/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tandrem opel vectra 2,0 16v
Fra : JRC
Vist : 2673 gange
200 point
Dato : 07-12-06 00:50

Hejsa jeg har et stort problem eller retter sagt så har min far et stort problem.

Han har en opel vectra 2,0 16v og hans kildrem flossede total en dag han var ude og køre og han kørte hjem kun på batteriet vi fjernede rester af kildremmen og satte en ny på men så kunne den ikke starte og vi tjekkede alt hvad der var og fik hjælp af en ven som er mekaniker. batteriet og bezin tilførslen og luft tilførslen men alt er iorden så lukkede vi op til tandremmen og så at der lå en masse rester kildrem der og kiggede på mhvordan den stod og vi er så meget inden i det at vi viste at de hjul der sidder ikke stod rigtigt. Nu vil vi skifte tandremmen for den er ikke pæn men vi aner ikke hvordan de hjul (tandhjul) skal stå. De to øverste hjul er der to mærker på hver af hjulene en med en pil på og en streg og det jo på begge hjul så det ikke til at finde ud af. Vi har spurgt 2 opel mekaniker og den ene sagde det var pilene som den skulle stå efter og den anden sagde stregen.

Nogle som kan hjælpe med denne vanskelige ting?

Spørg endelig har noget med ikke at forklare så godt.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-12-06 01:05

Få fat i en reparationshåndbog. der står hvordan hjulene , som trækkes af tandremmen skal stå.
Husk at et af hjulene er på krumtapakslen.

Eller kan i jo bare se hvordan det står nu og sætte det ligesådan med den nye tandrem.

Man drejer krumpappen så øvre dødpunkt står ud for mærket. Det er mærket, som man også stiller tænding efter. på tyske biler er det normalt betegnet OT (Obere Totpunkt). så ser man hvor mærket på knastakselhjulet (hjulene hvis der er to) står. Samme stilling skal de have efter skiftet.

Husk ved tandremsskift også at skifte diverse mellemhjul. Hvis lejet i et mellemhjul går river det tandremmen i stykker, og så har man katastrofen.

Når din far har kørt hjem på batteriet , mener du vel bare uden generatoren. Så håber jeg ikke for ham, at vandpumpen bliver trukket af samme rem.

Kommentar
Fra : JRC

Dato : 07-12-06 01:11

Den vi mener den er hoppet et par tænder så den stod forkert.

Hvad kan der ske ved at han er kørt hjem uden vandpumpen?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-12-06 02:21

Når i ikke ved hvordan den skal stå kan i da ikke se at den er hoppet et par tænder. Det lyder som en vild ide, bare fordi motoren ikke kan køre.
kørsel uden vandpumpe, giver overhedning og skæv varmefordeling.
Ektremt slid på ventiler, sæder, stempel og cylindervæg. skævt topstykke og andre dårligdomme.
Det behøver ikke at gå så galt, hvis han ikke har kørt så langt. Hvis han er startet med kold motor , kan han vel have kørt en 5 -6 km uden alvorlig skade. Med varm motor meget kortere.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-12-06 07:18

Ja transor forklarer på bedste vis hvordan I skal gribe sagen an med både de problematikker som er dertil forbundet og de risici dette indebærer.

Med AL respekt for jeres evner og vilje til at løse jeres umiddelbare problem, så ville jeg KRAFTIGT anbefale at lægge vejen forbi jeres lokale (OPEL)værksted og lige lade dem gennemchecke motoren for evt. "følgeskader" af denne defekte kilerem.

En tandrem som hopper en tand eller i værste fald to eller knækker helt, kan give STORE problemmer senere hvis ikke I får checket disse NU.

Så vidt jeg ved har OPEL-motorer en ordning som "nulstiller" alle ventiler ved knækket/defekt tandrem, men få dette helt på plads hos jeres mekaniker

Og anskaf jer under aller omstændigheder den allerede omtalte værkstedsmanual...evt. igennem her: http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=13059&langId=-1&parent_category_rn=14525

Held og lykke og mit bedste håb for Vectra'en

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : JRC

Dato : 07-12-06 22:10

Ja undskyld jeg siger det men læser i ikke beskeden?
Vi Jo ikke så dumme at vi ikke kan se den ikke står rigtigt og når den ikke står rigtigt så kan man jo ikke se hvordan den skulle stå og tandremmen fejlede ikke noget andet end den ikke stod som den skulle den ser bare slidt ud så vi skifter den for at være på den sikkere side.

Boden fortæller ikke ordenligt om de mærker på den her bil. Vi har læst den.

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 07-12-06 23:30
Kommentar
Fra : JRC

Dato : 07-12-06 23:42

De billeder er gode lige hvad jeg kunne bruge hejhejdukal Men du ved ikke noget og hvad for et af mærkerne der skal bruges?

Kommentar
Fra : From12

Dato : 19-12-06 15:55

hej JRC

har i stadig problemer med den opel?? så kan du skrive i min mail, så skal jeg se hvad jeg kan gøre for dig! From12@gmail.com