/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bagvinduesvisker
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 991 gange
30 point
Dato : 07-12-06 16:13

Hvordan virker en bagvinduesvisker?
Altså er der en ledning derover til eller hvordan?
Jeg tænker nemlig på, om man kan lave sådan, at hvis vinduesvisker er sat til og man bakker, om man så kan tænde bagvinduesviskeren?

Kommentar
Fra : TrustDK

Dato : 07-12-06 16:23

Hvilken bil snakker vi om og hvor gammel?

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 07-12-06 16:25

En Skoda Felicia årgang 1998

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-06 16:42

Nu går jeg ud fra, at du har bagrudevisker i din bil.
Den kører uafhængigt af forrudeviskerne, med egen viskermotor og ledninger fra kontakten.

Såfremt bagrudeviskeren skal startes automatisk når bilen sættes i bakgear, kræves det at der monteres en kontakt, der bliver aktiveret af gearstangen når bilen sættes i bakgear, og det vil være temmeligt upraktisk, da bagrudeviskeren så vil gå i gang også når det ikke er nødvendigt hver gang bakgearet benyttes.

Så det nemmeste vil nok være, at vænne dig til at tænde bagrudeviskeren når du skal bakke.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : TrustDK

Modtaget 40 point
Dato : 07-12-06 16:43

Alt kan lade sig gøre, men kræver lidt teknisk færdighed.
Du skal bruge et alm arbejdsrelæ m. kl. 85 - 86 - 30 - 87
Du skal ind bag sikringsboksen og finde ledning til bag visker og forbinde kl. 87 dér.
Du skal også finde ledningen der går til baklygter. Der forbinder du kl. 86
Kl. 30 forbinder du en tændingsplus. Husk Sikring imellem!!! Max 10 Amp.
kl. 85 Smider du bare til stel.

Hvis du vil have det mere udybet så giv mig stelnr. Er på et VW værksted så formoder at jeg kan finde et diagram via ELSA.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 07-12-06 16:50

TrustDK > Kan du finde nogle link til priser på disse, eller hvor meget vil det ca koste at få det monteret?

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 07-12-06 16:52

dova > Det kan godt lade sig gøre det andet, da jeg også selv har prøvet at tegne et diagram over det

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 07-12-06 16:54

TrustDK > Går der ikke en ledning til forvinduesviskeren, for så kan man jo bruge den sammen med baklyset, eller er det mig, der har en mærkelig idé der?

Kommentar
Fra : TrustDK

Dato : 07-12-06 17:09

Et relæ koster +- 50 kr plus ledninger og kabelsko og tager en lille times tid at montere.

Var det ikke Bagrude viskeren der skulle aktiveres når du satte den i bakgear???

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 07-12-06 17:29

TrustDK > Jo, men det er jo kun, når vinduesviskerne er tændte

Kommentar
Fra : TrustDK

Dato : 07-12-06 17:51

Okay, jamen så tager du bare den plus som går ud til for visker og sætter på kl. 30 på relæ. Men igen, så går der flere ledninger ud til for visker, så jeg vil vælge den ledning hvor viskeren køre normalt Ellers kræver det flere relæ'er

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 07-12-06 18:00

TrustDK > Den hvor den kører normalt, er den ikke også tændt hele tiden?

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 07-12-06 18:12

Altså hele tiden, når vinduesviskerne kører?
Er der ikke en sådan ledning?

Kommentar
Fra : TrustDK

Dato : 07-12-06 18:24

Der er en konstant stel og en plus ud til for visker, også er der en plus til normal og en til hurtig. Formoder at interval er den samme ved normal, dog bare styret af interval relæ'et.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 07-12-06 18:38

TrustDK > Så kan jeg godt se, at jeg bare skal bruge den til normal. Sker der noget ved at bagvinduesviskeren får strøm hele tiden, eller skal der også være et relæ?

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 07-12-06 22:29

Tak for svaret TrustDK.

Kommentar
Fra : TrustDK

Dato : 08-12-06 16:41

Selv tak. Håber det lykkedes for dig.