/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Er dette en lovlig afstemning?
Fra : bassenborg
Vist : 1160 gange
100 point
Dato : 07-12-06 17:53

Jeg er beboer i en boligforening. Den afdeling jeg bor i, har netop haft møde omkring fornyelse af vandrør, faldstammer og badeværelser. Beboerne fik besked om mødet 14 dage i forvejen. Meningen med mødet var, at der skulle være en afstemning om man var for eller imod fornyelse af føromtalte vandrør, faldstammer og badeværelser. På mødet fik man forelagt alt omkring fornyelsen, hvordan, hvornår og økonomi.
Der er i alt 48 lejligheder i afdelingen, og der mødte beboere op fra 23 lejligheder.
Der blev stemt FOR, at fornyelserne skulle igangsættes, og en husllejestigning på 875,- pr. lejlighed.
Jeg har så efterfølgende snakket med en del beboere der ikke havde mulighed for at deltage i mødet den pågældende aften, og der er mange der er utilfredse med resultatet.

Efter denne lille redegørelse er mit spørgsmål så: Er det en lovlig afstemning når alle beboere ikke havde mulighed for at stemme/deltage i mødet?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 07-12-06 17:56

Der må stå noget om stemmeprocenten for vedtagelsen, i jeres vedtægter for ejendommen??

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 07-12-06 18:03

Der plejer at være mulighed for at afgive sin stemme, selvom man ikke deltager i boligforeningens møde. Så hvis denne mulighed fremgår af boligforeningens vedtægter og folk ikke har benyttet sig af det, så er man nok selv ude om det.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-12-06 18:28

først skal du lige kigge i vedtægterne, om mødet er lovligt indvarslet.
den slags skal vedtages på en generalforsamling, og der skal stå i vedtægterne, hvor lang tids varsel den skal indkaldes med.
hvis ikke fristen er overholdt, er vedtagelsen ulovlig.
der skal også stå i vedtægterne, hvor stor en procentdel af medlemmerne, der skal stemme for. normalt er det 3/4. hvis dette ikke kan opnås, er der sommetider en bestemmelse om et bestemt antal af de fremmødte der skal stemme for.
det kan være ret indviklet at finde ud af, men reglerne skal overholdes, ellers kan der ikke vedtages noget der har økonomiske konsekvenser for medlemmerne.
hvis du ikke kan komme nogen vegne med en indsigelse, skal du kontakte din advokat, alternativt gratis advokathjælp, som findes i alle større byer.

Accepteret svar
Fra : blank

Modtaget 110 point
Dato : 07-12-06 18:33

Umiddelbart lyder 14 dage som en meget kort indkaldelsesvarsel, men det står i foreningens vedtægter, hvor lang indkaldelsesfristen er. Hvis der samtidig står at flertalet af de fremmødte er beslutningsdygtige, ja så "fanger" bordet for alle dem der ikke mødte op.

Og mon ikke man nok skulle finde en løsning på at møde op, når det nu gjaldt så stor en huslejestigning.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 07-12-06 18:36

Størrelsen på huslejestigningen kom første frem på mødet.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 07-12-06 18:41

hmm, for mig lyder det som om, at bestyrelsen har lavet et "kup". Ved at indkalde til et ekstraordinær generalforsamling velvidende om den økonomiske størrelse, mener jeg, at det er for dårlig oplysning af bestyrelsen i forbindelse med indkaldelsen.

Men tjek foreningens vedtægter (snarest) omkring indkaldelsesfrist.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-12-06 18:52

Det hele må stå i vedtækterne, feks. om man kan give fuldmagt, brevstemme mm.
Det siger sig selv at i alle burde have fået diverse skrivelser og udbudsmateriale tilsendt i god tid før generalforsamlingen
http://www.abf-rep.dk/menu.php?sub=25&VIS=194

Citat herfra http://www.lejerneslo.dk/asp/visaz.asp?Id=58 :
Ejeren kan ikke trække et byfornyelsesprojekt ned over hovedet på beboerne, da et flertal af lejerne skriftligt skal sige god for den, før projektet kan løbe af stablen. Men der er alligevel risiko for at indgå aftaler, som kan stille lejerne dårligere end nødvendigt er, også selv om der ydes tilskud. Det ses der mange eksempler på.

Derfor kontakt Lejernes Landsorganisation, hvis udlejeren kommer med forslag om gennemførelse af et projekt om aftalt boligforbedring.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-12-06 20:00

Det er stærkt kritisk at:

1) Alle beboerne er ikke på forhånd blevet orienteret om bestyrelsens planer - herunder de økonomiske konsekvenser for både andelsboligforening og andelshavere.

2) At der afholdes et møde, hvor de fremmødte afkræves en stemme for/imod en så omfattende økonomisk beslutning. Jeg kan være meget i tvivl om, om dette er tilladt jf. vedtægter og lovgivning. Jeg vil tro, at den slags beslutninger skal fremlægges på en ordinær, eller ekstraordinær generalforsamling. Og her skal alle naturligvis forud for generalforsamlingen have mulighed for at vurdere konsekvenserne forud for en afstemning.

- Hvis der er stor utilfredshed med beslutningen/fremgangsmåden, så ville jeg i dit tilfælde forsøge at få stablet et mistillidsvotum på benene. Kig i vedtægterne hvad der kræves for at få indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling udenom bestyrelsen, med krav om at beslutningen udsættes/omgøres efter en ekstraordinær generalforsamling, hvor ALLE har haft rig mulighed til at både argumentere/informere samt ikke mindst stemme. Enten ved deltagelse, eller pr. brev eller fuldmagt.

Den slags andelsboligforenings-bestyrelses-diktatur skal stoppes!

Kommentar
Fra : blank

Dato : 07-12-06 20:03

Jeg kunne godt tænke mig at høre om du bor alment eller som andelshaver/ejer?

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 07-12-06 20:28

Det er lejebolig.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 07-12-06 20:50

Så er det på et budgetmøde dette er vedtaget, har jeg ret?

Så er du formentlig også indkaldt med mere end 14 dage. Måske du tager fejl af fristen til forslag... Sådan en afstemning kan kun foretages på det årlige budgetmøde, når du bor alment. Med mindre der er indkaldt til ekstraordinært afdelingsmøde.

Men uanset hvad, så er det utroligt at bestyrelsen ikke har informeret om de økonomiske konsekvenser i indkaldelsen.

Brug pallebhansen's forslag. Kontakt LLO men det kræver at du melder dig ind først, før de kan tale din sag. Men det er vistnok kun kr. 100,00 årligt.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-12-06 21:56

Beklager - jeg læste det som en andelsboligforening......i rene lejeforhold ved jeg ikke tilstrækkeligt...

Kommentar
Fra : blank

Dato : 07-12-06 22:03

berpox: det gjorde jeg nemlig også til at starte med og for at være sikker bliver man jo lige nødsaget til at spørge

Og nu vi er ved det, så spørger jeg lige igen. Administreres ejendommen af et boligselskab eller er det privat? - her er der nemlig også forskel. (f... til de regler)

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 07-12-06 22:41

Umiddelbart at læse, så har 23 ud af 48 lejligheder stemt for. Det er ikke engang flertallet af lejemål. Så hvis der er et krav om at der skal være flertal af lejemål og ikke bare fremmøde er den i hvert fald gal.
Som så mange før mig har foreslået, så kig i vedtægterne for din lejebolig. Der skal alt den slags med mødeindkaldelse, afstemning, etc. stå.
Endvidere så vil der som oftest være krav om, at man forinden for tilsendt dagsorden, eftersom et af punkterne som regel er godkendelse af dagsorden, og det kan man ikke, hvis ikke deltagerne har haft den i hånden et vist styk tid inden mødet.
Men igen, det er vedtægterne der skal graves i.
Kontakt evt. gratis retshjælp for vejledning. De har rigtig mange sager med lejeboliger.

Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : blank

Dato : 07-12-06 22:49

Som det fremgår af mange af kommentarerne er det afdelingens vedtægter der er altafgørende. Er du ikke indehaver af dette, kan det som regel fåes hos varmemester eller hos administrator.

Nogle afdelinger har dette liggende frit tilgængeligt på deres hjemmeside, hvis sådan findes.

Så få fat i vedtægterne og meld gerne tilbage, hvis du har spørgsmål. Oversætter gerne til almindeligt dansk (hvis du forstår)

Og husk, at du har krav på vedtægterne.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 13-12-06 19:06

Jeg har fået disse svar:

Hvis beboermødet er lovligt indkaldt, er beslutningen på mødet lovlig. At alle beboere ikke havde mulighed for at stemme, fordi de ikke deltog i mødet, er uden betydning. Beboerne skulle have været mødt op, hvis de ønskede at gøre deres indflydelse gældende.

Med venlig hilsen
Birgit Østergaard Nielsen, Ret og Råd Varde-Esbjerg

Det nemme, korte og hurtige svar er, at HVIS beboermødet var lovligt indkaldt, og var beslutningsdygtigt i spørgsmålet om lejeforhøjelse; så er besdlutningen herom også gyldig.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 13-12-06 19:08

Tak for svaret blank.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 14-12-06 14:49

Velbekommen, håber at du er blevet klogere. Fik du forresten fat i afdelingens vedtægter?

Måske rart for dig, at vide hvad indkaldelse fristen er og også af stor betydning om, de fremmødte var beslutningsdygtige.

Mener stadig, at bestyrelsen har handlet for dårligt. De burde have informeret nærmere om huslejeforhøjelsen.