/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Andelsbolig
Fra : refi
Vist : 1893 gange
150 point
Dato : 07-12-06 17:41

Nogen der kender reglerne vedr. forbedringer på et rækkehus (andelsbolig)

Må man f.eks. sætte brændeovn op og derved forbedre værdien af den enkelte bolig.

SKAL alle boliger have samme værdi....

Boligerne var fra start ENS i udførelse og indretning.

Ved godt man kan spørge foreningen, men vil godt lige have et neutralt svar inden....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-12-06 17:50

Forbedringer og andelsværdi er to forskellige ting.
Man kan dårligt kræve at alle husene skal havde samme forbedringer
Forbedringer inkluderer alt på nær almindelig vedligeholdelse (fx maling). Forbedringer nedskrives alt efter hvilken art det er, jeg har aldrig hørt om en brændeovn, men det skulle da være underligt andet.
Nærlæs først vedtægter og regler i din forening!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-12-06 17:52

Min søn bor i andelslejlighed. Der hvor han bor, bliver lejlighederne vurderet enkeltvis. Han satte selv et nyt køkken op, dermed steg værdien på hans lejlighed.

Men med en brændeovn, skal du måske søge om tilladelse.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-12-06 17:54

Du kommer da aldrig uden om, at spørge foreningen da der er forskellige vedtægter.
Loven forhindrer det ikke, men det kan der jo være andre ting der gør og herunder kan der være klausuler på varmeforsyningen der forbyder alternative varmekilder.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20060096029

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-06 18:18

Vi er enige om at andelsforeningen skal spørges.....

Problemet vil jo være at den bolig der f.eks. har brændeovn vil være nemmere at sælge end en uden - hvis prisen er den samme.......

Omvendt kunne man forestille sig at huslejen på netop DEN bolig ville være højere end på de andre....

Den med varmeforsyning kan jeg ikke tro har noget at gøre med HVORDAN man varmer op - kun HVEM der leverer....

Ingen der har prøvet at sætte brændeovn op i en andelsbolig ????????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-12-06 18:52

Mange steder hvor der er forsyningsklausuler fra fjernvarme er der også klausuler om alternative varmekilder fordi man er nødt til at hæve den faste afgift hvis for mange sænker forbruget for meget med brændeovne så de der ikke bruger får påført ekstra afgifter. Det er kommunerne der bestemmer den slags efter anmodning fra varmeforsyningsselskabet.

MANGE BETRAGTER IKKE BRÆNDEOVNE SOM EN VÆRDIFORØGELSE. De skal ofre penge på at få dem taget ned.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 150 point
Dato : 08-12-06 12:17

Hej refi.

Som en anden skriver, så har Andelsboligforeninger eget regelsæt, reglerne vedtages af medlemmerne og er gældende for alle, derfor skal du jo starte med at kigge i dine 'Vedtægter' - men det ved du jo garanteret godt

Nå men - det jeg egentlig ville sige er at, som Bjarne skriver herover, så er det bestemt ikke alle der anser en brændeovn som noget attraktivt! F.eks. er der mange allergikere der slet ikke tåler at 'være i stue' med sådan en - og, for mit eget vedkommende gælder at jeg altid har sagt at sådan een ville jeg aldrig eje, ene og alene på grund af at min dovenskab ikke var til at bruge den - jeg har altid sagt at dét at have brændeovn, brændefyr og den slags - er en livsstil hvor man skal knokle en vis del ud af bukserne med at skove brænde, tørre, opbevare, slæbe ind osv. osv.

Vi købte vores drømmehus for godt to år siden, da vi så de flotte billeder af den store stue på 50 m2, blev synes 'ødelagt' af en brændeovn som kunne ses lige i centrum.....'ødelagt' efter min mening.

Vi overtog d. 14. december og havde sølvbryllup små 14 dage efter, så tiden var ikke lige til at få pillet 'dyret' ned - og så brugte vi den selvfølgelig dén vinter - OG jeg måtte overgive mig og hylde Kraghs ord fra fordums tider 'Man har et standpunkt - til man tager et nyt'.

Jeg er nu helt vild med vores brændeovn og kan slet ikke forestille mig at skulle undvære den

Som du kan se, så er det ikke givet, at en evt. køber vil finde ovnen attraktiv...men hvorfor egentlig bekymre sig om lige netop dét? Andelsboliger ER attraktive, jeg har aldrig hørt om en Andelsbolig der har været svær at sælge.
Jeg har selv solgt en andelslejlighed engang, den blev ikke engang annonceret, det gik som en løbeild og budene kom oven i hinanden. Jeg var dog 'låst' da den Andelsboligforening jeg boede i, havde den regel at andelshaveren selvfølgelig kunne finde køberen men derefter overtog Foreningen og stod for salget. Det stod i vedtægterne og dermed var 'svinestregen' med at ruinere folk med 'penge under bordet' - ikke mulig

Held og lykke med det!

Venlig hilsen og god weekend til Jer alle
Dorthe.

Kommentar
Fra : Letmatronen

Dato : 08-12-06 13:27

Det er afgjort foreningen som alene kan beslutte om du kan opsætte en brændeoven (forudsat at brandtekniske forhold er i orden, og brandmyndigheder kan sige god for opstillingen).
I langt de fleste Andelsboligforeninger ejer man ikke sin bolig, men alene en andel i foreningen.
Om ovnen herefter er et plus eller ej ved salg, er vel en smag sag. For de potientielle købere som ser brændeoven som et absolut plus, giver vel genre lidt ekstra for ejendommen, alle andre er jo ligegyldig, der skal kun en køber til.

LetMatronen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 08-12-06 13:50

Der er lige kommet et par urigtigheder ind her.

Det første er at når man sælger en andel så bliver der lavet en raport over andelens forbedringer og der tages stilling til hvordan standen er af disse. (se andelsboligloven) Køber er herefter forpligtet til at betale nøjagtig den pris som andel og forbedringer tilsammen udgør. Det er overhovedet ikke op til køber hvorvidt forbedringer opfattes som sådan!
(jeg har netop købt for 80 000kr ommere).

Om du overhovedet må opsætte en ovn afgøres i høj grad af om der forefindes skorsten, eller om andelshavere må lave om på bygningen.
Da det lyder somom du skal opsætte skorsten bevæger du dig ind på "foreningens område" og så skal generalforsamlingen spørges med mindre dette (mod min forventning) allerede er indskrevet i reglerne.
Jeg bor selv i en forening uden skorsten og er derfor gået på jagt efter en af de nye pejse der ikke kræver aftræk (kører på bioethanol).

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 08-12-06 15:57

BjarneD...
Da vi købte hus i 1980 var der indlagt fjernvarme, en rigtig dyr fornøjelse. Vi ville på det tidspunkt gerne have brændeovn, men fjernvarmeværket ville have samme betaling som tidligere.

Imidlertid kom regeringen os til hjælp, idet loven faktisk blev ændret (vist nok i 1981)således, at man ikke kunne forbydes at bruge alternativ energi, til trods for at der var fjernvarme. Fjernvarmeværket blev så nød til at ændre deres politik, så vi kun betalte for det faktiske forbrug

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-12-06 16:48

Olesen-50 , det var dengang!
Siden kom der gang i naturgassen og støtte til anvende denne opvarmningsform både i centralvarme og fra fjernvarmeværker og senere da det blev en dyr opvarmningsform begyndte man, at lave regler så kommunerne kunne pålægge forsyningspligt og i det hele taget indrette det sådan, at disse dyre fjernvarmeværker fik muligheder for at tvangstilslutte og begrænse anvendelsen af alternative energikilder, men der er jo stor forskel på hvordan man håndterer det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-06 10:11

Var ikke meget hjemme i går........ Sorry - men tak for respons

Ejendommen er ikke min, men genboens.... (det blev bygget sidste år)

Han var blot efter mig så han havde "lidt med i lommen" inden han gik til bestyrelsen

Der er INTET nævnt i vedtægter vedr. brændeovne eller anden varmekilde for den slags skyld...

Nuværende varmekilde er fjernvarme.

Alle disse huse (12 stk) var fra start 100% ens, men efterhånden er der jo en vis forskel....
En har sågar sat en mindre flagstang op med bestyrelsens godkendelse.
2 af husene har fået spabad ligeledes med godkendelse (det ville de ikke blande sig i).
Flere af husene har parabol (det må man åbenbart godt)
Der hvor jeg vil hener at mange af disse "småting" må give en "skæv" salgspris i forhold til hinanden.

Så ville det jo være rart at vide om man overhovet kan FORBYDE opstilling af en brændeovn...

Det vil helt klart give misundelse visse steder da det i realiteten KUN er endehusene der har muligheden....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-12-06 10:28

Du er altså nødt til at skille salgsprisen ad - der er en adenlsværdi og en værdi af forbedringer....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-06 11:31

Ja- OK

Så kalder vi det det....

Men stadig vil det give en forskel i ´de kroner der kommer i lommen ved salg.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-06 11:53

En helt anden ting er røgen fra brændeovnen!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-06 12:12

Det bliver jo skorstensfejerens/ejerens problem, når reglerne bliver overholdt....

Så vil han vel bare forlange en eller anden foranstaltning....

Det kræver jo nogen klager - det er jo ikke affald han skal fyre med....

Problemet i dette tilfælde er som sagt den økonomiske side af sagen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-12-06 13:18

Har aldrig hørt om en andelsboligforening der krævede samme værdi af forbedringer

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-06 13:52

refi, det var nu ikke skorstensfejere (og deres mangelfulde kontrol) jeg havde i tankerne, men at mange andelsforeninger forbeholder sig ret til at skulle godkende ændringer og at de herunder har mulighed for at forbyde brændeovne med henvisning til røg og møg, og er der noget at sige til det?
Forestil dig at ejere af brændeovne får leveret 4 rummeter træ som skal opstilles på de ofte sparsomme udendørsarealer. Nå det var bare lidt tankespind om virkeligheden og har ikke meget med spørgsmålet at gøre, som jo ikke kan besvares i dette forum med mindre en fra bestyrelsen deltager.

Kommentar
Fra : Letmatronen

Dato : 09-12-06 14:29

Som Bjarne D skriver kan røgen være et problem. Miljøbeskyttelsesloven giver kommunalbestyrelsen mulighed for at forbyde anvendelse af et ildsted, hvis det er til gene for omgiveserne, dvs. naboer, og fæller i andelsboligforeningen.
Så enhver kritisk indstillet person er i stand til at gøre livet surt for brændeovnsfolket.

God røg

Letmatronen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-06 00:52

Grilfester ikke at forglemme

Som sagt var spørgsmålet KUN stillet for en genbo inden han begiver sig til andelsforeningen....

Da der tilsyneladende er ret stor tilslutning fra beboerne af husene til brændeovn - flere har ytret ønske derom siger han - kan det jo være det glider nemmere end han/jeg tror....

Ser lige tiden an et par dage (de holder møde mandag) og vender så tilbage

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 17-12-06 20:52

Tak for svaret vil.du.

Han fik sin brændeovn uden de store problemer....

Da det var lidt af en kamp at belønne det "bedste" indlæg - trak jeg lod......

Men tak til ALLE for deltagelse

og God Jul