/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Alarm, langlys tændt
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 825 gange
36 point
Dato : 05-12-06 22:52

Findes der et system, jeg kan montere, så jeg får en alarm eller en kimelyd, hvis jeg ikke slukker langlyset, når jeg slukker bilen, for ellers opdager jeg det først, når jeg kommer ud af bilen, medmindre jeg ser, at lyset på instrumentbrættet er tændt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-12-06 23:07

Man har kunnet købe en lille 12v brummer hos biltilbehørsforretningerne.
+ til det lange lys
- til tændingen

Når tændingen er sat til kommer der + på begge sider af brummer og den er stille.
Afbrydes tændingen får brummeren minus gennem tændspolen.

Er det med fuldelektronisk tænding så skal den minus måske hentes på radioens forsyningsledning som jo afbrydes af nøjlen og brumeren får minus gennem radioen..

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 05-12-06 23:14

man plejer at sætte brummer til dør kontakten der er en - forbindelse
og + til lyset

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-12-06 07:01

Hvad vil du bruge sådan en alarm til?
Ja den findes da.
Langlys jeg tror du mener fjernlys. Når har har fjernlys tændt kan man da se det når man forlader bilen. Om dagen bruger man aldrig fjernlys.
I hvilke tilfælde har du fjernlys tændt og vil forlade din bil???????

Med venlig hilsne
hawaii7

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-12-06 08:32

hawaii7 - her er et tilfælde hvor det kunne være rart med en brummer.
Morgen og det er mørkt
Start bilen og kørelys (nærlys) tænder automatisk.
Landevejskørsel og der er brug for langt lys (fjenlys)
Lyskontakten drejes i stilling nær/fjern
Middag og det er blevet lyst
Sluk motoren /drej nøglen
Nær/fjenlyset er stadig tændt og det ses ikke, da det er lyst.

Her mangler brummeren.

Jeg havde selv en på min gamle Volvo som brummede hvis ikke der var tændt kørelys og hvis jeg havde glemt at slukke det.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 36 point
Dato : 06-12-06 11:22
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-12-06 11:30

Refi -
Det var jo sådan en jeg havde på min gamle Volvo........ nemlig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-12-06 11:38

Passer til alle biler

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-12-06 14:48

Ja E.C. selvfølgelig giver jeg dig ret når. Du snakker jo også om kørelys eller nærlys. det kan være svært at se, men spørgsmålet fra Lasse_Madsen er jo fjernlys og det bruges ikke om dagen og når det er lidt mørkt kan det tydelig ses.
Vi skal bare snakke om det samme.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-12-06 16:31

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 06-12-06 21:38

e.c > Det er lige præcis der, et af mine problemer har været
hawaii7 > Jeg skal trykke på 2 kontakter for at kunne tænde fjernlyset, hvorefter jeg kan slå det til ved kontakten med blinklyset. Hvis jeg har trykket på de 2 kontakter, kan den godt være på nærlys
refi > Lige den jeg søgte

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 06-12-06 21:44

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-12-06 22:52

Selv tak