/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Nokia kamera
Fra : Zykes
Vist : 323 gange
50 point
Dato : 05-01-03 18:47

Hvis man kigger på de 2 Nokia telefoner der har indbygget kamera, står der ved dem begge at de har en opløsning på 640X480, men når man skal sammenligne med almindelige digital kamera'er står opløningen altid i pixel. Mit spørgsmål er altså, enten hvor meget de 640X480 er i pixel, eller bare generalt hvor høj en opløning kamera'erne har, og altså definitivt om det er det værd, altså at købe mobil med indbygget kamera, eller om de 2 ting bør holdes adskilt.
Med venlig hilsen
Lasse

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 05-01-03 19:01

Hej Lasse,

Kender desvære ikke forskellen, men har det med så mange andre ting. Hold tingene adskilt, så kan man bedre købe nyt når det går itu / bliver forældet

Dem der lever at lave cameraer er næsten med garenti bedre til det end dem der laver telefoner!! (selvom de køber hardwaren af camaer producenterne)

Fusses

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-03 20:00

Camera fabrikanterne gør simpelthen regnestykket færdig for dig.
640X480 = 0,28 Mpixel rimeligt godt til at se på en skærm
Skal du dokumentere noget er det ok - skal du printe - tja?
1280x960 = 1,3 Mpix som nok er det mindste til at printe ud.
se evt. her http://www.trust.com/products/themes/digitalcameras/
Emesen.

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 60 point
Dato : 05-01-03 19:52

Det tal der står på almindelige digitalkameraer angiver hvor mange pixels
der maksimalt kan være i det billede der bliver taget.
I et kamera hvor opløsningen er 640 x 480, vil der således kunne være
(640*480)= 307.200 pixels. Det er jo ikke ret meget i forhold til et nyere
digitalkamera, der måske kan tage et billede med op til 4 Megapixels. Altså
4.000.000 pixels!

Jeg har haft et kamera til en Sony Ericsson t68i, og det var jeg ikke
imponeret over. Dels er opløsningen som før nævnt dårlig. Dels kræver det
ufatteligt meget lys at tage brugelige billeder, fordi linsen i kameraet er
så lille og kompakt. Dels er billederne tit og ofte ret slørede fordi
teknikken i kameraene simpelthen er for dårlig.

Så skal du bruge kameraet til noget fornuftigt, så køb et særskilt digitalt
kamera, det får du MEGET større glæde af. Skal du kun bruge et kamera til at
tage et for sjov billede, som du vil sende til en anden telefon, ja så er
mobil-kameraet vel godt nok, hvis ellers du kan finde lys nok til
billedet...

Jeg behøver vist ikke at skrive hvilke af mulighederne jeg vil anbefale?

/Lasse

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-03 20:27

Øh - 640x480 = 0,30 Mpix
- det er også den fjollede regnemaskine fra Windows.
Emesen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 20:20

> Hvis man kigger på de 2 Nokia telefoner der har indbygget kamera, står
> der ved dem begge at de har en opløsning på 640X480, men når man skal
> sammenligne med almindelige digital kamera'er står opløningen altid i
> pixel. Mit spørgsmål er altså, enten hvor meget de 640X480 er i pixel,
> eller bare generalt hvor høj en opløning kamera'erne har, og altså
> definitivt om det er det værd, altså at købe mobil med indbygget kamera,
> eller om de 2 ting bør holdes adskilt.

640*480 er pixels (antal prikker lodret og vandret).
De pixels du får oplyst på et kamera er ovenstående regnestykke (640*480 =
0,3 MegaPixels)

Ca. 2,0 MegaPixels kan lave et billede på 1600*1200 (kan holde til at blive
printet i A4)
Ca. 1,3 MegaPixels kan lave et billede på 1280*1024 (kan holde til at blive
printet i ??)

640*480 kan sagtens lave et billede det er ok på en lille skærm (som der er
på en telefon) men du vil ikke kunne forstørre dem op og få et pænt billede
hvis du vil fremkalde dem f.eks. i Bilka. Et kamera (som de er nu) i en
telefon er legetøj der kan bruges til at fortælle kæresten at bjørnen er ved
at æde teltet (reklamen).

mvh Thomas G

Godkendelse af svar
Fra : Zykes

Dato : 05-01-03 20:58

Tak for svaret Lasse Rønlev.
Jeg tror jeg venter lidt med at købe ny hardware så.
Lasse

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 19:09

Tlf kameraer er kun til sjov og spas... det er de tilgengæld gode til....
perfekt altid at have et kamera ved hånden når man er i byen, der betyder
kvali'en jo ik så meget igen, der handler det mere om bevisførelse overfor
folk der nægter at have opført sig underligt i deres kæmpebrandert

"Zykes" <Zykes.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:nb_R9.25426$Hl6.2890664@news010.worldonline.dk...
> Hvis man kigger på de 2 Nokia telefoner der har indbygget kamera, står
> der ved dem begge at de har en opløsning på 640X480, men når man skal
> sammenligne med almindelige digital kamera'er står opløningen altid i
> pixel. Mit spørgsmål er altså, enten hvor meget de 640X480 er i pixel,
> eller bare generalt hvor høj en opløning kamera'erne har, og altså
> definitivt om det er det værd, altså at købe mobil med indbygget kamera,
> eller om de 2 ting bør holdes adskilt.
> Med venlig hilsen
> Lasse
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 20:42

>Tlf kameraer er kun til sjov og spas... det er de tilgengæld gode til....
>perfekt altid at have et kamera ved hånden når man er i byen, der betyder
>kvali'en jo ik så meget igen, der handler det mere om bevisførelse overfor
>folk der nægter at have opført sig underligt i deres kæmpebrandert

Jeg smed i går 3 billeder op på dk.binaer, taget med Nokia 7650. Så
kan I se kvaliteten... eller rettere, mangel på samme

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 21:17

"Ally" <quincy_md@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:fumj1vopiur5klkbg40jhj5mkmu6olp2p1@4ax.com...

> Jeg smed i går 3 billeder op på dk.binaer, taget med Nokia 7650. Så
> kan I se kvaliteten... eller rettere, mangel på samme

No shit de er dårlige ! Hmmmn, de billeder jeg har set taget med erix er da
bedre. Der kan man da i det mindste se hvad hvem skal forestille, og får
ikke søde ekspeditricer til at ligne et par sokker med et forkvaklet tv i
baggrunden

> De venligste hilsener
> Allan

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 10:28

"Zykes" <Zykes.news@kandu.dk> wrote:

>Hvis man kigger på de 2 Nokia telefoner der har indbygget kamera, står
>der ved dem begge at de har en opløsning på 640X480, men når man skal
>sammenligne med almindelige digital kamera'er står opløningen altid i
>pixel. Mit spørgsmål er altså, enten hvor meget de 640X480 er i pixel,
>eller bare generalt hvor høj en opløning kamera'erne har, og altså
>definitivt om det er det værd, altså at købe mobil med indbygget kamera,
>eller om de 2 ting bør holdes adskilt.

Jeg har kun prøvet Nokia 7650. Der er opløsningen af linsen så ring, at
den kun kan bruges til billeder på mobilens display. Og selv der kan man
se forskel på billeder taget med at digitalkamera, og så kørt ned i
størrelse. Normalt vil 640x480 række til de 10x15 cm, som man normalt
får leveret snapshots i. Så begrænsningen ligger i den stump plastik,
man har klasket foran den lysfølsomme chip.

De eksempler, jeg har set for kameraet til T68, giver en tilsvarende
kvalitet - eller rettere mangel på samme.

Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 22:29

"Peter Rongsted" <nospam@rongsted.dk> skrev i en meddelelse
news:3e194c47.3897799949@news.tiscali.dk...
> "Zykes" <Zykes.news@kandu.dk> wrote:

> Normalt vil 640x480 række til de 10x15 cm, som man normalt
> får leveret snapshots i.

aaarh.......... det er nu lige lidt nok

Jesper