/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
ITALIENSK JUL
Fra : missjosephine
Vist : 3158 gange
100 point
Dato : 06-12-06 20:14

CIAO TUTTI GLI ITALIANI.........

er der mon en italiener herinde, der kan fortælle mig, hvordan en ægte italiensk julemiddag er og hvornår på dagen/aftenen man spiser de forskellige sager...
det er en stor mangel i min italienske interesse ikke at vide dette, da jeg gerne vil holde en italiensk jul for min kæreste og ikke mindst mig selv og den oplevelse det sikkert er, at spise lidt anderledes end alle andre.
på forhånd tak miss.j.

felice natale e buon compleanno.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-12-06 20:41

Jeg holder fri et par dage, men er tilbage på mit arbejde på fredag, hvor jeg har kontor lige ved siden af den italienske afdeling.

Jeg kan spørge dem, hvis du vil?

Fem stk italienske kvinder; de må da vide det.

Frieda

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 06-12-06 21:03
Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 06-12-06 21:56

frieda.....det glæder jeg mig til at høre om...det skal nemlig helst være så rigtig som muligt...
ved sådan at det vist er varieret for hvor i italien man kommer fra...regionsbestemt...de er jo ikke helt som os dernede og heldigvis for det...

olesen...fine links, som jeg nok kan bruge, men der står ikke præcist om, hvad man spiser - og hvornår på døgnet...i italien...
de æder sig jo ikke igennem al det fede mad vi gør herhjemme juleaften, men venter til det er rigtig jul, nemlig den 25. december, så meget ved jeg...
har fået at vide af en tidligere italiensk ven, at om aftenen spiser de sparsomt, sådan en slags tænken på de fattige og venter på midnat, hvor de så går i kirke og går hjem og sover...og på selve juledagen, der spiser de en speciel stor og varieret julemiddag med hele deres store familie og får julegaver....
det er den julemiddag jeg gerne vil vide noget om, ligeledes det de spiser om aftenen den 24., mens vi sidder og æder os igennem gås, and,flæskesteg og ris alla mande...
puhhhhhhhh for mig lidt klamt...

jeg vil gerne noget andet...også så jeg ligesom ved hvad jeg kan forvente mig, når jeg skal til at bosætte mig dernede og måske selv fremstille en sådan sammenkomst...
dette skulle så være en forsmag

ciao miss.j

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 06-12-06 22:21

I det første link står - Juleaften består maden hovedsageligt af fisk.- men ikke noget tidspunkt

Fra det andet link - Fed mad er også julemad i Italien - her er det Cotechino - en kogt pølse med svinekød og En grisefod fyldt med det fedeste svinekød hører også til julemaden (så vil jeg nu hellere ha min and ) Ingen jul uden kage - her er det Panettonen

Det bliver spændende at hører frieda kan fortælle på fredag, jeg følger lige med

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-12-06 22:34

Jeg sidder og griner Miss, fordi jeg på den ene side godt kan forstå dig, og på den anden side har gjort/gør nærmest det modsatte, hvad angår julen.

Jeg var nemlig spansk gift i næsten 30 år og har boet i adskillige lande, er nu gift med en tysker og bosat i Tyskland, og har altid holdt 100% dansk jul.

Ingen kompromisser her. Har erklæret fra første dag: Alle de andre dage i året kan og bør fejres på forskellig vis, men julen er DANSK.

Juletræ med levende lys (uha, uha), kalkun med hele møget og ris a'lamand. Træet tændt og syngning af mange, mange julesange og så gaveudpakning en gave af gangen.

På søndag holder vi åbent hus som hvert år med hjemmelavet gløg og æbleskiver. Hvert år kommer mellem 40 og 60 store og små af alle nationaliteter. De starter endda allerede i november med at spørge, hvilken adventssøndag det bliver i år.

Huset er pyntet og småkager er bagt, selvom min tyske familie nu stikker mig, hvad det angår.

I Spanien gør men ikke meget ud af juleaften. Der er det De Hellige Trekonger, der kommer med gaverne. Det fejrede vi så også. Jeg holder meget af traditioner og mange af de spanske hænger stadig ved, men julen ... den er og bliver dansk.

Både min spanske nu ex og min tyske mand elsker mit juleri.

Frieda
der skal hjem til Århus til jul med forventningfuld tysk husbond

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 07-12-06 13:53

ja, men stadig er den forskellig fra egn til egn....og kun en rigtig italiener kan fortælle det helt præcist hvordan..
det med grisefødderne er det mest ulækre jeg længe har set og hørt...klamt...fy for en grisefod....ligesom vores ækle syltede grisetæer og grisehoveder der bliver fremstillet sylte af..ulækkert...
jeg vil ha en ægte beskrivelse af en rigtig italiensk jul....den 24 + den 25 hvordan den blir fremstillet og afholdt på ægte italiensk katolsk maner....evt i de forskellige regioner.
selv skal jeg til regionen emiglia romagna at bosætte mig en dag.....men er ligeså interesseret i andre regioners traditioner....

jeg har ingen familie at holde jul sammen med...jeg er bare mig selv helt alene.
jeg gider ikke alt det fede mad, må heller ikke og det interessere mig overhovedet ikke....det kan man da også spise på andre tidspunkter, hvis man vil....
for mig er dansk jul afsindig kedeligt og alt for stresset og ensformigt....

jeg elsker mit juletræ, iår har jeg selv hentet det i vestjylland hos min fætter, der har en gammel juletræsplantage....
det blir pyntet med ting, jeg selv har fremstillet, engle og krimskrams, sommerfugle og andre smukke papirting og så alverdens pastelfarvede glaskugler.....og lys i mange farver.iår er topstjernen skrap pink med glimmer....

mine julesager er anderledes end mange andres, hvilket jeg nogengange har måttet høre for, men hvis man ser foto fra tidernes morgen, så var træerne ligeledes pyntet med farverigt papirpynt.
lilla er en af kristendommens farver, specielt i den katolske, så den må aldrig glemmes på et juletræ...
da jeg ingen har at holde jul for, så gør jeg det for mig selv og så skal det være smukt, som resten af året...
engang glæder jeg mig til at vise det hele frem for mine italienske venner dernede.....håber jeg..
ciao og venter med længsel på en henvendelse fra en ægte italiener......med fortælletrang.
ciao joanna

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 28-12-06 13:50

hov....jeg synes ikke rigtigt jeg fik svar tilbage fra den der lovede det...hvor blev du af...je gvneter stadig...men nu er julen jo overstået for denne gang, men den kommer jo ubehjælpeligt tilbage år efter år.....og jeg er stadig interesseret i et perfekt svar...da det jo blir ved at være et uforløst emne i min italienske kulturintersse...

godt nytår miss.j

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 30-12-06 10:25

Nej, hvor surt.
Jeg sendte et langt svar; men må indrømme, at jeg ikke fik tjekket, at det kom på.

Er lige kommet hjem fra Danmark.

Skal prøve at rekonstruere svaret, når jeg har pakket ud.

Frieda

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 24-02-07 12:23

Hov jeg stødte lige på dette her og jeg kan godt se at det er lidt gammelt men vil da lige fortælle at jeg boede i Rom i 6 år og nåede at fejre jul dernede med min italienske kæreste og hans familie (som iøvrigt kom helt nede fra puglia så måske deres traditioner var anderledes).
Men den 24/12 "vigilia di Natale" der spiser man kun fisk - men en ligeså stor tradition i familien som vores flæskesteg og and og alt det der.
Vi fik alt hvad jeg kan komme i tanke om af fisk lige fra fiskesuppe til forret og så til diverse typer rejer, muslinger, søpindsvin (bvadr), ansjoser, skalddyr alla griglia etc. Hele familien stod simpelthen i køkkenet hele dagen. Det var meget meget lækkert.
En anden italiensk jul vi holdt hvor der var et barn tilstede fandt jeg ud af at traditionen var at julemanden banker på døren kl. 24 den 24/12 så barnet var altså oppe og helt rød i hovedet tilsidst af spænding! Fik først gaverne da julemanden ankom kl. 24.

Den 25. fik vi en god frokost med så vidt jeg husker en hjemmelavet asparges pasta og så fik vi hestebistecca til hovedret!

Knus fra
Acilia

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 24-02-07 13:52

hej...ja det ved jeg de gør, det har jeg fået at vide af en tidligere danseven, der var fra Rom...det har at gøre med fra gammel tid af, at de tænker på de fattige juleafte.
fisk var jo i forgangstid en fattigmandsspise også her i landet og puglia er jo heller ikke det rigeste område i italien og rig på fisk.
me ved det er en tradition den 24 om aftenen at spise fisk....
men jeg efterlyser også andet om jul på italiensk......jeg skaljo flytte til emiglia romagne regionen, måske har de andre traditioner der....
ciao fra miss.j,

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 24-02-07 14:12

ih hvor spændende - bare det var mig der skulle flytte derned helt forfra de har garanteret andre traditioner fra region til region så det bliver spændende at se hvad de gør der hvor du skal hen. Jeg er sikker på at det svinger ligeså meget som her. Vi har jo også forskellige traditioner helt fra familie til familie og region til region.

Ja og puglia er virkelig en hel anden verden - hvis din rejse nogensinde går derned så skal du besøge Alberobello som er hovedstaden for de små sjove trulli-huse..

Du må have meget held og lykke med din rejse. Jeg bliver helt rom-nostalgisk.

knus
Sus