/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
hvad passer til vildt
Fra : kanduvildu
Vist : 11674 gange
50 point
Dato : 07-12-06 12:10

Vi skal have vildt til nytårs aften.
Hvilket tilbehør passer til dette?
Ønsker også forslag til forret og dessert.
Det skal ikke være alt for besværligt!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-12-06 12:30

Waldorfsalat passer rigtig godt til vildt

http://www.arla.dk/opskrifter/waldorfsalat.html

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 60 point
Dato : 07-12-06 13:02

Okay, opskrifter nedenunder

Forret:
Reje/grape coctail

Tilbehør:
Rødkålssalat
Waldorfsalat
Brunede kartofler
Syltede tyttebær

Dessert:
Æblekage a'la Bakkemose

Forret:
Grape-rejesalat

Rejer og småtskåret grapefrugt vendes i mayonnaise, let krydret med salt, en anelse peber og nogle dråber citronsaft.
Puttes tilbage i skallerne.

Anderledes rejecoctail; frisk og lækker

Tilbehør til vildtet:

Rødkålssalat

fintskåret rødkål
1 lille porre, fintsnittet
3 spsk. hakket persille

Marinade:
2 spsk olie
2 spsk vineddike/citron
2 spsk vand
kommen
salt, pebber

Super lækker opskrift i stedet for den evindelige kogte rødkål; den skal stå og trække lidt

Waldorfsalat

250 g mayonnaise
1 ½ dl flødeskum
bladselleri
sure æbler
valnøddekærner

Brunede kartofler

Syltede tyttebær

Dessert:

Æblekage a la Bakkemose

4-5 æbler i snitter lægges i et ildfast smurt fad og overhældes med citronsaft.
Dampes møre i ovnen ca 15 min. ved 200°
Imens piskes en kokosmasse af 75 g margarine, 50 g sukker, i æg og 2 dl kokosmel.
Massen hældes over æblerne, der bages videre ved 225° i ca. 10 minutter til gylden.

Den smager himmelsk, hvis den stadig er lun, og der serveres iskold flødeskum til.

Velbekomme

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-12-06 14:52

Umuligt at besvare fornuftigt med mindre du oplyser om hvilke vildtart/arter det drejer sig om.
Der er jo væsentlig forskel på f.eks. skovdue, hare, edderfugl og rådyr for bare at nævne nogle få vildtarter
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-12-06 15:26

Jeg tvivler på, at det er skovdue!

"Vildt" er generelt dyreryg/ragout, der er kraftige retter; kræver sødt tilbehør og en kraftig rødvin.

Ja, det kan jo også være fasan, hvor mine forslag også passer fint.

PS: husk et skvæt konjak i sovsen.

fornuftige Frieda

Du glemte perlehøne, fasan, vildsvin ....

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-12-06 17:12

->frieda
Citat
"Vildt" er generelt dyreryg/ragout,
det håber jeg da ikke

Citat
Du glemte perlehøne, fasan, vildsvin ....
nej-- valgte blot 4 vildtarter der ligger meget langt fra hianden i smag.
Kan som jæger nemt remse snesevis af vildtarter op, og op til flere opskrifter på hver enkelt art, så det er absolut ikke lige meget, hvilken vildtart der er tale om
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-12-06 17:50

Med generelt mener jeg, hvad "almindelige mennesker" oftest mener, når de siger vildt.

Jægere og kokke (du og jeg) kender (selvfølgelig) de mange vidunderlige variationer indenfor "temaet".

Der blev desuden ikke bedt om en opskrift på vildt, men

Hvilket tilbehør passer til dette?
Ønsker også forslag til forret og dessert.
Det skal ikke være alt for besværligt!

Specielt den sidste sætning har jeg prøvet at leve op til med en tvist (rødkålssalaten).

Vildt, hvad end det er, er pragtfuld mad, ikke?

Gitte

Kommentar
Fra : kirstenRap

Dato : 07-12-06 19:30

en selleri-kartoffelgratin,ristede svampe og en lækker brombærsauce,gerne tilsmagt med et skvæt brombærlikør er nu også lækkert

ha en rigtig god nytårsaften

hilsen kirsten

Godkendelse af svar
Fra : kanduvildu

Dato : 13-12-06 17:34

Tak for svaret frieda.
Det lyder lækkert.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-12-06 18:48

Er det også.

Måske får jeg fem stjerner, når du har afprøvet det?