/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
gulvet svæver!
Fra : sybil3
Vist : 1420 gange
300 point
Dato : 04-12-06 18:54

Hej

Min kone er lidt i tivl om jeg har et problem med mit køkkengulv.

Mit køkken er en 4x3 meter udbygning på selve huset, da der her skal være fliser er der støbt et ekstra 13 cm tykt lag (med 2 lag 4 mm rionet, og gulvarmeslanger) oven på den råbeton som pt. er gulv i resten af huset.

Problemet er at gulvet har løsnet sig fra underlaget, således at det midtpå har løftet sig ca. 2mm fra underlaget.

Ude i kanten er der to bærende bjæker, som holder taget over køkkenet, jeg gætter på at det må være dem der har stoppet udvidelsen af gulvet så det er i spænd og derfor må søge op.

Når jeg hopper på gulvet kan jeg se der kommer støv ud af sprækken. (fedt ikke!)

Er der nogen måde det kan reddes på, eller er det op med gulvet?

Jeg er lidt bange for hvad der sker når der kommer fliser på, jeg gætter på at de helt sikkert vil revne, langs den revne der også er på tværs af gulvet.

Jeg gætter på at det vil blive lidt sjovere når vi også tilslutter gulvarmen....

Michael

ps. er der nogen der kender udvidelsenkoficenten for beton...

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 04-12-06 19:33

Hej.

Kan jeg antage at der endnu ikke er lagt fliser på gulvet ?

Det undrer mig at 13 cm tykt beton løsner sig, og hæver sig 2 mm på midten, beton der tørre trækker sig sammen.

Har du styr på hvor din varme slange ligger, kan du borer et par huller gennem de 13 cm beton først hælde vand i til betonen er mættet med vand, derefter fylde flydespartel i hullerne og du vil opleve at dit overgulv sætter sig fast til undergulvet som også efter hvad du oplyser er beton.

god fornøjelse

Kissan

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-12-06 19:54

Der er vist et eller andet galt med underlaget til det gulv.
Hvordan er det gulv bygget op.

beton med rionet og varmeslange og isolering rundt i kanten ?? ( hvad er støbematerialet )
Hvad er der under ??
hvad er der længere nede ??

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 04-12-06 19:58

Yep ingen fliser.

Jeg er ved at bygge, derfor er det ikke mig der kommer til at fixe problemet... men ham der har lavet gulvet...

jeg har et par billeder før der blev støbt... så jeg ved næsten hvor der er slanger...

Jeg har lige prøvet og jeg kan få en a4 side helt ind i sprækken...

Gulvet blev støbt sidst på sommeren, og nu er der kommet varme i huset, dog ikke gulvarme...

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 04-12-06 20:33

Om gulvet.

Det er et nyt hus, og køkknet er det hjørne hvor der blev gravet dybt i forbindelse med byggeriet, vi har en geoteknisk rapport der siger at der er omkring 2,5 meter stampet sand, herefter ca. 20 cm flamingo, så det første lag beton 10 cm med 8 eller 10 mm rionet, støbt helt op af de leca blokke der er er yderst. Der er ikke revner i dette lag beton.

Det næste lag (problemlaget) er 13 cm tykt, med ilagt rionet, 2 stk 4 mm, det første er bare lagt på den nedderste beton, til fixsering af gulvarmeslanger, så det tæller nok ikke.

Her er der 5 cm flamingo yderst mod væggen, unndtagen der hvor køkknnet er bygget på huset, her er der 2 bærende bjælker (25 cm brede) hvor der ikke er afstand til det støbte. Det er også på stykket mellem de to bjælker at gulvet er løftet, resten kan jeg ikke se da det er langs yddermuren.

Det nedderste lag er nok en eller anden for for flydebeton, der er små luftbobler i overfladen, det næste er primært flydebeton, men der blev under støbningen suppleret med noget lidt mere fast beton for at kunne arbejde med.

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 300 point
Dato : 04-12-06 20:53

hej igen.

Hvis denne ham der har lavet gulvet er en håndværksmester, så er det en ommer, troede du selv havde lavet det, og ønskede en næmmere løsning, en at lave nyt.

Det er klart at der er et problem mellem det nederste betongulv og det nye på 13 cm, når det ikke binder sammen, det kan være alt, men det er ikke blevet rengjort eller svummet (med cement vand og betonklæber)

mvh

Kissan

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-12-06 21:10

Det lyder altså som noget rigtig juks.

Godkendelse af svar
Fra : sybil3

Dato : 04-12-06 23:10

Tak for svaret kissan.

Jeg støvsugende selv inden murren kom, men ellers var det bare to mand med en trillebør.

De andre rum (2xbad + bryggers) har ikke de samme problemer, men det kan naturligvis nå at komme....

:)

Nu kommer den svære det... nemlig det at få håndværken til at akcceptere at han skal lave det om...

nå men vi skylder ham stadig 50.000,-

Michael