/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opskrift på ræv
Fra : kimsdk
Vist : 8901 gange
200 point
Dato : 04-12-06 08:42

Nogen der har en opskrift på ræv?
Vi er en spiseklub, der prøver alverdens mærkelige ting af, og jeg har hørt af bekendt, der er jæger, at man godt kan spise ræv.
Kan bare ikke finde opskrifter på andet end rævesauce.
Lige meget om det er rævesteg, rævekølle eller ???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-12-06 08:48

Tvivler på at du finder en opskrift på en ræv lool, men jeg ville da lave den som kalv stegt som vildt, med tyttebær og waldorffsalat til. Har enagng fået en røget grævlingekølle, som smagte fint. Tyndt skåret på frisk rugbrød og lun røræg..... og så en øl og en snaps. Det var et stk. herresmørebrød

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-12-06 08:59

Steg den over bålet.... Det har huleboerne sikkert gjort....

De har sikkert også fundet ud af at det ikke var særlig delikat og har derfor undladt at lave en opskrift....

Vi er også kommet lidt længere end de steder hvor de stadig spiser hunde.....

Men en tur til østen vil muligvis kunne stille din nysgerrighed

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-12-06 09:02

Ja og så spiser en ræv ådsler Men det gør andre dyr vi spiser jo osse lool såååå

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 04-12-06 09:47

Ådselæder: Nå, ja, vi spiser da også ål... Med velbehag!

Accepteret svar
Fra : disken

Modtaget 200 point
Dato : 04-12-06 09:50

Prøv om du kan finde noget her.
Ræven er i Familie med hunden, som mig bekendt spises i Kina.
HUND I KARRY
Næste gang Fido har tygget på dine sko så prøv denne ret!

Denne ret synes, at være på sin plads i en politisk ukorrekt kogebog i disse tider hvor man fra parnasset dagligt proklamerer at store dele af den danske befolkning er i besiddelse af en indre svinehund, en hunderace der angiveligt ikke går så godt i spænd med de på parnasset så udbredte Pavelovs hunde. Der er således hunde nok i det dansk retoriske danske landskab til, at en enkelt eller to kan havne i kødgryden uden, at nogen vil savne dem.

500 gr. Hund skåret i tern... husk at fjerne loppehalsbåndet
1 dl. Kokosfløde
5 dl. Kokosmælk
3 Spiseske våd karry
5 Kardemommefrø, ristede
1 Stang kanel
2 Kartofler, skrællede og skåret i tern
1 Spiseske usaltede jordnødder
3 Laurbærblade
3 Spiseske nuac man
3 Spiseske palmesukker hakket
3 Spiseske tamarindsaft
Sauter karrypasta og kokosfløde i 5 minutter. Tilsæt kødet og steg i 8-10 minutter. Tilsæt kokosmælken, lad det komme i kog og lad det simre i 10 minutter. Tilsæt resten af ingredienserne og kog videre til kødet er mørt.

http://www.arkaisk.dk/kogebog3.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-12-06 09:51

Jamen det er da heller ikke forbudt at prøve

Men en opskrift skal du nok lede efter på kinesisk....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-12-06 09:53

Hvad med kat

Der er rigeligt af dem....

Kommentar
Fra : dk

Dato : 04-12-06 09:55

jeg ville passe meget på...................
mange ræve har hundegalskab

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-12-06 10:03

Det betyder ikke noget....

Man skal alligevel være lidt gal for at spise ræv

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 04-12-06 10:04

Er ikke interesseret i hvad man IKKE kan eller gør med ræv (det er dog ikke forbudt, at spise!). Kun I seriøse opskrifter.
Har en hund/ræv skav, mister den helt eller delvist pelsen og er den drægtig lugter den af "tis". Alt det ved jeg godt.
"disken" tildeles point, for et velkvalificeret svar!

Godkendelse af svar
Fra : kimsdk

Dato : 04-12-06 10:06

Tak for svaret disken.

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 04-12-06 10:07

Der findes faktisk en æld-gammel kogebog, hvor der er en opskrift på røget rævekølle, kan bare ikke finde den!

Kommentar
Fra : disken

Dato : 04-12-06 10:07

Var så lidt og velbekomme.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-12-06 10:48

Selv Skovfogedens vildretter, der har opskrifter på alt muligt, har ikke ræv, men i Larousse Gastronomique kan man, i min hurtige oversættelse, læse:

Rævens kød, der er sejt og med en meget ubehagelig vildtsmag, spises dog engang imellem efter at være blevet flået (det gælder vist alt vildt og kødet er udvandet i rindende vand eller kogende vand.

Steen Viggo Jensen, der skriver i de hjemløses blad "Hus Forbi", har i perioder levet i skoven af alt muligt, han har også været i radioen. Det kan jo være du kan få en opskrift ved at kontakte www.husforbi.dk

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-12-06 11:21

Lige en kommentar angående hundegalskab, som jo korrekt hedder Rabies.

Rabies er ikke en hudsygom, men en sygdom i centralnervesystemet. Den er også farlig for mennesker.

Rabies findes ikke i DK, men den er tæt på - nemlig i det nordlige tyskland.

Skab er noget ganske andet - det er en lille mide, der går til angreb på dyrets hud og skaber et aggressivt udslæt. Dette kan behandles og er ikke dødeligt.

Det er i allerhøjeste grad relevant at sikre sig, at ræven ikke lider af rabies inden den spises.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-12-06 11:25

Lidt info om Rabies:

http://www.ssi.dk/sw1970.asp

Og lidt om ræveskab:

http://www.emgf.dk/artikler/raeveskab.htm

Vaxen