/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan HHD tåle vand?
Fra : tadeo
Vist : 616 gange
200 point
Dato : 07-12-06 08:50

Hej, jeg stiller spørgsmålet, da min gl. comp blev vandskadet ved stormfloden d. 1. nov.
Jeg havde to HDD i den, de var opdelt i partioner, der lå mange data m.v. på dem.
Har set det er muligt ar gendanne data på beskadige Hardiske, har også hørt at en hardisk skulle være lufttæt, men der findes lodninger der er synlige, de kan jo korridere.

Jeg vil blive meget taknemmelig hvis nogen på kandu kan hjælpe mig med dette problem.
På forhånd tak.

MVH.
tadeo

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-12-06 08:57

Harddiske tåler ikke vand, da elektronikken er åben, kan disken stadig starte, er der også mulighed for, at hente data, hvis du er heldig.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-12-06 09:02

Den skal renses først da stormfloden jo har lidt eller meget salt afh. af hvor du bor.
Snak med diskhelp: www.diskhelp.dk

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-12-06 09:05

I øvrigt - Nej hatddiske er ikke nødvendigvis lufttætte.

På en del diske er der et trykudligningshul - underhullet er der et meget fint filter (svarer til hepa filtre) - vædske vil kunne passere der.

Så selv om du måske har renset elektronikken, så kan der være aflejringer inde i drevet, derfor skal du henvende dig til et professionelt dataredningsfirma.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 07-12-06 09:53

Jeg har prøvet at tænde den gl. comp, men uden resultat.
Har tænkt på at prøve og montere diskene i en ekstern box, sikringen i boxen vil nok gå sig en tur, eller?
Det er en blanding af saltvand, brakvand og andet ubestemmeligt der er kommet ind i min bolig.
Hvis jeg forsøger med en ekstern boks, er der så noget jeg skal være opmærksom på?
Den sidste løsning bliver nok i sidste en et proffecionelt firma som foreslået.

tadeo

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-12-06 10:01

Jvis der er aflejringer inde i drevet kan du risikere at ødelægge dine muligheder for recovery, idet overfladen så bliver beskadiget og dermed ikke kan reddes selv med nye læse/skrive-hoveder.
Mit råd er - lad være - Er det ikke en forsikringssag ????

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-12-06 10:25

Forsikringen dækker ikke data.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 07-12-06 10:34

Man kan godt sige det er en forsikringssag, men det er Stormrådet der afgør dette i sidste ende, de tager først endelig stilling efter 2. jan. 2007.
Jeg har sendt en opgørelse over skaderne ind til mit forsikringsselskab, der så videresender den til Stormrådet.
Jeg vil kontakte firmaet på linket som du har indsat i mit spørgsmål, det er nok hulens dyrt at få genskabt data. men det koster ikke noget at spørge.

tadeo

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-12-06 10:55

Det koster mellem 1500 og 8000 afhængigt af en række faktorer

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-12-06 10:55

Det koster mellem 1500 og 8000 afhængigt af en række faktorer

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-12-06 11:12

Hvis du tager harddisken ud, så vil du se en metaloverflade som er rimelig stænktæt.
Men når du vender den vil du se en masse elektronik som styrer harddisken indeni.
Vand i denne elektronik er ikke så godt.
Har du meget vigtige data på den harddisk..........så ville jeg starte med recoveryfirma.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-12-06 11:28

peet49.. normalt ikke, men de betaler for rep og rekonstruktioin af maskinen. Så det er vel bare et spørgsmål hvad der står på regningen - ikke sandt

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-12-06 11:46

Jooh- det kommer jo an på, hvor ærlig rep.firmaet er.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-12-06 11:50

Der er slet ikke noget snyd i det.
Forsikringsselskabet betaler ikke for tabte data, men vel nok for tilvejebringelse af disse data.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-12-06 11:54

De oplysninger, vi har fået fra div. forsikringselskaber var: Der dækkes ikke for software af nogen slags, skal vi her på værkstedet have "dækket" noget skal der skrives noget andet på fakturaen.

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 200 point
Dato : 07-12-06 23:41

Selvfølgelig er der ikke tale om snyd - Der er tale om at få en vandskadet harddisk til at køre igen, og dermed er data også automatisk reddet.

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 08-12-06 07:36

Tak for svaret JensT.

Først tak for alle indlæg i mit spørgsmål, den hændelse jeg har været udsat for, kan være vanskelig at opgøre, hvad angår min skadede comp, det vil også tage sin tid før jeg får et eksakt svar fra Stormrådet, og dermed hvad jeg får erstattet, grundet Stormfloden.
Jeg havde meget liggende på mine diske, men dertil at betale op til flere tusinde kr., det vil være en afvejning af hvor vigtigt de tabte data er for mig, ret beset er det meste billeder, video film og diverse dokumenter, det er ærgerligt at miste den slags, noget havde jeg liggende på nogle eksterne diske, blot ikke opdaterede, ingen kunne forudse hvad der skete den 1. nov., der går måske 100 år før noget tilsvarende vil ske igen, hvem ved?

Jeg har lige fået oplysning om, at jeg nok skal regne med at min bolig først er klar til indflytning til den 1. marts 2007.
Ha´nu en rigtig god jul alle på kandu.

MVH
tadeo