/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Hvor hurtigt internet?
Fra : zonkeren
Vist : 578 gange
175 point
Dato : 05-12-06 15:52

Hej,

Står og skal flytte hjemmefra og skal have bestilt noget internet.. er lidt i tvivl om hvad jeg har brug for.. Bruger primært internettet til at surfe hjemmesider, netbank,mail og download musik..

Vakler lidt mellem en 512/128 og en 1024/128 hos cybercity, prisforskellen er ikke mere end 60 kr. om måneden, så overvejer stærkt en den hurtigste, men ved bare ikke om det nødvendigt, og amn vil jo altid spare penge. Derudover har vi i familien erfaring med at hastigheden automatisk bliver sat op, uden det koster mer..

Hvad ville i anbefale?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-12-06 16:02

Synes du dit dowload er hurtigt nok, er den lille mere end nok.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 05-12-06 16:09

Helt korrekt peet49.
Jeg ville derimod gerne mit upload var hurtigere.
Når jeg snakker via messenger eller skype, skal jeg i hvert fald lade være med at sende for mang større mails, så kan jeg høre det og jeg sidder på en 2048/128.
Jeg tror du kan klare dig fint med den lille.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-12-06 16:46

Til det du omtaler vil du nok ikke mærke den store forskel.
Dog kan det tage lidt tid at hente meget musik................men så skal du op på ca. 10 Mbps for at det kan gå rigtig stærkt.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-12-06 16:52

Streaming netTV kræver normalt mindst 1Mbit download forbindelse for at få en tålelig kvalitet.

Så hvis du missede en udsendelse på DR som du gerne vil se, så er 512kbit download forbindelsen for lidt efter min bedste overbevisning.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-12-06 17:02

Men der er jo chance for opgradering på grund af stor konkurrence.
Og endelig er det ikke så vanskeligt at betale sig til stor hasighed.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 05-12-06 17:13

Musik i cdkvalitet er min.128kbit
Radio fra P3 er 64kbit
DRNettv er ca. 700-900kbit i 'høj' kvallitet
skype er ca. 64-128kbit begge veje
skype med video er 96-700kbit begge veje
skype indstiller sig som den bedst kan,
og kan også komme længere ned til eks.32kbit (telefonkvalitet)
langsom hastighed giver hakkende video, og videobilledet kan så gøres mindere!

1 times musikcd (mp3)=ca 60-70MByte
Teoretisk er tiden for 1MB ved.
128 = 64Sek.
512 = 16Sek.
1024 = 8Sek.

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 05-12-06 17:51

Hvis du vil bruge skype eller lignende, synes jeg det er mere vigtig at kigge på uploaden.
Hvorfor TDC og andre udbydere tager så meget mere for en lidt højere upload ved jeg ikke, men jeg har en teori om at det er den der gør forskellen om man kan have en ordentlig fungerende IP telefon, og det er jo konkurrence for dem, men det er en helt anden diskution, med mindre du selv overvejer IP telefoni.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 05-12-06 19:50

Nemlig.!
og hvis at man vil være med her (P2P) TV
http://www.euchannels.net/web/index.htm
Så er der brug fo en uploadhastighed på mindst 350kbit.
P2P = fra bruger til bruger.
hivs man benytter siden er man selv en del af den
og ens internethastighed er med til at bestemme
den fælles hastighed,
Det er bare et eksempel. for det var jo ikke nettv der blev spurgt til !

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-12-06 20:04

Anbefaling:
512/128 til lidt musik
1024/128 til meget musik

Skal du selv "ud af uset" går det lige stærkt nemlig de 128

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 08-12-06 21:34

Det var da en dejlig masse svar.
Alle er gode og rigtige.
512mb er rigeligt med lidt tålmodighed (ned til dig)
det ville være dejligt hvis opload var lidt mere end 128.
hvis andre vil hente ved dig. Selv har jeg 1024/256.
så gerne 512/512 da jeg selv har server i kælderen, som jeg jo gerne vil dele ud af.
TDC vil velst have en så skæv fordeling som muligt. hvorfor finder jeg ikke noget svar på, andet end at de fleste kun skriver på tasterne. og så er det en politik man har valgt. Selv er jeg medarbejder med bredbånd og hvis jeg vil have 512/512 må jeg have en prof. løsning og det er en anden pris.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 09-12-06 01:34

Det der er problemet med at 128 ud af huset kan blive for lavt beskrives godt bl.a. ved svaret fra natmaden. Skype med video tager mindst 96 af de 128, så skal man ikke lave ret meget andet på nettet før det begynder at hakke. De 128 er samtidigt kun et teoretisk maksimum, så den er reelt lavere. Jeg klarer mig ved at undlade video ved skype.
Mit foreslag vil være at starte med 512/128, så kan du altid hæve hastigheden hvis det ikke er nok. Det koster ofte at sænke hastigheden, men ikke at hæve den.
Du kan også kigge på andre leverandører end TDC, hvis der er nogen der opererer i dit område. F.eks. Struernet har et godt ry. www.struer.net De er vist også billigere.