/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Australien og autocamper
Fra : kondivand
Vist : 641 gange
50 point
Dato : 05-12-06 08:55

Vi er en familie der overvejer at tage 1 mdr. rundt i Australien i autocamper. Ruten har vi tænkt os skal begynde i Darwin. Herefter ca. 1500 km. syd på til Alice Springs. Herefter 1800 km. til Cairns på østkysten med afslutningn i Bridgestone. Vi er i tvivl om der er nok af seværdigheder fra Darwin til Alice Springs og fra Alice Springs til Cairns. Er det bare sand, sand og atter sand eller er der andre oplevelser undervejs. Vi er en børnefamilie, så der skal helst være nogle oplevelser/turistattraktioner undervejs.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-06 11:56

Australien er jo et kæmpeland, med meget lange afstande mellem byerne, ofte flere hundrere kilometer.
Og naturen er det primære, med nationalparker visse steder.

Direkte attraktioner og forlystelser for familien, er koncentreret i de større byer.

Og strækningen fra Darwin til Cairns er noget øde, turister bruger fortrinsvis den tur for at komme til Ayers Rock.

http://www.fdm-travel.dk/australien/?partnerid=adwaustraliengenerelt&gclid=CKb7ypqQ-4gCFUuHMAodKgLOpQ

http://www.at-rejse-er-at-leve.dk/udflugter/australien_udflugter.htm

http://www.backpackers-online.dk/magasinet/artikler/indexdownunder.asp

mvh dova

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 05-12-06 19:18

FEDT - lad være med at overveje mere, bare gør det.

For 2 år siden lejede vi en autocamper i DK og tog afsted 2 voksne og 2 børn tværs gennem Europa. Vi overnattede kun på campingpladser.

Vi tilbagelagde 7500 km på 4 uger. Det var himmelsk. Får helt lyst til at tage afsted igen.

Ønsker jer den bedste tur. Og kan kun sige een ting om autocamper. Det kan godt svare sig, at leje en stor autocamper, idet det er langt nemmere og det hele er ikke så småt. Og den er ikke svær at køre selvom den er næsten 6 m lang.

Mon der kunne blive en plads til mig, bagerst i vognen

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-12-06 23:45

For 10 år siden tog jeg med bus fra Darwin til Adelaide. Stuart Highway. Du har masser af lekture om aktiviteter/seværdigheder på ruten. Her er som en hjælp det jeg husker - det jeg fandt mest spændende.:
*Darwin. En by for rejsende. Selvom det er en hovedstad kan du gå fra den ene ende til den anden. Når du møder nogen spørges der: Hvor kommer du fra, hvor skal du hen. Tredages tur med Landcruiser til Kakadu NP var en stor oplevelse, spec. Tween falls (Se først (hjemmefra) scenen i Crocodule Dundee I hvor han steger hende en goana og de erklærer deres genside tiltrukkethed)
*Kathrine Gorge. En kajaktur var fantastisk. Badning i floden også dejligt, men efter at være kravlet op i båden igen sejlede jeg få meter fra en rimelig stor croc. Freshie godt nok, men alligevel. Jeg blev i båden og var endda lidt betænkelig da jeg steg ud for at gå i land, selvom der var masser af mennesker.
*The Alice (Alice springs) var - sammenlignet med så meget andet - en større by, men på trods at den positive beskrivelse i Nevil Shute's "5 sorte høns" var det ikke den jeg blev mest betaget af.
*Uluru (Ayers Rock) og Kata Tjuta (The Olga's). Førstnævnte så jeg godt nok kun på afstand, men en halv dag tilbragt med vandreture i Kata Tjuta var en oplevelse.
*Roadhouses har en speciel stemning, og i en autocamper vil I være afhængige af dem. Sørg for et godt ajourført kort. På eet sted var der turist-ridning på kameler. Mens jeg ventede på at bussen ventede (!!) på at turisterne fik redet færdig gik jeg hen for at sludre med et par piger der holdt en pause i arbejdet med kamelerne. De talte rav-jysk (men slog over i alm dansk da jeg blandede mig). Deltag i BBQ-aftenenerne - lad en gang imellem eget køkken hvile.
*Cooper Pedy - her ville jeg indskrive mig i hostelet for 2 dage, men fik at vide at der kun var seværdigheder nok for een dag. Det gælder selvfølgelig kun hvis du ikke bliver bidt af at finde opaler - jo, du kan sagtens finde nogen. Om du kan holde en timeløn er mere usikkert, men der er da nogle turister der er strandet i nogle måneder. Sprængstoffer må ikke medbringes på retaurenterne. Spændende og anderledes by.

Men jo - det er mest ørken, ørken og ørken. Set på lidt afstand ser det lidt grønt og græsbevokset ud, men tættere på ser du at det er rødt sand med en lille græstot for hver to meter. Det er tilladt at dø af tørst hvis du dummer dig med at køre ad sideveje.

Australien er tilrettelagt for turister. Alt - ALT - du behøver har de parat lige netop på det sted og tidspunkt du behøver det.