fandt:
Citat
Tools > Internet Options > Advanced (tab)

Under "Browsing", check "Close unused folders in History and Favorites" and restart IE.

This should change the behavior back to what you expect.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 08-12-06 00:49

Hej !

Desværre kan jeg ikke huske hvilket program jeg slettede, men jeg mener at det var et af disse små programmer som kan finde diverse fejl og som angiver fejlene som mindre farlig til særdeles alvorlig og som altid finder et hav af fejl og når der så er tale om reparation af disse for man tilbud om at registrere programmet for et eller andet beløb for at fejlene kan udbedres. Det var sikkert et lille program fra "Komputer for alle". Jeg vil prøve om jeg kan genfinde det der og vil lægge det til gennemsyn her hvis det lykkes at finde det.

Inden jeg stillede spørgsmålet gik jeg stifinderen igennem i håb om at støde på noget jeg kunne genkende som Meritdk bl.a. foreslår men faldt ikke over noget.

Samtlige "Foretrukne er "døde", ligeledes er det ikke muligt at starte en hjemmeside eller noget andet fra Start\Kør.
Begge muligheder benytter jeg meget

Molokyle!
Desværre har jeg ikke været i stand til at udtrykke mig klart nok, men fejlen ligger ikke kun i IE
Problemet med at diverse links i mails ikke er eksekverbare kunne jeg leve med.

Det er ikke muligt for mig at udføre en systemgendannelse , så den del må også være defekt.

Noget kunne tyde på at jeg må udføre en fuld recovery hvilket jeg selvfølgelig helst ville undgå.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-12-06 01:08

miritdk har foreslået en 'oprydning' i registreringsdatabasen. Dette kan ofte være løsningen, når link og ikoner til genveje ikke virker efter hensigten.

Hent, installér og kør dette program: http://www.tweaknow.com/RegCleaner.html

(Brug den gratis standard version: http://www.tweaknow.com/download/RegCleaner.exe )

Når du har scannet med programmet, så klikker du på 'view details' ud for 'Safe to delete'.

I det 'ny' vindue vælger du i øverste menu: Delete.

Afslut programmet og genstart.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 08-12-06 01:30

Hej Molokyle!

Tak for link og vejledning. Har nu udført det og programmet fandt 5 fejl som blev fjernet, men desværre har det ikke ændret på det aktuelle problem.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 08-12-06 01:49

Prøvede du at geninstallere iE7 ? Der er nok sket det at du har slettet nogle "shared dll`s" (delte dll`er.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-12-06 09:52

prøv lige at gå i start - hjælp og support - klik på " brug værktøjer til at vise oplysninger om computeren og diagnosticere problemer - klik på avancerede systemoplysninger - klik på vis fejlloggen

kopier loggen herind så nogen evt kan hjælpe med at finde fejlen (eller du selv kan)

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 08-12-06 12:41

Miritdk

Det er heller ikke muligt at anvende hjælp og support når jeg klikker på " brug værktøjer til at vise oplysninger om computeren og diagnosticere problemer, får jeg nedenstående meddelelse

Hcp://services/subsite?node=System-/Tools-Center&topic=hcp://system/blurbs/tool.htm
Opslagsnøglen, der blev anmodet om,blev ikke fundet I nogen aktiv aktiveringskontekst

og også denne
Internet Explorer cannot open this helper application for
Hcp://services/subsite?node=_System_/ToolsCenter&topic=hcp://system/blurbs/tools.htm.
The protocol specified in this address is not valid.Make sure the address is correct, and try again.

Er der ikke en mulighed for at komme til disse oplysninger ad anden vej?

Stl_s
Jeg har læst dit forslag og også kommenteret det, idet jeg ikke mener at fejlen skyldes programmet IE7, jeg er godt klar over at et program kan blive "træt" og at det så er en fordel at geninstallere det, men fejlen ligger efter min overbevisning i styreprogrammet og det vil jeg som nævnt helst undgå at geninstallere.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-12-06 17:30
Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 08-12-06 17:35

Jeg hæfter mig ved dette:

Citat
Jeg slettede et lille program, men husker desværre ikke navnet. Der blev gjort opmærksom på at ved sletning kunne andre programmer eventuelt ikke fungere, jeg havde dog ikke forestillet mig at der blev slettet noget i styresystemet.

Når man får det spørgsmål er det altid bedste at lade filerne være. Det vil ikke skade at lade dem være, men som du har erfaret kan det give uheldige følgevirkninger at slette dem. Det er formentlig nogle dll eller ocx (ActiveX) filer der er blevet slettet. Når foretrukne ikke virker, mener jeg stadigvæk at det er mest nærliggende at forsøge at geninstallere IE7. Hjælper det ikke kan du forsøge med en gendannelse af vigtige Windows filer. Der skal du lægge din Windows CD i drevet og gå i Start/Kør, skriv sfc /scannow (husk mellemrummet imellem c og /). Herefter kan det være en fordel at genregistrere Windows dll filer. Det kan du gøre med Dial-A-Fix http://www.softpedia.com/get/System/System-Miscellaneous/Dial-a-fix.shtml Kør Dial-A-Fix. Det blå "tandhjul". Sæt flueben ved alt i "registration center" og Klik GO. Vent til den er færdig, og tag evt en genstart.

Hvis problemerne fortsat består, er der ingen vej uden om en repair af Windows. Du får så en frisk Windows uden at miste dine data (lav backup af alt vigtigt alligevel) http://fromsej.dk/html/repair.html

Jeg er ganske overbevist om at det er de eneste muligheder du har, da filerne er slettet, og de skal gendannes for at få det til at virke igen.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 08-12-06 17:54

Pallebhansen
Har downloadet den anbefalede fil, de 3 andre links kræver for mig et nærmere studium.
Umiddelbart har det ikke afhjulpet fejlen.

stl_s
Du har sikkert fuldstændigt ret, men jeg havde ikke forestillet mig at der ville blive fjernet noget fra styresystemet.
Jeg forestiller mig også at der er fjernet noget af det du nævner.
Jeg vil nu udføre dine forslag, men først skal jeg have noget at spise og vil så komme med en tilbagemelding.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 08-12-06 18:03

Hej for god ordens skyld skal jeg lige oplyse at jeg forsøgte at geninstallere IE7, men det kunne ikke gennemføres og jeg blev henvist til http://go.microsoft.com/fnlink/?linkid=63939 og jeg fulgte umiddelbart en anvisning omat fjerne et kryds som stod for en updatering af seneste nyt, men jeg kom ikke meget længere og blev bedt om at genstarte PC'en. Jeg fik en ny henvisning som ser meget krævende ud og som jeg ikke umiddelbart tør kaste mig ud i.

Først skal jeg have udført en del backup og have lavet en del skærmdump samt have samlet diverse adgangsnavne og logins.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 08-12-06 18:32

Det er også forholdsvis sjældent at der ryger en system eller browser fil, men Windows har en lille bug i dens måde at administrere dll filer, så derfor kan det ske. Du har simpelthen været uheldig.

Måske kan det være nødvendigt at afinstallere IE7 først, før du geninstallerer den.

Iøvrigt har flere (inklusiv undertegnede) haft problemer med den engelske version af IE7. Personligt venter jeg til den danske version kommer. Hvis jeg husker rigtigt, kommer den til Januar.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 08-12-06 20:30

Jeg har også ventet længe på den danske udgave, idet jeg ikke kan ændre størrelsen på skriften i OutlookExpess efter at jeg downloadede IE7beta og dermed også fik en engelsk version af OE, om det blot er et sammenfald kan jeg ikke vide og det generer mig heller ikke kun at kunne anvende 12 Pkt.
Så jeg regnede med at vente til den danske udgave af IE7 kom, men nu kan det jo godt være at jeg bliver nødt til at af- og geninstallere IE7, men først vil jeg afprøve stl_s's forslag.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 08-12-06 20:36

Jeg føler mig heller ikke sikker på at jeg kan installere IE7 igen, idet at nogle af Windows Updates efter at problemet opstod ikke lader sig installere. Hver gang jeg lukker Pc'en ned forsøger Windows sig med en automatisk installering, men uden held og det har heller ikke den store betydning for mig rent sikkerhedsmæssigt, idet disse forsøg på at lukke huller, refererer til programmer jeg ikke benytter.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 08-12-06 21:19

MSXML 4.0 SP2 Security Update (KB927978) denne updatering kan den ikke udføre mens andre af "samme" art lader sig udføre.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 08-12-06 21:35

I Dial-A-Fix kan du "fixe" Windows Update. Det kan måske normalisere det.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 08-12-06 21:41

--------------------------------------------------------------------------------
Dial-A-Fix, hvor finder jeg den??

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 08-12-06 21:44

Sorry det har du allerede anvist

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 08-12-06 22:56

Hej stl-s

Nu harjeg fulgt din anvisning:

" Når foretrukne ikke virker, mener jeg stadigvæk at det er mest nærliggende at forsøge at geninstallere IE7. Hjælper det ikke kan du forsøge med en gendannelse af vigtige Windows filer. Der skal du lægge din Windows CD i drevet og gå i Start/Kør, skriv sfc /scannow (husk mellemrummet imellem c og /). Herefter kan det være en fordel at genregistrere Windows dll filer. Det kan du gøre med Dial-A-Fix http://www.softpedia.com/get/System/System-Miscellaneous/Dial-a-fix.shtml Kør Dial-A-Fix. Det blå "tandhjul". Sæt flueben ved alt i "registration center" og Klik GO. Vent til den er færdig, og tag evt en genstart."

Det var ganske interessant. Selve tiden med at Windows kontrollerede at alle beskyttede Windows-filer var intakte og i sine oprindelige versioner, tog ca. 20 minutter og der kom ingen meddelelse da det var overstået så man må jo formode at den del er i orden.

Derefter hentede jeg programmet Dial_A-Fix, hvor jeg fulgte din anvisning som ovennævnte.
Desværre uden at problemet er løst, der er yderligere et par programmer som plejer at starte op sammen med Windows som nu ikke længere kan det. Der meldes at "en ActiveX" mangler så det er åbenbart forsvundet i denne omgang.

Nu må jeg nok videre med dit forslag om en repair af Windows.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-12-06 00:52

Jeg tror kun du får bugt med den virus gennem et antivirusprogram, husker du at opdate dit antivirusprogram først, og derefter køre en komplet scanning af din harddisk?
Jeg har selv på en anden computer iE7, helt uden problemer, og hvis du vil kan du afinstallere iE7, så du er tilbage til iE6, men jeg tror ikke det retter problemet. Men det gør windows egen online scanner nok, men den tager måske flere timer for en komplet scanning, men til gengæld er den meget grundig, du bliver dog bedt om at installere dens ActiveX-objekt under scanningen, men den er jo også helt ufarlig:
http://safety.live.com/site/da-DK/default.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 09-12-06 01:11

Undskyld mig Pallebhansen, men jeg kan ikke få øje på at der skulle være tale om en virus. Jeg ser at der er tale om en potentiel sårbarhed, som M$ har rettet for længe siden http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/ms05-001.mspx

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-12-06 01:35

Ja, måske har du ret, men hvorfor kommer fejlmeddelsen så.
Det kan jo være at den windows opdate ikke er blevet lagt ind på computeren, da den blev angrebet.

Men hvis man vil afinstallere , så er der på denne side angivet hvordan:
Hvordan installerer/afinstallerer jeg Internet Explorer 7?
http://www.microsoft.com/danmark/windows/ie/support/default.mspx
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 09-12-06 11:48

Jeg mener ikke at der er tale om en virus, idet jeg kører med en konstant opdateret AVG og for et par dage siden tilbød Windows sig med en gennemgribende antivirus scanning som jeg gennemførte og det tog som I også nævnte ret lang tid, men der blev ikke fundet nogen Virus.

Jeg tror at stl-s,s kommentar herunder er hvad jeg har været ude for:

Citat
"Det er også forholdsvis sjældent at der ryger en system eller browser fil, men Windows har en lille bug i dens måde at administrere dll filer, så derfor kan det ske. Du har simpelthen været uheldig."

Hvad jeg havde håbet på var er at der havde været en mulighed for på en eller anden måde at få lagt den fejlagtigt slettede fil ind igen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-12-06 22:28

Gælde måske også ældre versioner af IE ?
Citat
IE4.0 kan ikke åbne links i nyt vindue
Fejlen viser sig ved at IE4.0 ikke kan åbne links i nye vinduer eller melder fejl, hvis et script forsøger at gøre dette. Fejlmeddelelsen fra et sådant script er "No such interface supported".

En beskrivelse af fejlen, samt en løsning kan findes hom Microsoft support, artikel q180/1/76.

Anvend følgende brugsanvisning (taget fra Microsoft's supportsider):

Vælg "Run..."/"Kør program..." fra startmenuen

Skriv regsvr32 actxprxy.dll i vinduet, klik "OK"

Der skulle nu åbnes et vindue med beskeden DllRegisterServer in actxprxy.dll succeeded., klik "OK"

Vælg "Run..."/"Kør program..." fra startmenuen

Skriv regsvr32 shdocvw.dll i vinduet, klik "OK"

Der skulle nu åbnes et vindue med beskeden DllRegisterServer in shdocvw.dll succeeded., klik "OK"

Genstart computeren.

Fra : http://usenet.dk/oss/dk.edb.internet/oss.html

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 300 point
Dato : 10-12-06 22:29
Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 10-12-06 23:24

Hej molokyle!

Jeg strakte våben og opgav at få lagt det forsvundne ind igen.

Så jeg har været i gang med at udføre en fuld Restore og selv om det gik fuldstændigt uden problemer så tager det temmelig lang tid at få lagt det forskellige ind igen, div. programmer ID'er forbindelse til net og mailforbindelse samt dokumenter og foretrukne.

Maskinen som er 2 år gammel har ikke været restored før så Windows har haft travlt med at opdatere, ind til nu er det blevet til 65 stk.

Der er ingen tvivl om at den har haft godt af at blive fornyet, men jeg syntes det havde været mere tilfredsstillende at reparere den.

For dem der er interesseret kan jeg nævne at det er min tredje Medion:

Navn på operativsystem   Microsoft Windows XP Home Edition
Version   5.1.2600 Service Pack 2 build 2600
Navn på producent   Microsoft Corporation
Systemproducent   MEDIONPC
Systemmodel   MS-7091
Systemtype   X86-baseret PC
Processor   x86 Family 15 Model 4 Stepping 3 GenuineIntel ~3192 Mhz
BIOS-version/dato   Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG, 27-01-2005
SMBIOS-version   2.3
Windows-mappe   C:\WINDOWS
System-mappe   C:\WINDOWS\system32
Startenhed   \Device\HarddiskVolume1
Landestandard   Danmark
Abstraktionslag for hardware   Version = "5.1.2600.2180
Tidszone   Rom, normaltid
Fysisk hukommelse i alt   1.023,48 MB
Tilgængelig fysisk hukommelse   572,40 MB
Virtuel hukommelse i alt   2,00 GB
Tilgængelig virtuel hukommelse   1,96 GB
Plads til sidefil   2,40 GB
Sidefil   C:\pagefile.sys

Jeg er ked af at du har brugt tid på dine sidste råd som jeg altså først ser nu og da jeg skal af med mine point giver jeg dem til dig, men siger også tak tilStl_s, Miritdk og alle andresom har forsøgt at hjælpe.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-12-06 23:45

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 10-12-06 23:48

Lige på falderebet, vil jeg da lige nævne at de fleste Medion maskiner har en repair funktion, hvor du ikke mister data, lige som den løsning jeg foreslog dig. Hvorfor prøvede du iøvrigt ikke den mulighed ?

Det havde måske været muligt at lægge filen ind igen, hvis du havde kendt navnet på den manglende ActiveX. I modsat fald, var repair eller recovery som du valgte, eneste løsning.

Godt du fik det til at virke igen.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 11-12-06 00:04

Hej stl_s

Du spørger om hvorfor jeg ikke prøvede repair funktionen! Det prøvede jeg også men Medion havde lavet om på måden Support-/Application disken arbejder og da jeg bad om repair kom den ud med 3 mulige svar "tilbage" "annuller" og "stop", men ikke et sted hvor man kunne trykke på f.eks. OK, så da jeg havde siddet og "gloet" på det et lille stykke tid opgav jeg, men herefter var den helt håbløs, så jeg besluttede mig for fuld restore og det viste sig at jeg skulle trykke 2x på "stop" for at processen gik i gang, efter min mening en fuldstændigt tåbelig angivelse.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 11-12-06 00:19

Jeg husker også Medions gendannelse som ulogisk.

Iøvrigt tror jeg de har brugt en oversættelses maskine til det danske.

Godkendelse af svar
Fra : Otnob

Dato : 14-12-06 17:46

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 25-03-07 00:29

Ha...har lige kørt repair fra original CD'en og nu har jeg samme problem.
"Opslagsnøglen der blev anmodet om blev ikke fundet i nogen aktiv aktiveringskontekst"

Prøver jeg at downloade IE7 på ny får jeg samme meddelelse fra IE7 download siden.

Kan kun komme på nette via yahoo,