/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ovn virker ikke
Fra : jankr
Vist : 3146 gange
200 point
Dato : 04-12-06 00:34

Vores udlejer har for lidt tid siden købt et nyt komfur til os. Jeg har brugt det mange gange, men idag efter jeg havde lavet mad, ville jeg lave boller, men der er ingen lys i ovnen og den varmer ikke. Hvad kan det være? På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : blank

Dato : 04-12-06 00:40

Først vil jeg lige oplyse dig om, at det er udlejer der skal betale for rep. af komfuret.

Dernæst kan løsningen være at sikringen er "gået". Enten på dit relæ eller inde i komfuret.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 04-12-06 00:43

Hej jankr

Det lyder mest som om at der er sprunget en sikring i den faste installation ?
Kontroller / udskift alle 3 sikringer ( udskift selvom de ikke ser defekte ud.. - det kan snyde )
Se herefter om der er lys/varme i ovnen...

Dersom dette ikke er tilfældet bør du vel kontakte udlejer ...
( Der er vel tale om en ny ovn/komfur ? - Med 2 års reklamationsret ? )

Hvis du selv begynder at rode med dette bortfalder reklamationsretten...
Der ud over er det vel udlejers problem med det videre forløb ?

Dersom du skal skal stå for vedligehold/reparation - og der ikke længere er tale om reklamationsret - Kontak os på www.hvidevaredele.dk - Udfyld mail-formularen på shoppens forside.. - Herefter guider vi dig videre !

Mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : jankr

Dato : 04-12-06 00:46

Hov, glemte lige at sige, at kogepladerne virker fint. Ja, jeg ved godt det er ham der skal betale, men står og skal bruge den, så hvis det var noget kæresten kunne ordne ville det jo være det hurtigste :)

Kommentar
Fra : blank

Dato : 04-12-06 00:53

Når du siger at komfuret er nyt, har du så prøvet ovnen eller er det første gang?

Nu er jeg ikke elektrikker, men måske komfuret er tilsluttet forkert, således at kun en del af komfuret virker. Kun et stort gæt.

Vil dog fraråde kæresten at fixe dette mht. garantien.

Kommentar
Fra : jankr

Dato : 04-12-06 00:57

Nej helt nyt er det ikke. Har haft det i ca. 3 måneder og alt har virket fint indtil nu

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 04-12-06 01:01

Hej jankr

Hvad så.. - har du prøvet at udskifte sikringerne ? - eller venter vi på kærsten til dette formål ?

Mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : blank

Dato : 04-12-06 01:01

hmm, det lyder meget vel som en sprunget sikring.

Og du står du med dejen og ikke kan få bagt bollerne?

Kommentar
Fra : jankr

Dato : 04-12-06 01:06

He he, kæresten er på arbejde og ja, jeg står med dej som jeg ikke kan få bagt. Irriterende. Nu spørger jeg nok dumt, men hvor sidder de sikringer?

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 04-12-06 01:09

Sikringerne sidder ude ved el-måleren - sammen med HPFI-relæet...

Hvis du ikke før at rodet med dette ? - Vent til din kæreste kommer hjem !

Mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : jankr

Dato : 04-12-06 01:11

Nå de sikringer. Jamen ville det så ikke være hele komfuret der ikke virker?

Kommentar
Fra : blank

Dato : 04-12-06 01:13

Du nævner at du bor til leje. Det gør jeg også og vores sikringsboks sidder bag hoveddøren.

Vores el-måler er ude i opgangen.

Når du har fundet sikringsboksen, så fortæl hvad du ser. Nogle har store porcelænssikringer, andre små og der findes også automatiske sikringsbokse (dem har jeg)

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 04-12-06 01:15

Nej... - dette behøver IKKE være tilfældet...

Ovnen kører på typisk kun på een af sikringerne... -
medens kogepladerne/zonerne evt. kører på de to andre..

Må jeg tillade mig at henvise til mit første indlæg på denne tråd ?

Mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : jankr

Dato : 04-12-06 01:17

Har godt nok fundet sådan en boks hvor man kan se om relæet er slået fra, skal sikringerne sidde der?

Kommentar
Fra : blank

Dato : 04-12-06 01:19

Relæet er IKKE slået fra - så ville du slet ikke have strøm i huset.

Hvad ser du? en masse runde skrueknapper?

Kommentar
Fra : jankr

Dato : 04-12-06 01:23

Der sidder ingen sikringer der, der er kun relæer eller hvad det nu hedder

Kommentar
Fra : blank

Dato : 04-12-06 01:25

okay, på boksen står der hvilket relæ du har. står der VHFI?

Kommentar
Fra : jankr

Dato : 04-12-06 01:27

Nej der står HFI

Kommentar
Fra : blank

Dato : 04-12-06 01:38

Dette er 2 store og gamle porcelænssikringer:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/billedopslag/2pol_2sikr.php

Jeg formoder at det ikke er dem du har

Kommentar
Fra : jankr

Dato : 04-12-06 01:49

Nej det er ikke sådan nogen

Kommentar
Fra : blank

Dato : 04-12-06 01:51

Jeg har fundet et billede af de sikringer jeg formoder at du har

http://sikkerhed.biologi.sdu.dk/el_sikkerhed%20(2)/sikring.htm

men du kan ikke se dem sådan i boksen. Du kan kun se enden af sikringen, som sidder i en beholder, som kan skrues ud af boksen.

Lad mig lige høre fra dig igen

Kommentar
Fra : jankr

Dato : 04-12-06 01:57

Nej det ser heller ikke sådan ud, det er det der undrer mig. Det ligner det der på billedet på denne side http://www.teknikogviden.dk/artikler/visArtikel.asp?id=3342 og så sidder der bare sådan fire ved siden af hinanden

Kommentar
Fra : blank

Dato : 04-12-06 02:00

okay.

Sidder de alle sammen oppe. Er der nogle af disse der er nede?

Kommentar
Fra : jankr

Dato : 04-12-06 02:03

De er allesammen oppe

Kommentar
Fra : blank

Dato : 04-12-06 02:06

Så kan jeg hurtig konkludere, at det er sikringen i ovnen det er galt med.

Du har et relæ med automatisk sikring (ligesom jeg) og hvis de alle er oppe, er der ikke nogen sikring der er sprunget. (hvis man altså kan kalde dem sprunget)

Var een af dem nede, er relæet slået fra pga. forskellige ting.

Du må vente til i morgen, og få fat i udlejer - snøft snøft, så ingen nybagte boller til kæresten...

Kommentar
Fra : blank

Dato : 04-12-06 02:12

Eeejj manner, klokken er mange. Jeg skal på arbejde i morgen. Har kun 5 timer til at sove i.
Undskylder mange gange - men jeg må altså smutte for i dag. Dynen kalder

Håber at du får styr på ovnen i morgen.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : jankr

Dato : 04-12-06 02:14

Tusind tak for hjælpen. Du skal da ikke undskylde :) Så må du sove godt