/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
30-45
Fra : refi
Vist : 614 gange
100 point
Dato : 04-12-06 11:14

Min nabos knægt kom og stillede mig et spørgsmål jeg ærlig talt var lidt i tvivl om.....

Hvad er den TEKNISKE forskel på en 30 og en 45 scooter.

At den ene må køre 15 km/t mere end den anden og kræver kørekort osv. - det er ikke det det drejer sig om....

Heller ikke diverse tuningsforslag....

Men:

Mig bekendt ER der ikke nogen forskel og alligevel !!!!

Er der blot lavet en motormodification eller hvad ?

Kommentar
Fra : kandu01

Dato : 04-12-06 11:53

På en 30-knallert sidder der skive ved variatoren og der er blindrør på udstødningen.
På en 45-knallert sidder der ikke nogen skive i og tit heller ikke blindrør.

motoren er 100 % Den samme..

Mvh Martin c",)

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 04-12-06 15:56

Der er ingen forskel bortset fra hastigheden og farvet på nummerpladen.
På en 30 knallert er den gul og på en 45 kanllert er den hvid.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-12-06 17:59

øhm....jeg har ingen nummerplade på min Kymco 30knallert og det skal der da heller ikke være - vel? Jeg har haft flere 30knallerter og ingen af dem har haft nummerplade (kræver jo heller ikke kørekort).

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 04-12-06 18:05

Hej Dorthe

Følger du ikke med i aviserne og nyhederne i TV. Det er en ny lov fra i sommers og alle nye 30 knallerter har en gul nummerplade på.
God daw do, vågn lige op.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-12-06 18:12

Knallert 30 er en knallert, der kun må køre 30 km/t. Men ofte er en knallert 30 den samme model som en scooterknallert 45. Den er bare indstillet til kun at køre 30 km/t., på grund af forskellige motormodificationer, strålespids, modstand i indsugningen, osv.
Nogle lavers dog kun som 30 og nogle kun som 45, feks er en Aprilla RS 50 kun lavet som 45.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-12-06 18:13

hawaii7

Der MÅ være andre ting....

Selv en strømlinet nummerplade ville ikke få 45eren til at køre stærkere (lovligt)

Men det tyder på det er 45eren der er "normal" og 30eren der er droslet - eller ?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-12-06 18:15

Altså er det 30eren der er droslet - hvis vi taler samme model i de to kategorier.....

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 04-12-06 18:45

Jeps, det er rigtigt, men nogen bruger også udtrykket: Neddroslet.
Men drossel, betyder begrænse (Drosselspole, drosselventil osv)

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 04-12-06 18:53

Tak for svaret pallebhansen.

Jeg mente også det var sådan og ikke den anden der var "tunet"

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-12-06 22:43

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-12-06 00:29

Jeg skal gi' jer neddroslet ska' jeg

Jaja, jeg følger med men dette er jo altså så smuttet

Men ellers...go'mor'n go'mor'n da
- eller..natnat..

Venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-12-06 17:21

Dorthe, fik du fat i at alle NYINDKØBTE 30-knallerter (Splinternye fra forhandlere), skal indregistreres og have nummerplader på. Altså det gælder ikke hvis du køber en fra naboen som aldrig har haft nummerplader på, fordi den er købt før 1. Juli 2006
Men der er ingen ændring med 45knallert, de skal jo altid have nummerplade.
At det så er skidesvært for "alm." mennesker at se forskel på 30 og 45 nummerplader, er en helt anden snak.
http://www.sikkertrafik.dk/1e4000a

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-12-06 00:02

Palle - af hjertet TAK - nu er den vist landet på lystavlen - ellers får jeg den bare en gang mere - ikk'?